Är det bara lite ytrost, som kan vara nog så irriterande när bensinkranen ständigt blir igentäppt, kan det hjälpa med att skaka tanken med varmt vatten diskmedel och ett par nävar skruvar och muttrar. Skölj ur väl med flera omgångar vatten. Fortsätt med fler omgångar tills sköljvattnet inte innehåller någon rost.
Detta ger dock inget skydd mot att rosten kommer tillbaka. Men har du tanken alltid fylld, även under vinteruppehållet, får rosten inte så stor chans.
Vill du vara radikal, skaffar du en sats med tanktätning. Satsen består oftast av alla vätskor som behövs, en syra, ett stoppbad och sedan själva tätningen.
Följ manualen, som brukar börja med att skaka tanken med skruvar, varmt vatten och diskmedel..
Sedan fräter man bort rosten med syran och ger tätningsmassan en 100% ren yta att fästa mot.
En stoppvätska hindrar syran från att fräta igenom tanken.
Sista steget är att hälla i tätningsmassan, vrida och vända på tanken så att hela insidan får ett jämnt lager..
Allt står i manualen. Följ manualen till punkt och pricka. Somliga preparat luktar väldigt illa, och bör användas utomhus eller där man kan lufta och vädra ut ångorna.
Själv har jag goda erfarenheter med
KREEM (luktar starkt), men det finns flera tillverkare på marknaden,
RESTOM,
POR.15, och flera. Kolla med din närmaste MC-handlare eller bildelsfirma. Det brukar finnas satser i större storlekar för bilar, och mindre för MC-tankar.
http://www.basmotor.se/bran/tanktat.html
http://malmmotors.se/rostskydd/por15-ru ... nt-946-ml/
http://www.bikestation.se/Shop/List/%C3 ... kter/193/1'
http://uscarparts.nu/sv/tanktatning/29- ... ng-mc.html
http://www.garagekultur.se/2013/02/09/t ... g-med-bob/
Lycka till
Andercz