Däck till en Militär Jawa 350

Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Däck till en Militär Jawa 350

Inlägg av Andercz »

Jag menade inte att oroa dig, om det var proffs som satte på däcken, bör man kunna lita på att de kollar sådant som rotationsriktning.
Står det inte ingjutet något i stil med "rotation direction" på däcket, så spelar det antagligen ingen roll hur det sitter, och jag har alltså ingen aning om det alls gäller för dina däck.

Hare gôtt i sommarvärmen!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
heno
Inlägg: 3
Blev medlem: sön sep 13, 2009 9:05 pm

Re: Däck till en Militär Jawa 350

Inlägg av heno »

Jag har haft samma problem med att få fram däck med rätt dimension. För min egen del vill jag ha grovmönstrade däck och jag har kört med ett Metzler MC5 som framdäck. Backdäcket har hittills varit ett Barumdäck med 19 x 3.5 tum och det mätte 100 mm på bredaste stället. Detta hade tyvärr fått för många torrsprickor sedan förra säsongen så jag köpte på vinst och förlust ett Metzler MC5 på 19 tum som är 100/90 och bytte däcket med ett däckjärn från Biltema.

Detta däck är för brett då det mäter 117 mm på bredaste stället och det gör att det tar i kedjeskyddet och det kan även ta i skärmkanten på vänster sida om man tar ett för stort gupp. Om man bortser från nabbarna på däcket så är själva däcket i sig drygt 100 mm och det är själva ytterkanterna som ställer till problem och jag tog därför och slipade bort ett par millimeter på varje sida med en roterande bandfil. Det var inget stort jobb men man bör nog hålla till utomhus då det blir rätt mycket damm från slipandet :)

Jag är nöjd med resultatet och jag tror inte att någon tänker på att däcket är slipat. Ett par mil på en dammig grusväg så kommer slipspåren nog inte att synas...
Bilagor
Det färdiga resultatet.
Det färdiga resultatet.
Däcket före slipning. Det är alltså själva ytterkanten som måste bort med ett par millimeter.
Däcket före slipning. Det är alltså själva ytterkanten som måste bort med ett par millimeter.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Däck till en Militär Jawa 350

Inlägg av Andercz »

Heno,
vad bra att du kunde fixa till det.
Det är ju förvillande att olika däcktillverkare mäter och anger däckens mått på olika sätt, Metzler mäter tydligen bredden förutom nabbarna, vilket gör att bredden egentligen blir större än till exempel 100 mm. I ditt fall blev det 17 mm bredare än väntat. Det kan ju bli en obehaglig överraskning.

Själv har jag också satt på Heidenau K60 både fram och bak, och är helnöjd med resultatet. Det däcket passar mig mycket bra, då jag mest färdas på asfalt, men det har ett mycket bra grepp på grus, har jag redan konstaterat.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar