Holgers garage sid 10

Uppdaterat 30/6--------------------------------


Friskt kopplat hälften brunnit

Skojade vi om när jag var yngre, och visst kan man fortfarande göra misstag men förhoppningsvis mera sällan nu. En gammal Jawa är väl ingen match bara man kan skilja på plus och minus. Eftersom jag räknar med att köra med original generator och kanske eventuellt konvertera till Vape senare om behov uppstår, så bestämmer jag mej från början att köra med minusjordat och som gammal volvomekaniker är jag inte så van med Lucas principer.


Så här mycket av det fördolda hoppas jag inte behöva visa så ofta. Jag har redan fått höra att texten på batteriet är missprydande på en sådan här veteran, så visst kan jag måla batteriet svart för den rätta 60-talskänslan, men just nu är det inget prioriterat ämne. Vad jag däremot vill visa här är hur bromsljuskontakten gömts undan.

Så väldigt originalfixerad är jag inte då tändspolarna är märkta BOSCH. Dels för att ett par fanns nära till hands och dels för att PAL hade lite sämre kvalitetsrykte efter att många beväringar påstår sej ha släpat hem sina springare sedan strömmen tagit slut. Annars får jag blanda lite Perak kopplingsschema (eftersom tändlåset och amperemätare sitter i tanken) med lite Kyvacka med bromsljus och plåtlådorna och sist men inte minst lite eget sunt förnuft . För att slippa lossa alla kablar under kontaktplattan varje gång tanken ska av så monteras en niopolig kontakt att dela istället, så förenklas eventuella framtida arbeten. 

I kontaktlådan finns ju en lampa för frilägesindikator men eftersom den militära 350 motorn oftast inte är utrustad med neutralkontakt så kopplar jag in den som laddningslampa istället så jag får både amperemätare och laddningslampa.

Papperet från MIFOR är nu inskickat tillsammans med ansökan om ursprungskontroll till Transportstyrelsen i Örebro, så med vår sedvanliga svenska byråkrati kan det nog ta ett tag innan jag får något tillbaka därifrån. Så vad gäller det administrativa så får man väl snällt vänta innan man kan boka registreringsbesiktning.

Håll koll på hemsidan här så får du se hur det går med projektet.



Kalendarium 2020


Sågverksfesten i Tavelsjö Framflyttad till 11 - 13 Juni 2021

Kent Hortlund bjuder till hojfest igen!

Läsmer på FORUM/ Träffar och Turer

http://jawaklubben.se/jawaforum/viewtopic.php?f=6&t=885


28 - 30 AUGUSTI

Årets ÅRSMÖTE är tyvärr framflyttat till nästa år. Vi får återkomma senare med uppgifter om när och var.



1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12