Holgers garage

Projekt 554

Den här historien har sitt ursprung i början av sextiotalet när Mc 355 levererades till den svenska försvarsmakten för att stärka neutraliteten. Som så ofta förr så ville man ha det bästa tänkbara till våra värnpliktiga hjältar, för att hitta det bästa tittade man naturligtvis på tävlingsbanorna för att se vad som var pålitligt i skogarna. Jawa 554  eller Sexdagarsspecial som den ibland kallades är egentligen inget annat än en extrautrustad ISDT maskin med dubbelsadel för skjutsning och pakethållare för transport av annat mer eller mindre farligt gods.

Denna Jawa 554 kom att registreras första gången i det militära fordonsregistret den 25 juli 1962.


Hösten 1972 var den ombyggd med bl.a. en  ny Jawa 579 motor på 250 cc som ursprungligen var avsedd för motorkross men nu försedd med en 12volts växelströmsgenerator.

Motorcykeln som nu döpts om till MC 257 tilldelades K1 Livgardets Dragoner vid Stockholms garnison.


Den 25 januari 1984 såldes den ut från försvaret tillsammans med 13 andra 257or för 370 Kr/st. Efter försäljningen hamnade Jawan i en villaträdgård i Barkarby där den for illa och plundrades på viktiga delar som motor, reglage och sadel. Hösten 2013 köpte jag Jawan som nu stått och mognat tillräckligt för att börja genomgå en grundlig renovering.


Det här är bara början fortsättning följer/ Holger Söder den 22 februari 2015


-----------------------------------------------------------


4/3




För att komma tillbaka till ursprunget har jag bestämt mej för att "projektet" ska få en 350 motor av typ 554 som ju satt i ramen från början, så då får man börja med att se till att alla fästen på ramen stämmer för batterilåda och verktygslåda. Andra fästen som inte längre behövs skrotades bort.




Svårigheter kan dyka upp när man minst anar det. Här är det en fotpinne som sitter som gjuten, men efter övertalning med avdragare och gassvets gav den med sej och tog ut temporär skillsmässa från ramen.








Den helt fria ramen är nu klar för blästring och målning medan jag funderar på nästa steg, bl.a. ska en motor göras i ordning. Skulle det råka vara så att du vet med dej att du har lite skrot liggande i nåt hörn och skräpar som du tror skulle passa i ett sånt här projekt är du välkommen att höra av dej och vet du inte hur kan du ju alltid lämna ett meddelande när du klickat på kontakt här till vänster så hoppas jag vår webbmaster vidarebefordrar det till mej vid tillfälle.


10/3 ----------------------------


Än så länge handlar mycket om att ta isär, inspektera och fundera om de delar jag har går att använda som de är eller om de ska renoveras eller bytas ut mot nya delar.


Här är det en stötdämpare som plockas isär för inspektion och rengöring, de som försökt vet att det inte är så enkelt som det låter då  hängt ihop i mer än 50år så därför har jag konstruerat ett specialverktyg som gör tillvaron betydligt behagligare för en amatörrenoverare som mej. Jag räknar med att detta lilla enkla verktyg ska fungera utmärkt för hopmonteringen också när delarna är nymålade och man gärna vill slippa repor i lacken








Lite delar som behöver rengöring och som tur är ser det ut som att det finns lite olja kvar i dämparna, i det här läget är det mycket lättare att kolla funktionen än när en kraftig fjäder är med och bråkar.





För att få lite omväxling från rivandet i gamla skitiga delar så passar jag på och gör något uppbyggligt, här har batterilådans lock fått komma in i blästerskåpet lägg märke till rost porerna nere vid gångjärnet lyckligtvis har rosten inte gått helt igenom plåten så det går nog att återanvända.





Bara för att man fått på lite grundfärg betyder det inte att det är klart, för nu kan man börja försöka räta ut bulorna i plåten, de här motorcyklarna har ju levt ett hårt liv i det militära när de ofrivilliga rekryterna försökt hålla sej kvar i sadeln då de tvingats försöka framföra fordonet på oframkomliga vägar och ibland rakt igenom terrängen med dess flora och fauna.



16/3 -------------------------------------------------------


Nu har Batterilådans lock fått ett lager grå grundfärg utanpå den röda, sen har jag slipat med fint slippapper och slipkloss så då ser man tydligt hur ojämn ytan är och om man behöver spackla upp ytterligare. I det här fallet verkar det gå ganska bra så det blir nog bara ett lager grundfärg till som får mogna tills det blir dags för sista finliret före lackering.


Min efterlysning tidigare har gett resultat om än bara lite. Jag blev erbjuden en reservdelsmotor i delar dock inte helt komplett då bl.a. topplocken saknades och skicket på delarna i övrigt får framtiden utvisa. Problemet är att grejerna finns långt nere i södra Sverige och jag befinner mej i södra Norrland (strax norr om Dalälven) så det är ju inte bara och svänga ner på en kafferast direkt. Problem är ju till för att lösas så på någe vis ska det väl fixa sej, har du nåt förslag så går det bra att lämna meddelade med kontaktknappen i menyraden till höger.


Fortsättning 23/3 -----------------------------------


Hjulen kommer tidigt i år.

med den stavningen och och skicket kan ju lämna mer att önska så det här hjulet få väl agera donator av ett par distanser.


I mina gömmor kom det fram ett helt oanvänt däck av märket Trelleborg. Åldern går tydligt att utläsa vid kronstämpeln och trots att det är yngre än mej så ratade jag det då konsistensen påminner mer om backelit än gummi, i och för sig håller det nog många mil även på landsväg. Jag valde dock ett lite modernare crossdäck av märket Pirelli, även om det inte var lika hårt så behövdes lite styrka och teknik för att få det att lägga sej till rätta på fälgen.


Vissa delar kan vandra underliga vägar. Det här hjulet t.ex. har ett originalnav som förmodligen använts på en Jawa i kronans tjänst, sen har det gått tillbaka till ursprungslandet där det polerats till en finnish som förmodligen uppskattas mer idag än då det begav sig. Då jag själv är lite feg och inte vågat mej på konsten att ekra upp ett hjul så har nån annan stackare nere i Tjeckien fått den äran, innan det kom tillbaka till sverige.

Vad gäller bakhjulet så dök det upp ett crossdäck av märket Barum och helt utan torrsprickor. Kan det bli mer rätt? Om nån skulle behöva Barumdäck 3.50 19 så vet jag var det finns några.


Av nån anledning så levereras nytillverkade baklyktor med helt klart glas och jag vet att bilprovningen inte gillar vitt ljus bakåt, så det blev till att göra nåt åt den saken Biltema har en speciell färg för baklyktsglas.

Kalendarium 2020


Sågverksfesten i Tavelsjö Framflyttad till 11 - 13 Juni 2021

Kent Hortlund bjuder till hojfest igen!

Läsmer på FORUM/ Träffar och Turer

http://jawaklubben.se/jawaforum/viewtopic.php?f=6&t=885


28 - 30 AUGUSTI

Årets ÅRSMÖTE är tyvärr framflyttat till nästa år. Vi får återkomma senare med uppgifter om när och var.



1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12