Barum 3.25-19

Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Barum 3.25-19

Inlägg av Kent »

Går det att hitta Barum landsvägsdäck i dimension 3.25-19?

Det skulle kännas roligt att få sätta på däck med det märke som cykeln utrustades med från fabrik.
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Barum 3.25-19

Inlägg av Andercz »

Jodå, det kan man, men sedan 1997 har Barum bytt namn till MITAS. Det vill säga, sedan Continental köpte upp Barum heter MC-däcken MITAS, medan de fortfarande heter BARUM som bildäck, och utgör Continentals "billighetsdäck" / ekonomidäck.

http://www.mitasreifen.de/

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: Barum 3.25-19

Inlägg av Kent »

Med andra ord det går inte att köpa nya däck som det står Barum på.
Jag var i kontakt med firman som förklarade att det står MITAS på deras däck idag.

Finns det någon som ligger på gamla oanvända (NOS) Barum 3.25-19 idag?
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Cay
Inlägg: 8
Blev medlem: lör dec 20, 2008 12:29 am
Ort: Lilla Edet

Re: Barum 3.25-19

Inlägg av Cay »

Nu får du la ge dig, Kent! (som vi säger i Götet)
Du berättade en gång för mig att du körde fast direkt i den tilltänkta renoveringen av din Ricksha-perak på grund av att du inte kunde få tag på rätt diameter på ekrarna.
Det här maniska sysslandet med Barumdäcken verkar vara samma fenomen. Är det inte bättre att få tag på nya däck än några gamla hårda original? Det är sannolikt samma mönster. Vem går f.ö. runt och läser texten på däckssidorna?
Är du trots denna drapa fast besluten att skaffa Barumdäck kan du kanske söka i Danmark.
Cay
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: Barum 3.25-19

Inlägg av Kent »

Jo du Cay. (som vi säger i Norrland)
Nog kan jag ge mig men jag tycker att det gynnar vårt forum med olika frågor.
Det har väl med åldern att göra men de flesta har förstått att ett forum är till för att lösa problem och mysterier så att andra kan få hjälp när de drabbas av likartade problem.

Att du tycker det spelar ingen roll med detaljer visar att vi ser helt olika på motorcykelrenoverande och dess historia.
Jag tycker att det är detaljerna som visar hur konstruktörerna tänkte och detaljerna visar också kopplingar till andra företeelser i samhället.
Att det skulle vara fel av en Jawaägare att vilja visa att Jawa hade Barums däck på sina cyklar förstår jag inte. Själv tycker jag det är motorhistoriskt intressant.
Att få igång en mc klarar smågrabbar av om de slipper tänka på detaljer och kvalitet men om man tycker det är viktigare att framhäva konstruktörens verk än sitt eget ego kräver det sin man och tar också tid.

Jag tror aldrig att jag sagt att jag kört fast pga av ekrar men det var en frågeställning jag aldrig fick svar på och jag ska försöka ta mig tid att mäta upp dem igen för att skapa en tråd här i forumet. Det är kanske någon som sitter inne med info om Rickshaw som jag inte lyckades hitta.

Inte heller vet jag med mig att jag tidigare har sysslat med Barumdäck så vad som är maniskt vet jag inte. Möjligen tänkte jag på det någon gång för tio år sedan innan jag garagerade hela projektet. Kanske manisk betyder något annat i Götet.

Det är säkert inte helt obekant att en del av mitt dagliga arbete består av att sälja däck till originalrenoverade fordon och jag behöver inte fråga vem som går runt och tittar på vad som står på däcken eftersom jag vet. Svaret är så enkelt att det är tusentals människor och jag tror inte det tar så lång tid innan någon tar upp en nytillverkning av mc-däck med Barums logga. Så tills vidare får vi köra med vad som finns och det går säkert lika bra om inte kanske bättre.

Turligt nog handlar allt om värdsliga ting och var och en får göra precis som den vill med sin egen motorcykel.
Var och en blir salig på sin tro.
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Barum 3.25-19

Inlägg av Andercz »

Kent, om du hade 18" hjul kunde du fortfarande hitta Barum-däck. www.motoren.sk
Klicka på "Pneumatiky, Duše"

Njaä, jag skulle nog hellre använda MITAS, med rätt (Barum-)mönster och i rakt nedstigande led vidareförande arvet från Barum, än att sätta på en mindre fälg på hjulet för att kunna ha rätt märke på däcken.

Den här firman har en uppsjö av olika ekersatser, fråga dem om någon skulle kunna tänkas passa till din Ricksha.
Klicka på "Kolesá, Ráfky, Špice,osky"

De svarar snabbt på e-mail på engelska eller tyska. De har det bredaste utbudet av reservdelar jag känner till.

Förresten, har du snackat med Wheeler-Dealer i Stockholm, 08 - 643 00 75 . Kjell är (antagligen) den ende i Sverige som fortfarande har originaldäck till militärjaworna... Jag vet inte om jag fantiserar, men jag tror han i alla fall nyligen hade Barum-däck.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar