Holgers garage sid 9

Uppdaterat 22/6--------------------------------


Motorn på plats!


Med motorn på plats kan det tyckas att man kommit långt men hela tiden dyker det upp nya motgångar och funderingar. Den nya kromade främre kedjeskyddsdelen som skruvas i motorn gick inte alls att få dit, så det var bara att ta fram en liten kaprondell och göra en skossa i bakkanten så var det problemet löst. En nos 520 kedja låg i en fyndlåda jag köpte på en veteranmarknad i höstas så den kom väl till pass nu.


Kabelhärvan från motoren.sk visade sig inte stämma, precis som jag befarade. Den var anpassad till betydligt nyare jawor med tändningslås i lykthuset och skulle gå att anpassa både till de gamla med laddrelät på generatorn i motorn och de nyare 75wattarna med relät ute på ramen. Men för att få det att fungera på på min sixsdayscykel så blev det till sprätta i höljet och dra ut de flesta kablarna under tanken istället eftersom hela tändlåset sitter i tanken. Ingenting är omöjligt om man bara vill och har lite kunskaper om hur saker och ting är tillskapade här i världen.

Samtidigt som bygget fortskrider finns ytterliggare problem att brottas med, då Jawan inte varit registrerad i bilregistret  utan bara i det militära fordonsregistret så blir jag tvungen att göra nåt åt det också. Eftersom jag egentligen har alla uppgifter som behövs så är det väl bara till att skrida till handling, men för att få köra ett sånt här militärt fordon eller ett gammalt fordon som av en eller annan orsak fallit ur bilregstret så kräver transportstyrelsen att en ursprungskontroll ska utföras innan en registreringsbesiktning kan genomgås. Alt sånt här kan man läsa om på transportstyrelsen.se

Där står det bl.a. att när det gäller militära fordon får handlingarna man sänder in till transportstyrelsen för ursprungskontroll inte vara äldre än 1 år, och eftersom de papper jag fick med var sen 1984 så var de egentligen värdelösa i sammanhanget. Men genom att slå en signal till Försvarsmakten FMLOG/MIFOR (det militära fordonsregistret i Boden) och där fick jag tala med en trevlig dam som kunde ta fram en ny kopia på den gamla registreringshandlingen och med nya daterade stämplar som intygar äktheten på, så ska det gå att ansöka om ursprungskontroll. Trotts att jag själv gjort jobbet med att jaga fram alla handlingar som krävs så vill transportstyrelsen ha 600 Kr för att jag kanske ska få gå vidare till bilprovningen för registrerings besiktning.


För att inte bli altför uppretad på byråkratiska rutiner så får jag koppla av med lite praktiskt arbete. Nu har till och med avgasrören kommit på plats och för att det ska fungera bra brukar jag först se till att det tar gäng på alla fästpunkter och då speciellt mellan krökar och cylindrar innan jag dra fast någonting ordentligt. Eftersom både cylindrar och muttrarna runt krökarna är av aluminium så är de ganska känsliga i gängorna så det gäller att ta det försiktigt.

Fortsättning följer, missa inte det.



Kalendarium 2020


Sågverksfesten i Tavelsjö Framflyttad till 11 - 13 Juni 2021

Kent Hortlund bjuder till hojfest igen!

Läsmer på FORUM/ Träffar och Turer

http://jawaklubben.se/jawaforum/viewtopic.php?f=6&t=885


28 - 30 AUGUSTI

Årets ÅRSMÖTE är tyvärr framflyttat till nästa år. Vi får återkomma senare med uppgifter om när och var.



1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12