Holgers garage sid 3

Uppdaterat 6/4 -------------------------------


Ska vi byta grejer med varann? Jag byter min leksaksbil mot en rostig skruv. Leksaksbil mot en rostig skruv……..Sjöng Hasse Alfredsson en gång i tiden.

Jag kom att tänka på den sången när Jawaklubbens sekreterare mejlade till mej för några dagar sen och påminde om klubbens lager av delar till militära 350 motorer. Jag svarade att jag ska gå igenom prylarna lite bättre först men topplock visste jag saknades. Han svarade mail-ledes någon dag senare att han själv hade toppar och kunde tänka sej att byta mot en sats nya ryckutjämnare till Monark-Jawa. Bara jag stod för frakten, vilket jag inte var sen att tacka ja till. Så nu kom jag ett steg närmare en hel motor. Nu har även paketet från motoren.sk anlänt med lite välkomna smådelar mest slitdelar till motorn men även några blanka fina små kromdelar och en kabelhärva som jag nu ser att det på utrikiska står nånting om ”panelka” på så det får jag väl bara se hur tåtarna passar ihop.


Inom en snar framtid utlovas ”Tankar om tankar” missa inte den spännande fortsättningen.

Om det finns någon där ute i vida världen som vet någonting om ”Jawa 554 Sixdays” så tycker jag att det skulle vara kul att ta del av kunskaperna både vad gäller den tekniska biten och de fantastiska förarna som knattrade fram i terrängen på dessa tingestar.


Uppdaterat 8/4 -------------------------------------


TANKAR OM TANKAR INNAN MAN TANKAR.....


Ibland kommer funderingarna slag i slag. Den tank som levererats till mej genom ”montyjawa” visade sej ha Jawaloggan med CZ i ”solen” och alla Sixdays maskiner jag sett har bara haft den tunna ringen i loggan, och jag har minsann sökt en del på internet. Om någon kan berätta något om de olika loggorna är jag intresserad att höra om det. Skicka gärna ett meddelande med kontaktknappen i menyraden.


När jag äntligen kom mej för att prova tanken på ramen visade det sej att fästena inte alls stämde för ramen. Jag funderade en stund innan jag bestämde mej för att jag trotts allt skulle använda tanken, inte minst för att loggan verkar vara ovanlig för en sixdaysjawa. Vad gäller fästena var jag så fräck att jag helt enkelt satte vinkelslipen i och kapade av dom så att jag sen kunde svetsa ihop dom fästena förskjutna, så att de passade på ramen.  Efter svetsningen satte jag i en kran och tanklock så jag kunde blåsa lite försiktigt med tryckluft genom kranen och samtidigt duscha på lite såpvatten utan att se att det bubblade någonstans. Att jag vågar vara så tuff med grejorna beror nog på att jag sett hur ramen var svetsad i början på sextiotalet, svetssprut som inte putsats bort när Jawan var ny, och eftersom det är original, (eller så är jag bara lite lat) så bevarar jag en del av det till eftervärlden. Där jag svetsat i tanken ska det i alla fall lackeras. Nu kan jag åtminstone hoppas att tanken ska passa vid slutmonteringen.


Uppdaterat 12/4------------------------------------


Dags att veva igång motorrenoveringen.


Vevaxeln behöver verkligen en genomgång, vevlagren var inte i bästa skick då ena vevlagret helt lossnat i vevstaken och det andra kändes bra men efter demontering visade det sig att det var rostgropar i både lagerbana och vevtapp, så det skulle nog inte ta så lång stund innan även det var totalslut.


På de yttre axeltapparna kan man känna en liten förslitning efter gamla hårda packboxar men jag tror de ska gå bra ändå, jag inte kan känna något vasst där, och de nya packboxarna är dubbel-läppade och mjuka. Jag går inte in på för mycket detaljer här, lite hemligheter ska man väl få ha kvar.

Det blir till att sätta ihop veven med helt nya stakar från Taiwan, med nållager mot kolvbulten istället för de gamla med bronsbussning. Jag passar även på att vända veven så att man får en tändning per halvvarv istället för två på helvarvet som de militära hade när kolvarna gick jämsides.


Nyfiken som jag är vill jag väll kolla om ballansen påverkas av att det blir andra delar som rör sej i motorn. Men efter en jämförelse av vikten på den gamla och den nya staken känner jag mej lugn då skillnaden inte var mätbar med en enkel hushållsvåg. För övrigt tror jag inte balansen var så noga då man har en enorm svängmassa och relativt låga varvtal att leka med.


Dags att lägga pussel med nya kullager från Slovakien, vevstakar från Taiwan och lite gammalt stål från hemliga lådan.


När väl pusslet är lagt, är det dags att rikta axeln, så att ramlagertapparna ligger i linje med varandra för att undvika onödigt slitage och vibrationer.


Att rikta en vevaxel till en encylindrig motor går ofta ganska bra, men ska man rikta axeln till en två cylindrig motor ökar problemen i kvadrat. Här gäller det verkligen att utrusta sej med en ordentlig portion tålamod, indikatorklockor och kopparhammare.

I nästa avsnitt är det dags att baka ihop motorn.


Del 1 - Del 2

Kalendarium 2020


Sågverksfesten i Tavelsjö Framflyttad till 11 - 13 Juni 2021

Kent Hortlund bjuder till hojfest igen!

Läsmer på FORUM/ Träffar och Turer

http://jawaklubben.se/jawaforum/viewtopic.php?f=6&t=885


28 - 30 AUGUSTI

Årets ÅRSMÖTE är tyvärr framflyttat till nästa år. Vi får återkomma senare med uppgifter om när och var.



1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12