Earlsgaffel

herrK
Inlägg: 4
Blev medlem: mån apr 26, 2010 7:17 pm
Ort: Falkenberg

Earlsgaffel

Inlägg av herrK »

Jag har funderingar om framgaffel på en del militära Monark/JAWA den så kallade earles gaffeln. Varför finns den inte på alla militära Jawor? Vad jag förstått så är den bättre än teleskop, speciell på ett sidvagnekipage. Om jag skulle finna en gaffel är det då tillrådligt att byta? Går det att byta rakt av? skiljer sig fästen, kronor, dimensioner åt mellan militär och civilmodell? Väger den mera än teleskopgaffeln. På bilder tycks militärmodellerna ha ganska normal frigång.
Undrar Kenneth som planerar att bli JAWA ägare.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Earlsgaffel

Inlägg av Andercz »

Oj, det är en ganska lång historia...
Försvaret köpte in en massa JAWA-cyklar under sent 50-tal. De fick dem mycket billigt, Tjeckien hade en krigsskuld till Sverige att kvitta mot. Till varje MC kom dessutom två reservmotorer och förutom dessa ett formidabelt berg av reservdelar.
Modellerna som levererades var i sina civila varianter egentligen ISDT-maskiner.
I upphandlingen hade också Monark lagt in ett bud på att få leverera den stora ordern, men valet föll alltså på JAWA. Man fick mer pang för pengarna helt enkelt. 250cc modellen med en JAWA 553-motor, kallades på svenskt militärspråk för MC 255, 350cc/ JAWA 554 för MC 355.

Efter ett tag insåg försvaret att man hade alldeles för mycket reservdelsmotorer och för få hela MC, och - kanske som tröstpris - lade en kompletterande order hos Monark. De fick använda vilken motor de ville, bara det var en JAWA 554-2 från arméns lager.
1000 enheter beställdes, de kom att benämnas MC 356A, tillverkningsår 1962 - 63.

Monark letade i arkiven och tog fram och modifierade den ram som först använts till Monark 550 Blue Arrow 1954, och även i armécykel MC 252 och 253 , och kallade den för MONARK m962. Bland annat satte de på en nyframtagen Earls-gaffel. Den är unik bland Monarks modeller, tyvärr. Stötdämparna i gaffeln, och även de till bakramen, var av tyskt fabrikat.

Av denna komprimerade historia framgår att av försvarets totalt cirka 7000 (!) JAWA-motorcyklar, (somliga uppgifter talar om närmare 10 000 cyklar!)var endast 1000 svensktillverkade, med en unik ram och gaffel. Modell m962 kom aldrig ut på den civila marknaden. Reservdelstillgången var alltså från början liten, och har med tiden blivit ännu sämre. Det är idag svårt att hitta ramdelar till Monark-JAWA. Man får ofta skaffa ett vrak för att få tag på delar. Motordelar däremot är det tills vidare gott om, det är ju desamma som till vanliga MC 355.

Hjul till Monark-JAWA är ännu svårare. Monark sparade inte på krutet, utöver den fina framgaffeln använde de tyska PRÄNAFA-nav i hjulen, top-of-the-tops på den tiden. Dessa var eftertraktade av alla som byggde egna off-roadmaskiner och cross-cyklar.

Jag menar att det går, rent tekniskt, att docka en JAWA-ram med en Monark-gaffel - det är samma diameter på styrstolpen och lagren passar - men jag tror inte det blir ett lyckligt äktenskap. Earlsgaffeln är massiv och tung, och jag tror JAWA-ramen har en annan vinkel, man får modifiera styrfästet, samt har Monarkramen en något högre markfrigång. Vidare tror jag du får svarva till en ny hjulaxel, då JAWA och Pränafa är helt olika och jag är osäker på om de är lika breda.
Ett intressant byggprojekt, men jag skulle nog hellre leta upp en komplett Monark och använda den som den är.
Monark-JAWA har en helt annan karaktär än den vanliga JAWA MC 255 och MC 355, det är en smaksak vilken man föredrar.

