Holgers garage sid 2

Del 2 fortsättning....


Den största centrala delen av Jawan är lite för spretig och yvig för att få in i mitt lilla blästerskåp, så när det gäller ramen så lämnade jag iväg till en kollega, som har ordnat det lite bättre för sej vad det gäller att blästra halvstora grejjer. När den kommer hem igen så gäller det att få på lite grundfärg snabbt för att hålla rosten utanför. För den skull har jag laddat upp med två olika sprayburkar varav en grå och en röd nyans. Genom att först spraya på den ena färgen tunt och låta torka innan man lägger på nästa lager av den andra färgen så är det lätt att se så att man inte missar nån fläck.

 

Staffan Westerbergs gamla barnprogram är ingenting mot historien om hur man får Jawadelar att flytta sej från Skåne till Mälardalen.

 

  Efter samtal med Horst  som ville överlåta en hög motordelar till projektet så erbjöd han sej att packa delarna i en låda så skulle jag försöka ordna frakten. Innan jag hann kolla altför noga bland olika fraktalternativ så ringde min Jawakompis "TUMMEN" i söndags och berättade att han satt på ett fik tilsammans med sin Ducatikompis "STRUMPAN" och "Strumpans" Harleykompis "Börje" och att det framkommit att "Börje" som arbetar som nån slags resemontör bl.a. skulle till skåne nu i veckan, och eftersom hans lilla lastbil ändå skulle vara nära nog tom på hemresan så kunde han gärna ta med en extra låda hemåt mälardalen. Ikväll så ringde Börje till mej och berättade att han var på väg hemåt, med en hemlig låda som troligtvis kommer att överlämnas till mej på lördag, då jag ändå ska till Västerås på Classic motors veteranmarknad. Vissa Jawadelars vägar kan verkligen vara outgrundliga.


Uppdaterat 28/3--------------------------------------


Nu har ramen fått sin rostskyddande grundfärg och bara väntar på att få bli ordentligt lackerad, innan den får stifta bekantskap med all kringutrustning igen. Just nu är motorcykelns delar kringspridda runt hela hemmanet i varierande skick. För övrigt väntar jag på beställda delar från ”Motoren.sk” i Slovakien och i morgon ska jag hämta hemliga lådan i Västerås så lite uppiggande aktiviteter har jag att se fram emot, med andra ord så är jag väl bara lite ”Vilse i pannkakan”.



För att inte avskärma mej helt, så är det väl dags att ta en funderare över stänkskärmarna. Vad gäller framskärmen så är det väl inte så mycket att fundera över bara en massa jobb med att få bort gammal färg och rost, för att sen rikta ut alla bucklor med hammare och mothåll innan man spacklar upp det sista.

Bakskärmen däremot är det en hel del funderingar kring, eftersom jag ska ha en kortare enkelsadel, Jawas original baklykta och en reflex ska fällas in i rundeln i nedre delen. Den längsgående svetsskarven får jag försöka återskapa där det gamla sadelfästet nu sitter och där lyktan ska sitta måste ju ytan jämnas till lite och där utöver ska alla andra bulor och rostskador som dykt upp under årens lopp fixas till. Förresten så blir det nog en pakethållare över om det nu råkar vara någon som saknar en sådan.


Förhoppningsvis så kommer vi in på ämnet motorrenovering så småningom, då paketet från Slovakien och hemliga lådan kommit tillrätta.

 

Uppdaterat 3/4 ----------------------------------------


Lilla hjulafton när hemliga lådan kom hem.

Den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge.  Nä så farligt var det inte, jag hade inga som helst problem att få tag på HarleyBörje som vänligt nog hade sett efter Hemliga lådan några dar åt mej.


Jag är fortfarande imponerad av själva lådan som konstruerats med sådan omsorg, den skulle troligtvis överlevt ett mindre bombardemang utan att innehållet tagit minsta skada. Och bäst av allt den gick precis ner i bakluckan på min volvo.


Väl hemma med lådan kunde jag inte hålla mej längre, jag måste bara kolla innehållet.

Efter inventering kände jag mej ganska nöjd och sände en tacksam tanke till sponsorn.

Visst kan man säga att renoveringsbehov föreligger i det mesta, motorblocket såg OK ut vid okulär besiktning, vevaxeln behöver en rejäl genomgång då en yttre vevlagerbana snor fritt i vevstaken.

Vad värre är delarna som fortfarande saknas till motorn, topplocken är en sån sak då de är speciella för 554 motorn och inte går att ersätta med toppar från nån civil jawa. Kopplingen är kanske lite lättare då den är samma som i 250 motorn. Kåpan över kopplingen är nog ännu enklare då det enkelt går att modifiera vilken som helst Jawa 350kåpa mellan 1948 och ca 1970. I övrigt handlar det mest om sånt som ändå bör bytas ut vid en renovering. Cylindrarna i standard dimension ser OK ut bara lite vändkant, dom får jag mäta upp senare.





Kalendarium 2020


Sågverksfesten i Tavelsjö Framflyttad till 11 - 13 Juni 2021

Kent Hortlund bjuder till hojfest igen!

Läsmer på FORUM/ Träffar och Turer

http://jawaklubben.se/jawaforum/viewtopic.php?f=6&t=885


28 - 30 AUGUSTI

Årets ÅRSMÖTE är tyvärr framflyttat till nästa år. Vi får återkomma senare med uppgifter om när och var.



1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12