Holgers garage sid 5

Uppdaterat 28/4--------------------------------


En liten titt i hålet.

Dags att ta en titt på cylindrarna från ”hemliga lådan. Jag har konstaterat att de var av standard dimension, nu åkte cylinderindikatorn fram och eftersom jag hade ett par nya Jawakolvar från Indien, liggande i en låda som blivit över vid ett tidigare projekt så hade jag något att utgå ifrån. Först såg det ut som att det var mycket slitet i cylinderloppen, men efter en koll i militära verkstadshandboken så visade det sig att de faktiskt låg inom toleranserna.



En grej med de Indiska kolvarna som jag upptäckt är att styrstiften i kolvringsspåren ofta sticker ut onödigt långt så här får man se upp. Jag drog ett par tag med en liten fil på det lilla stiftet i spåret så nu ska det inte vara någon fara att ska bli för trångt för ringändarna.


Dags att sätta igång ugnen igen. Cylindrarna såg inte alltför trevliga ut efter drygt 50 år ute i verkligheten. Efter rengöring sprayades de med värmebeständig färg av silvergrå kulör. För att få färgen att härda behövs värme, naturligtvis blir de ju varmt när motorn körs, men det tar ju en stund innan det är startdags så då åker de in i ugnen en stund så blir färgen inte så känslig för beröring.   

Besked har inkommit att topplocken är skickade från västkusten så de bör nog dyka upp snart, ska bli intressant att se vilket skick de är i.

Visserligen påstås det att de nytillverkade standardkolvarna ger lägre kompression än originalkolvarna som ju var avsedda för tävlingsbruk men även standard cyklarna fungerar ju och jag har inte kunnat upptäcka någon synbar skillnad mellan kolvbult och kolvtopp så rent hypotetiskt bör det fungera.


Uppdaterat 7/5--------------------------------


Som ett brev på posten dök topplocken upp. Som utlovat var de inte i alltför dåligt skick. Efter lite rengöring fick de komma in i blästerskåpet och det värsta lorten for av, som tur var satt gamla toppackningarna kvar och skyddade tätningsytan. Med lite av den värmebeständiga färgen på såg de ut som nya, fastän de är över femtio år gamla.

När jag lagt locken på så kommer turen till generator och tändsystem. Av en händelse hade jag en gammal generator liggande som blivit över när jag hjälpte en äldre gentleman från dalarna att konvertera en Jawa till 12 volt, genom att montera ett Vape-system för en tid sedan. Nu kommer det kanske väl till pass om generator och relä fungerar som det ska.

Det ser i alla fall ganska fräscht ut. Men för att det ska lira med den ombyggda vevaxeln behövs en uppsättning brytare till och för det ändamålet har en hel brytarplatta införskaffats. Men hur det fungerar i verkligheten och om generatorn överhuvudtaget ger någon ström får framtiden utvisa, men än är det lite göra innan man får kicka igång motorn.


Kalendarium 2020


Sågverksfesten i Tavelsjö Framflyttad till 11 - 13 Juni 2021

Kent Hortlund bjuder till hojfest igen!

Läsmer på FORUM/ Träffar och Turer

http://jawaklubben.se/jawaforum/viewtopic.php?f=6&t=885


28 - 30 AUGUSTI

Årets ÅRSMÖTE är tyvärr framflyttat till nästa år. Vi får återkomma senare med uppgifter om när och var.



1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12