Drev och härdning?

Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Drev och härdning?

Inlägg av Kent »

Är drev härdade i originalutförande?
Jag har fått hem ett bakdrev till min Robot från Motoren.sk och det ser ut som om det bara är utskuret från ett ämne utan efterarbetning.
Med tanke på det höga slitaget på ett drev tycker jag det skulle vara en fördel om drevet var härdat om det nu inte medför någon annan negativ effekt på kedjan.
Någon som sitter inne med metallurgisk kunskap i ämnet?
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Drev och härdning?

Inlägg av Andercz »

Jag skall fråga runt, men rent spontant kommer jag att tänka på att det ju finns lösa kedjekransar att köpa t. ex. till Perak, ämnade att svetsas på baknavets bromstrumma. Detta efter att det utslitna gamla drevet blivit bortsvarvat. Det går ju inte att svetsa så bra i härdat material (?) och i alla händelser förlorar man ju härdningen av att materialet blir upphettat av svetsningen..
Perak-RosetteperakV-680-680-1243344993.jpg
Perak-RosetteperakV-680-680-1243344993.jpg (46.58 KiB) Visad 12239 gånger
Samma slags reservdel finns att köpa för andra märken som har en liknande konstruktion, eller för att helt enkelt renovera ett utslitet drev..

Jag skall som sagt leta efter ett bättre svar..

Återkommer

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Drev och härdning?

Inlägg av Andercz »

Nu har jag forskat lite, och fått ungefär det svar jag trodde från början..
Framdreven brukar vara härdade på moppar och hojar, men bakdreven är oftast relativt mjuka. Man får ju tänka på att ett framdrev har cirka fyra gånger högre kuggtryck och snurrar cirka fyra gånger mer under sin livstid relativt bakdrevet.
På engelska hojar är bakdreven ofta slaglödda på bromstrumman vilket försvårar härdning. Även svetsade varianter finns och jag tror knappast att man härdar både trumma och drev.
Man kan härda partiellt genom att förkoppra de ytor som inte ska härdas. Kolla vissa vevstakar så ser du att de är förkopprade överallt utom i vid lill- och storänden där härdning behövs. Härdar man hela staken kan den bli så hård att den går av.
Kanske kan du ordna med "tandspetshärdning" som på ett sågblad? Men då gäller att de inte blir så hårda att de bryts av...

Jag tror att bakdrevet på en effektsvag 98-kubikare överlever både ägare och barnbarn även om det inte härdas!

När en kedja och ett drev möts, är det mest smutset och gruset som skapar slitage, kedjans rullar gör att friktionen uteblir till stor del. En dåligt smord kedja skapar dock mer slitage än en välsmord.

http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... otorcykeln
4081_max.jpg
Jag tycker som du, att ditt nya kedjehjul ser lite grovt uthugget ut. Men det var det nog även på den tiden. Du kan ju stryka av kanten någon grad, det sparar nog kedjan en del, men då får du nog galva (om) den också. Den kommer ju som obehandlad från Motoren - bez úpravy - och mår säker bra av att få ett lager blank fin galvanisering.

Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: Drev och härdning?

Inlägg av Kent »

Jag håller nog med i stort av vad du kommit fram till.
Ett par tillägg kan väl göras.
Eftersom man inte själv behöver tänka på den storskalighet som skulle till när dreven tillverkades enbart för
indistruell lönsamhet så kanske det inte blir sämre av att man härdar ett bakdrev av denna typ som inte ska svetsas.
Något som kan tala emot en härdning är om ett stort drev har lätt för att slå sig i samband med härdningen.
Alla de Robotor jag har sett har redan fått sina bakdrev utbytta en gång och även dessa är totalt utnötta med böjda sylvassa kuggar.
Även om dessa 98:or var bruksfordon förr i tiden så tror jag inte att de gick så otroligt långt innan de var
förbrukade och jag tror inte heller att ett bakdrev överlever så många år idag om ägaren tycker om att köra.
Något som talar för en längre livstid idag är väl att det blir mindre grusvägskörning och bättre underhåll av cykeln.
Slutligen kan jag också hålla med om att någon slags ytbehandling inte skulle skada eftersom den håller rosten borta.
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Skriv svar