I båda 350cc-modellerna sitter en JAWA 554-2 motor, alltså en paralleltwin. Båda kolvarna går upp-och-ned tillsammans och tänder tillsammans, i praktiken utgör de en slags 350cc singel med två cylidrar. Detta ger mer muskler i bottenregistret, på bekostnad av en lägre topphastighet. Bränsleekonomin är även lite sämre.
Detta kallas numera för "Big Bang" och används i många moderna flercylindriga rejsingmaskiner, för att få ner vibrationer, spara på delar och för att spara däck(!). Mer om detta i en annan artikel, kanske...

Nu vet du lite mer. Om Svenska och Tjeckiska armemaskiner.

Andercz
m550.jpg
zaj05.jpg
MONARK 962, med JAWA 554-2 motor. 1962. Ramen tillverkad av MONARK.
MONARK 962, med JAWA 554-2 motor. 1962. Ramen tillverkad av MONARK.
"Vanliga" JAWA.  Ramen och alla andra delar tillverkade av JAWA, Tjeckislovakien.
"Vanliga" JAWA. Ramen och alla andra delar tillverkade av JAWA, Tjeckislovakien.
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Earlsgaffel

Inlägg av Andercz »

På ett lite annat spår,
jag hittade fram en Monark-framgaffel till en JAWA-vän i Österrike. Han hade sett bilder på den och tyckte den skulle passa bättre på hans JAWA 634 sidovagnsmaskin. Han menade att den originala teleskopgaffeln var lite vek.
Det var flera år sedan nu, jag vet att han har påbörjat transplantationen. Dock kom en vacker dam och ett husbygge i vägen, men jag skall undersöka hur det har gått. Huset är i alla fall klart...
Det var i alla händelser inte en helt enkel operation. Det vore ju kul att ha ett par bilder att titta på.

Jag återkommer

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
herrK
Inlägg: 4
Blev medlem: mån apr 26, 2010 7:17 pm
Ort: Falkenberg

Re: Earlsgaffel

Inlägg av herrK »

Tack Anders för ett utförligt, intressant och lärorikt svar. Även bilderna uppskattar jag, så fick jag fler modell nummer att försöka lära mig :)
Kenneth
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Earlsgaffel

Inlägg av Andercz »

Jodu,
många nummer och sifferkombinationer blir det...
Detta förenklas ju inte av att den militära nomenklaturen ibland sammanfaller med JAWA´s egna modellbeteckningar.
Som till exempel när det gäller JAWA 355, som om det är en vanlig civil landsvägs-JAWA, är en encylindrig 125cc. Samma beteckning, dock med tillägget MC 355 MT, om man skall ange det i sin helhet, är Svenska Arméns beteckning på JAWA 554-2 ISDT, med modifieringar speciellt efter beställarens önskemål.
En JAWA 355 är alltså inte en 350cc maskin, vilket Armecykeln MC 355 är... Förvirrande, javisst.
Ytterligare förtätad blir dimman om man dessutom vet att 125cc-motorn som sitter i JAWA 355 egentligen var tillverkad av CZ, liksom för övrigt hela motorcykeln, och cykeln kan ses med antingen CZ- eller JAWA-märke på tanken. Eller det kombinerade märket med ett CZ infällt i mitten...
Detta är bara en liten glimt av den snåriga modelldjungeln...

Jawa´s modellhistoria är ganska väl dokumenterad, medan CZ´s däremot var förd lite "yvigare", och merparten av arkiven försvann på 80-talet i en översvämmning.

Motorn som sitter i Arméns MC 257A har , från fabriken i Tjeckien, beteckningen JAWA 579-2, en av de bästa 250cc-motorerna de tillverkat...
Att båda instanserna, Svenska Armén och JAWA-fabrikerna, använde nästan samma siffror i lite olika ordningsföljd för att benämna samma cykel/motor, förenklar ju inte för minnet..


MVH

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar