Vilket bakdäck till Jawa militär?

JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Vilket bakdäck till Jawa militär?

Inlägg av JawaMax »

Hej,

Jag skall köpa nya däck till min Jawa militär. Det finns gott om endurodäck 3x21 tum för framhjulet, men det verkar vara svårare att hitta ett bakdäck med dimensionen 3.50x19 tum. Är det någon som kan tipsa eller har passande endurobakdäck? Om man väljer 4x19 (100 mm brett), blir det för brett då, för att få plats?

JawaMax
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Vilket bakdäck till Jawa militär?

Inlägg av Andercz »

Frågan behandlades för inte så länge sedan, http://www.jawaklubben.se/jawaforum/vie ... f=14&t=169 , och då konstaterades att det förutom alla olika metriska mått som kan tänkas passa, så mäter dessutom olika tillverkare på olika sätt. MICHELIN, t.ex. mäter vissa däck innanför nabbarna, medan de flesta andra mäter inklusive nabbarna. Man får vara noga med att höra efter hur måtten blir "i verkligheten".
En kollega dristade sig till att ta fram kaptrissan och tog av en bit på den yttre raden nabbar för att få plats med ett lite för brett däck.. Kanske inte helt optimalt, men kan ju funka.

Läs igenom den gamla tråden, den ger mycket information om metriska storlekar. Storleken 3,5" x 19" verkar svår att hitta, men t.ex. 100/90 X 19 är inte ovanliga.
Ett 100 mm däck passar alldeles utmärkt på din maskin, kanske till och med ett 110 mm, det beror lite på vilken tillverkare det är och hur man har mätt och även på mönstret..
Det är en djungel.

Lycka till
Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Vilket bakdäck till Jawa militär?

Inlägg av Andercz »

Du måste förlåta mig, Martti,
men jag suddade av misstag ut din andra tråd om däck-val. Men det behövs väl bara en tråd om samma sak..?
Hur som helst, har du läst den tidigare tråden i ämnet, två hack ner från denna, har du sett att du antagligen får välja ett däck med metrisk storleksbenämning, 100/90 eller 110/90 x 19.
Mitas finns ju alltid att ta till, om du kanske vill både ha ett billigt och bra däck, och dessutom hålla traditionerna levande, då ju MITAS är detsamma som BARUM, tjeckisk däcktillverkare som alltid satt på JAWA från fabriken.

100/90-19 C-20MT 600:-
120/90-19 C-02MHT 800:-
110/90-19 C-20MT 600:-
120/90-19 C-02MHT 800:-
( http://www.skovsonab.se/product/index.php)[attachment=0]MITAS c-18d.jpg[/attachment

Det finns andra tillverkare, för olika förhållanden och olika plånböcker..

Lycka till
Andercz
Bilagor
MITAS c-18d.jpg
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Re: Vilket bakdäck till Jawa militär?

Inlägg av JawaMax »

Jag svarar själv på denna fråga efter att har löst problemet för egen del för länge sedan, ifall det finns andra som funderar på samma sak. Jag kom över ett par Speedway- bakdäck som är 3.50 breda. Dom hade gått ett heat på speedway- banan och var i så gott som nyskick. Visserligen står det på dem att dom inte ska användas på vägen (= tvålagers), men besiktningsmannen kollade inte så noga och pallar dom för en 70 hk speedway- motor med spinnande hjul nästan varvet runt, lär dom hålla för körning med en militär- Jawa också, om man inte kör alltför våldsamt i stenig terräng. Om du vill ha ett sådant däck, kontakta någon speedway- klubb, så löser det sig säkert. Jag fick mina däck gratis.. Topförarna byter inför varje heat, så det lär drälla av sådana däck lite varstans. Kolla bara att däcket inte har råkat ut för någonting ovanligt våldsamt, för då kan det finnas sprickor i det.
Skriv svar