Sida 1 av 1

Ekrar

Postat: fre jan 23, 2009 9:33 pm
av Kent
Tack vare att Cay påminnde mig om ekrarna på min 1951 Jawa Rickshaw gick jag idag ut och tittade på mina hjul som alla har fälgar på 19". Med en gång löste jag mitt gamla problem när jag såg att mina bakhjul hade olika grovlekar på ekrarna. Givetvis har man bytt någon gång till grövre ekrar på 4,45 mm i diameter.

Ena bakhjulet hade rostiga ekrar som är 3,6 mm grova och hade tidigare varit kromade.
En lustig sak är att framhjulets ekrar ser ut att ha varit svartlackerade. Om jag inte missminner mig helt var det brist på krom runt 1950. Kan det vara förklaringen eller är de bara utbytta någon gång?
Längderna är ca 176 och 224 mm.

I Jawas engelska reservdelskatalog utgåva 1952 som gäller serienummer 11-61551 och uppåt hittar man att det ska vara
18 st med diameter 3 och längd 174 mm
18 st med diameter 3 och längd 220 mm

Jag har inte hittat någon instruktionsbok, verkstadshandbok eller reservdelskatalog som nämner ett ord om Rickshaw-modellen.
Har någon hört talas om eller sett något får ni gärna höra av er.
Alla firmor jag talat med som säljer litteratur har inget heller.

Re: Ekrar

Postat: ons jan 28, 2009 4:01 pm
av Andercz
Hör med Rudolf Saxegaard. Han har en imponerande samling handböcker, som kompletterar hans stora vetande om allting JAWA.
0047 63858114, g-shums@online.no .

Andercz

Re: Ekrar

Postat: fre feb 26, 2010 1:48 pm
av Andercz
Jo, ja, du får ursäkta mig Kent, detta kanske inte är helt seriöst( JO! :roll: :lol: ) men ger ett intressant alternativ till lösning av dina hjulproblem.
Det syns inte på bilderna, men det måste ju finnas en ytterligare växellåda någonstans - kolla på bakre kedjehjulet!
Den har använts till att dra timmer! Och det är bara en 250cc.
traktorperak 1.jpg
traktorperak 2.jpg
Idag töar det! Hoppas taket håller... :shock:

Anders