Fälgar till Jawa 250 typ 11 1950!

ponwik
Inlägg: 16
Blev medlem: tis jan 28, 2014 3:15 pm
Ort: Skoghall

Fälgar till Jawa 250 typ 11 1950!

Inlägg av ponwik »

Hej!
Jag har nyligen börjat restaurera en Jawa 250 från 1950. Min plan är att få den till så nära nyskick som möjligt, jag har inget krav på att delar ska vara av original så länge de ser lika ut. Jag är väldigt ny på mc och sånt.

Så till fälgarna som jag har tänkt att köpa nya istället för att kroma om då det verkar vara mycket dyrare, väntar på svar från en kromfirma i Sthlm men har inte hört något än. Jag har kollat runt på länkar som är länkade på klubbens sida och hittat dom här;
http://www.jawashop.com/Detail/10170
http://www.jawashop.com/Detail/10169
De är båda 19", men jag undrar över bredden som jag antar är 1.60 och 1.85 vilket jag inte kan tänka mig är tum för då stämmer dom inte alls överens med cykelns spec. som är 2.25" i bredd fram och 3.00" eller 3.25" bak. Konstigt då sidan har en specifik del för just min modell.

Så jag undrar alltså om det är dessa två jag ska ha? Och gärna vad 1.60 och 1.85 verkligen är. Antar att den smalare är specifikt till framhjul och tvärt om för ska köpa ekrar på samma ställe och antar då också att dom passar till dessa två då de är specificerade till fram- och bakhjul.

/Pontus
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Fälgar till Jawa 250 typ 11 1950!

Inlägg av Andercz »

Välkommen till en trevlig hobby, och till ett trevligt gäng! Du har valt helt rätt maskin att mecka med.

Det är rätt fälgar du har hittat. Måtten på fälgarna anger fälgens bredd och diameter, och det är helt korrekt. Det är inte samma saker som redovisas på ett däcks storleksbeteckning. 3,25 x 19" bak är däckets dimension, 19/ 1,85 är fälgens dimension och de passar perfekt för varandra..
Detsamma gäller för framdäcket/ framfälgen.
1,6 och 1,85 på fälgen anger hur bred den är, i tum, mellan vulsterna, där däcket sitter.
3,25" och 2,75" på däcken anger bredden på däcket, och de gamla betecknningarna har ett givet förhållande mellan bredd och höjd, exakt vilket det förhållandet är kan jag i denna stund inte påminna mig.
DÄCK och FÄLG, Dimensioner.JPG
På moderna däck anges oftast däckens dimensioner med en sifferkombination, t.ex. 90/90 x 19", vilket uttyds som att däcket är 90 mm brett och att höjden är 90 % av bredden= 81mm. Alltså samma system som du ser på bildäcken..

Jawashop är bra att göra affärer med, enkla och snabba, och de har den goda servicen att visa priserna i många valutor, bland annat Svenska Kronor - SEK.

Lycka till med ekringen, det är en ganska svår uppgift för en som aldrig gjort det tidigare. Det fanns en bra instruktion i Classic Bike för ett tag sedan. Det är ingen skam att be någon som kan denna konsten om hjälp, eller att lämna bort jobbet till ett proffs..

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar