Framgaffel Perak

janingvar
Inlägg: 14
Blev medlem: ons apr 09, 2014 10:00 am
Ort: Örnsköldsvik

Framgaffel Perak

Inlägg av janingvar »

Hej! Jag behöver tips hur man byter bussningar i framgaffeln. Glappar mycket på bromssidan. Måste man brotscha nya bussningar? MVH! J-E Bylund
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Framgaffel Perak

Inlägg av Andercz »

Jag inser att jag saknar en verkstadshandbok för JAWA Perak. Jag vet inte ens om det finns en utgiven, men det borde det ju... Jag skall leta upp en..

Tills vidare kan man ju kolla i reservdelsboken, och i viss mån i Användarhandboken. Det finns en användarhandbok på svenska(!), som någon har lagt ner massor av tid på att översätta, antagligen från tyska. Den innehåller en del felöversättningar och en del misstolkningar och några rena felaktigheter..
Detta är vad som står om Framgaffeln:
JAWA Perak, Demontering av framgaffeln, SE.jpg
Reservdelskataloger finns det däremot en massa..
PEARAK framgaffel, delar.jpg
Delar finns att köpa hos många av reresvdelhandlarna i Tjeckien och Slovakien.
Om man behöver brotscha beror väl på om bussningarna är av god kvalitet och tillverkade med rätt toleranser, samt även på slitaget på delarna de skall passa ihop med. www.motoren.sk , www.etovar.cz , www.jawa-shop.com är några av dem som oftast har bra kvalitet på sina delar.

Lycka till
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
janingvar
Inlägg: 14
Blev medlem: ons apr 09, 2014 10:00 am
Ort: Örnsköldsvik

Re: Framgaffel Perak

Inlägg av janingvar »

Tack för svaret! Som tur är har jag en till gaffel liggande. Tog isär den i dag och knackade ut nedre bussningen uppifrån, med hjälp av lite värme från en gasbrännare och ett långt rundjärn. Det visade sig vara någon sorts fiberbussning. Tyvärr så var båda benen glappa på reservgaffeln.
Jawashop fungerar bra för mig.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Framgaffel Perak

Inlägg av Andercz »

"Bra sås reder sig själv.." ;-)

Du kommer nog på det.
Det verkar vara så att det aldrig har getts ut någon Verkstadshandbok för PERAK. Den Användarhandboik som gavs ut, har dock uppdaterats ett par gånger, men just kapitlet om framgaffeln är inte direkt fullt av detaljer...
Jag har den nu på Engelska, Tyska och Tjeckiska... Jag skall kolla igenom ett par gånger till. De innehåller alla olika mycket fakta. Den tjeckiska versionen har flera sidor text, där den engelska och tyska har ett par rader. Men det tar en erbarmlig tid att översätta tjeckiskan... det är bäst att översätta först till engelska. Sedan tolka det som verkar helt gack-gack fel, korrigera och slutligen tolka och översätta till svenska.. Alla mått som står i det tjeckiska originaklet, i millimeter, vill ju google, som är amerikanskt ha till att vara tum... eller fot.. eller så tolkar de att det var tum från början och översätter till millimeter...
Man blir fort trött i huvet.

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
janingvar
Inlägg: 14
Blev medlem: ons apr 09, 2014 10:00 am
Ort: Örnsköldsvik

Re: Framgaffel Perak

Inlägg av janingvar »

Ja nu har jag bytt nedre bussningarna, dom övre vågade jag mig inte på, dom var mindre slitna. Jag sågade ett spår i fiberbussningarna och då gick det lätt att knacka ut dom. Dom nya gick i ganska lätt så för säkerhet låste jag med cylindrisk låsvätska. Det blev lite väl mycket sugpassning, därför tog jag det mest slitna reservgaffelbenet och roterade det några varv med slippasta. nu går det lätt och fint med minimum glapp.
MVH! Jan-Erik Bylund
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Framgaffel Perak

Inlägg av Andercz »

Utmärkt!
Grattis till väl genomfört arbete.
Ses vi i Norberg om två veckor?
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar