Ryckutjämnarklotsar till bakhjulet Monark-JAWA, MC 356A

Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Ryckutjämnarklotsar till bakhjulet Monark-JAWA, MC 356A

Inlägg av Andercz »

Klotsarna i bakhjulet på Monark-JAWA är ofta, av tidens tand, i ett eländigt skick. Det liknar mest halvt upplöst gammal tvål, och gör ingen nytta.
Klotsarna var ursprungligen tillverkade i någon slags nylon, och finns numera ingenstans att köpa. Jag har hittat några, men de var hårda som sten, och deformerade av uttorkning...

Någon hade för en tid sedan en liten tillverkning på gång, men med små serier kan priset bli lite högt.

Men vi kan tillverka själva!
Jag hörde nyss talas om en snabb och enkel metod. Man tar tjockväggig kylarslang av lämplig dimension, med 22 - 23 mm innerdiameter, och skär lagom bitar för att passa i facken. Tomrummen i hörnena fylls ut med småbitar av slangen. Klart! Detta håller säkert ett tag, är snabbt och enkelt.

En mer långsiktig lösning är att införskaffa 6 st hockeypuckar, och med hjälp av en bandsåg och en pelarborr (svarv går bra om man har tillgång till det - men inte nödvändig för ett gott resultat) har man ett par timmar senare ett set klotsar som håller i åtskilliga mil.. Mina har hållt i snart tre tusen mil, och de är inte slut ännu.
Det är viktigt att använda en bandsåg, det är så små delar så en elektrisk sticksåg kommer man inte åt med. Möjligen kan det funka med en gammal hederlig lövsåg, men det kommer att ta lång tid, och precisionen kanske inte blir den bästa.

Det svåraste momentet är att borra hålet på exakt rätt ställe, så gör ett par extra klotsar, så blir oftast tillräckligt många OK.
Hocheypucksklossar.JPG
Hocheypucksklossar på plats.jpg
Hocheypucksklossar på plats.jpg (36.38 KiB) Visad 7413 gånger
Hocheypucksklossar på plats II.jpg
Hocheypucksklossar på plats II.jpg (41.63 KiB) Visad 7413 gånger
Lycka till
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...