Oj, det är en ganska lång historia...
Försvaret köpte in en massa JAWA-cyklar under sent 50-tal. De fick dem mycket billigt, Tjeckien hade en krigsskuld till Sverige att kvitta mot. Till varje MC kom dessutom två reservmotorer och förutom dessa ett formidabelt berg av reservdelar.
Modellerna som levererades var i sina civila varianter egentligen ISDT-maskiner.
I upphandlingen hade också Monark lagt in ett bud på att få leverera den stora ordern, men valet föll alltså på JAWA. Man fick mer pang för pengarna helt enkelt. 250cc modellen med en JAWA 553-motor, kallades på svenskt militärspråk för
MC 255, 350cc/ JAWA 554 för
MC 355.
Efter ett tag insåg försvaret att man hade alldeles för mycket reservdelsmotorer och för få hela MC, och - kanske som tröstpris - lade en kompletterande order hos Monark. De fick använda vilken motor de ville, bara det var en JAWA 554-2 från arméns lager.
1000 enheter beställdes, de kom att benämnas
MC 356A, tillverkningsår 1962 - 63.
Monark letade i arkiven och tog fram och modifierade den ram som först använts till Monark 550 Blue Arrow 1954, och även i armécykel
MC 252 och 253 , och kallade den för
MONARK m962. Bland annat satte de på en nyframtagen Earls-gaffel. Den är unik bland Monarks modeller, tyvärr. Stötdämparna i gaffeln, och även de till bakramen, var av tyskt fabrikat.
Av denna komprimerade historia framgår att av försvarets totalt cirka 7000 (!) JAWA-motorcyklar, (somliga uppgifter talar om närmare 10 000 cyklar!)var endast 1000 svensktillverkade, med en unik ram och gaffel. Modell m962 kom aldrig ut på den civila marknaden. Reservdelstillgången var alltså från början liten, och har med tiden blivit ännu sämre. Det är idag svårt att hitta ramdelar till
Monark-JAWA. Man får ofta skaffa ett vrak för att få tag på delar. Motordelar däremot är det tills vidare gott om, det är ju desamma som till vanliga MC 355.
Hjul till Monark-JAWA är ännu svårare. Monark sparade inte på krutet, utöver den fina framgaffeln använde de tyska
PRÄNAFA-nav i hjulen, top-of-the-tops på den tiden. Dessa var eftertraktade av alla som byggde egna off-roadmaskiner och cross-cyklar.
Jag menar att det går, rent tekniskt, att docka en JAWA-ram med en Monark-gaffel - det är samma diameter på styrstolpen och lagren passar - men jag tror inte det blir ett lyckligt äktenskap. Earlsgaffeln är massiv och tung, och jag tror JAWA-ramen har en annan vinkel, man får modifiera styrfästet, samt har Monarkramen en något högre markfrigång. Vidare tror jag du får svarva till en ny hjulaxel, då JAWA och Pränafa är helt olika och jag är osäker på om de är lika breda.
Ett intressant byggprojekt, men jag skulle nog hellre leta upp en komplett Monark och använda den som den är.
Monark-JAWA har en helt annan karaktär än den vanliga JAWA MC 255 och MC 355, det är en smaksak vilken man föredrar.
I båda 350cc-modellerna sitter en JAWA 554-2 motor, alltså en paralleltwin. Båda kolvarna går upp-och-ned tillsammans och tänder tillsammans, i praktiken utgör de en slags 350cc singel med två cylidrar. Detta ger mer muskler i bottenregistret, på bekostnad av en lägre topphastighet. Bränsleekonomin är även lite sämre.
Detta kallas numera för "Big Bang" och används i många moderna flercylindriga rejsingmaskiner, för att få ner vibrationer, spara på delar och för att spara däck(!). Mer om detta i en annan artikel, kanske...
Nu vet du lite mer. Om Svenska och Tjeckiska armemaskiner.
Andercz
- MONARK 962, med JAWA 554-2 motor. 1962. Ramen tillverkad av MONARK.
- "Vanliga" JAWA. Ramen och alla andra delar tillverkade av JAWA, Tjeckislovakien.