Holgers garage sid 4

Uppdaterat 18/4 -------------------------------


Baka, baka liten JAWA

Nej ingen kaka i ugnen här inte. Här har jag satt ugnen på ca 100 grader och lagt in en motorhalva, värmen får materialet att svälla lite grann och sen är det bara att lägga i kullagren i sina lägen och när det svalnat sitter de som gjutna i lättmetallen.



Lager och packboxsatsen till Jawa 354 stämmer alldeles perfekt i en 554 motor, de här lagren är tillverkade i Slovakien och jag inbillar mej att de inte är sämre än de som satt i motorn när den var ny, för mer än 50 år sedan. En packningssats också den avsedd för 354 motorn har införskaffats trotts att cylinderfotspackningen inte passar då pinnbultarna för cylindrarna inte sitter lika på min motor.


Visserligen syns det att hastighetsmätardrevet är begagnat men det åker tillbaka i alla fall, jag kommer nog att beställa nytt från klubbens lager så småningom utifall, de går ju faktiskt att byta ut det även om motorn sitter kvar i cykeln. Med en påse gott o blandat från jawashop.com går jobbet som en dans, alla skruvar till motorn är nya, en fröjd att skruva, inga sönderdragna mejselspår, visserligen var skruvsatsen avsedd för en 354 motor men ca 95 procent av skruvarna passar i alla fall.


Uppdaterat 22/4 -------------------------------


Växelkasse

För att växellådan ska fungera bra ska axlarna shimsas in, det brukar ta några försök innan man är nöjd.


Den lilla bronsbussningen för växellådans biaxel som sitter i blocket på högersidan brukar ha en förmåga att släppa ut en mindre mängd växellådsolja, vilket ju kan ses som positivt, man får ju automatisk kedjesmörjning. Andra däremot kan få stora skälvan då det läcker olja. Jag passar i alla fall på att limma den med Permatex när jag ändå är i farten.


Rätt verktyg är alltid bra att ha. Här ett pressverktyg för att sätta ihop motorhalvorna när lagret har bra passform mot den nyrustade vevaxeln. Lugnt och smidigt kryper motorblocket ihop, bara att se till att packningen ligger rätt. Att ha bra verktyg är bara nästan lika viktigt som att veta hur de ska användas.




Dags för kopplingen!

Koppla ur om du får sladd, sa man när jag var ung. men ska man koppla av så får man koppla ur. Ibland har man tur, När en utflyttad stockholmare i Dalarna kunde donera lite kopplingsdelar i bra skick blev jag till att känna mej tacksam, och projektet kan rulla vidare. Under årsmötesträffen utanför Falun i höstas sålde Åke från Blekinge lite delar och jag passade på att förse mej med lameller och lite annat småplock.


Kickaxeln var en av de saknade delarna, men av erfarenhet vet jag att de ofta brukar vara i sämre skick än de borde, så det blev till att montera en nytillverkad, som till och med har ett spår för en gummiring som ska täta mot oljeläckage. Transmissionskedjan saknas fortfarande men en sådan vet jag att jag kan få tag på nästa gång jag kommer förbi en maskinaffär i stan.  Ett verktyg som jag kom över i somras, var denna hävarm för att trycka in kopplingsfjädrarna, när tvär pinnen ska monteras. Ibland kan tillvaron förenklas av att man har användbara verktyg. På det här viset fordras betydligt mindre kraft än vad som beskrivs i den militära handboken. 

Förresten så hörde Andercz av sej från Märsta och erbjöd sej att bistå med vissa saknade delar, en motorkåpa över kopplingen säger jag inte nej till så nu ser det ut som jag ska kunna gå i land med motorn.


Kalendarium 2020


Sågverksfesten i Tavelsjö Framflyttad till 11 - 13 Juni 2021

Kent Hortlund bjuder till hojfest igen!

Läsmer på FORUM/ Träffar och Turer

http://jawaklubben.se/jawaforum/viewtopic.php?f=6&t=885


28 - 30 AUGUSTI

Årets ÅRSMÖTE är tyvärr framflyttat till nästa år. Vi får återkomma senare med uppgifter om när och var.



1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12