Utväxling vid körning med sidovagn

thogus
Inlägg: 1
Blev medlem: fre aug 05, 2011 11:50 pm

Utväxling vid körning med sidovagn

Inlägg av thogus »

Hej!
Thomas heter jag. Jag är ny här på forumet, som medlem i klubben och som Jawa ägare. Jag har en sen 354, tror modellen kallas 354/06 med en Velorex 560 sidovagn monterad. Jag upplever att den är alldeles för högt växlad, den orkar ingenting på 4:e växeln och den orkar inte riktigt varva ur på 3:e växeln heller. Jag har 17 kuggar på drevet på växellådan och 46 på bakhjulet, som jag tror är original för min motorcykel. Vad har ni andra för utväxling när ni har sidovagn? Är 4:e växeln användbar när man kör som solomaskin eller är den bara en överväxel då också?

mvh
Thomas
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Utväxling vid körning med sidovagn

Inlägg av Andercz »

Välkommen i gänget, Thomas.

Du skall ha ett 15 eller 16-taggars drev där framme så skall det nog lösa sig. Det brukar räcka att byta drev fram.

På en solomaskin är 4:e växeln den man färdas mest på, från 50 - 60 Kmh och uppåt funkar den för det mesta.

Jag är övertygad om att Rudolf Saxegaard i Norge har det drev du behöver, du hittar hans adress i nästan varje tråd under "Reservdelar". Att skicka efter bara ett drev, eller två, från någon handlare i Tjeckien blir för dyrt, Rudolf skickar med svenska posten.

Lycka till, hör gärna av dig med hur det går!
Om du ringer Rudolf nu, kan han ta med delarna till Västerås, så har du ytterligare en bra anledning att ta dig dit. Drevet byter du/ vi på en kvart - tjugo minuter.. Eller skaffa det tidigare, och ta turen till Västerås som en test-tur. Fyll gärna i hemort i profilen, du har kanske en märkesbroder i närheten?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar