Fråga om fäste i ramen på en Perak

Albin
Inlägg: 18
Blev medlem: tis mar 30, 2010 8:10 pm
Ort: Ringarum

Fråga om fäste i ramen på en Perak

Inlägg av Albin »

Insåg ikväll att de fästen jag har i ramen på min Perak inte finns med på ramen i reservdelskatalogen eller på andra Peraks jag sett på bild. Har trott att det varit ett fäste för benskydd, men de monteras ju inte alls så.

Har någon svar på varför min mc har denna förstärkning och hål?
IMG_4044.jpg
Jag har en tanke att montera fäste för skidor i motorfästet samt i detta hål.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Fråga om fäste i ramen på en Perak

Inlägg av Andercz »

Albin,
jag tror nog snarare det är hål efter ett sidovagnsfäste eller möjligen en störtbåge.
Att hålet har förstärkts pekar på att fästet tänktes kunna bli utsatt för stora krafter. Hålet sitter ju ungefär på rätt position för det främre/ övre fästet. Det kan vara hemslöjd i brist på det rätta "köpefästet".
Vanligtvis sitter vagnen fast med fyra fästen i ramen, två övre och två nedre, av de två nedre brukar det främre vara en kulkoppling och det bakre en gummidämpad bult... Ofta var fästena fästade i ramen med överfall och bultförband, men jag har även sett dem bultade rakt igenom ramen, som på din Perak.
560_01.jpg
foto23.jpg
foto24.jpg
sidovagnsfästen.JPG
Lycka till med skid-projektet! Vi vill gärna se bilder när du är klar. :P

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Albin
Inlägg: 18
Blev medlem: tis mar 30, 2010 8:10 pm
Ort: Ringarum

Re: Fråga om fäste i ramen på en Perak

Inlägg av Albin »

Okej, ja det låter ju rimligt. Ska jämföra med de bilder jag har på cykeln från 1950-talet.

Skidprojektet fullbordades idag. Är precis hemkommen efter 4 mil i mörker och snömodd på Jawan. Det funkar kanon, men vajern till bakbromsen fjädrar något, men inte värre än att det bör fungera under morgondagens Snösväng i Norrköping.

Återkommer med bilder!
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Fråga om fäste i ramen på en Perak

Inlägg av Andercz »

Grattis till en lyckad modifiering, och till framgångarna i snöyran..
Albin skrev:Med nymonterade arméskidor på min Perak vann jag vinterrallyt Snösvägen i lördags. Enda nackdelen var vägsaltet mot det orenoverade originalskicket. Krökarna fick bara efter någon dag ett lager ytrost på det glesa kromet, tyvärr.
IMG_4807.jpg
IMG_4804.jpg
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar