Hjullager cz 485

seidel
Inlägg: 8
Blev medlem: lör jan 17, 2015 2:29 pm
Ort: Sala

Hjullager cz 485

Inlägg av seidel »

Hej, hojen i fråga är en 81a, 485 250 cc.
Fick nerslag på bes, hjullagren i fram verkar slut.
Har ej haft tid att skruva isär.
Något jag ska tänka på, och vad behövs troligen?
Tacksam för länk till rätt lager och ev lagerbanor osv.
Mvh Johan
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Hjullager cz 485

Inlägg av Andercz »

Byt till dubbelsidigt gummitätade lager, det heter 6302 2RS. Då blir egentligen filttätningen som sitter utanför onödig, rent tekniskt, men jag brukar lägga tillbaka den så slipper man fylla utrymmet med något annat. Går tätningen sönder när man tar ut den, kan man gärna ersätta den med en packbox i samma mått som de gamla, 15x42x?, tjockleken får du mäta på det gamla. Sätter du in packboxar, smörj in läpparna med något fett innan du stoppar i axeln.
CZ 485 Framhjul, lager.jpg
Knacka ur lagren åt var sitt håll.
Det kan hjälpa att värma upp navet med en värmepistol. Var försiktig med distansröret.
På högersidan sitter en spårring, segersäkring eller vad du kallar det, tag ur den med en spårringstång, så kan du knacka ur lagret.

Jag tror, kommer inte riktigt ihåg, att höger lager bottnar på en kant. Lägg i så fall in detta först, och sätt tillbaka spårringen utanför det.
Det kan underlätta monteringen om du har lagt lagren i frysen ett tag och värmer navet lite med en värmepistol.

Vänd på hjulet och lägg in distansröret, lägg i vänsterlagret. Det skall inte vara i spänn mellan lager och distansrör, men gärna ett pyttelitet glapp, någon eller några tiondelar. Smörj in distansröret med fett.

Undvik att kladda med fett i bromstrumman.

Lägg tillbaka alla andra delar som de satt eller byt ut filttätningarna med packboxar.

Verktyg: Spårringstång, drivdorn. hammare, gummiklubba kanske, värmepistol. Det underlättar om du kan knacka in lagren rakt, kommer de snett kan de lätt fastna. Jag brukar tillverka ett stort drivdorn av trä, som är bara lite mindre än hålet lagren skall sitta i, eller så försöker jag hitta en rörstump som har lämpligt yttermått, 40mm i detta fallet.. Då driver man även på ytterbanan, och knackar inte bara på innerbanan.
Det finns även speciella lagermonteringsdorn, men det kanske är att gå för långt för bara ett enda hjul.

Det finns även lagerutdragare som underlättar arbetet, t.ex:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... 000031362/

Plåta gärna av hur allt ligger, lägg delarna i ordning på ett bra ställe..

Hör av dig om du vill.
Du bor ju i Sala-trakten? Det finns flera medlemmar i Jawaklubben i området som kanske kan assistera?


Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
seidel
Inlägg: 8
Blev medlem: lör jan 17, 2015 2:29 pm
Ort: Sala

Re: Hjullager cz 485

Inlägg av seidel »

Man tackar och bockar för all den utförliga infon!!
Nu känns det lättare att ta tag i :)

Beställde dem 6302-2rs. 6304 står det i reservdelsboken du länkade anders, så jag gissar att 6302 är passande men till annan hoj egentligen?
Mvh
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Hjullager cz 485

Inlägg av Andercz »

Nej, du sa att det var framhjulet som hade dåliga lager, de skall ha 6302, som det står på sidan 53-54 i resedvdelsboken jag skickade och som jag klippte ut i mitt tidigare svar. På sidan 51-52 visas bakhjulets DREV, som skall ha 6304.
Båda naven, fram och bak, har samma kullager enligt listan på sidan 53-54
Aaah nu ser jag att det fattas sidor i den kopia jag skickade dig. Bakhjulet på sidorna 55-56 finns ju inte med..

Ajdå. Jag får ordna en ny komplett kopia, men hinner inte idag.
Här är i alla fall en bild av framhjul, bakhjul och bakdrevet.
CZ 485 Framhjul, lager.jpg
CZ 485 BAKHJUL, Lager mm.jpg
CZ 485 BAKHJULSDREV.jpg


Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
seidel
Inlägg: 8
Blev medlem: lör jan 17, 2015 2:29 pm
Ort: Sala

Re: Hjullager cz 485

Inlägg av seidel »

Ja, jag läste ju på fel bild! Framhjulet är det som är aktuellt :)
Men rätt lager blev beställda iallafall, det är huvudsaken!
Mvh
JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Re: Hjullager cz 485

Inlägg av JawaMax »

Varning för en som säljer samma typ av lager på Tradera till Husqvarna crosshojar. Det är billigast möjliga Kina- skräp utan ursprungsmärkning. Killen är riktigt jobbig och är ute för att luras. Han säljer även Fender gitarr- delar på samma sätt, dvs ger sken av att det är äkta vara. Hans alias är C-46 och han bor i Visby. Det lönar sig i längden med kvalitéslager, typ SKF.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Hjullager cz 485

Inlägg av Andercz »

Nu räcker det med en varning för att handla billiga lager på Tradera eller liknande nätaffärer. Vi kan inte ha hat kampanjer här på vårt forum. Låter det för bra för att vara sant, är det oftast heller inte sant...
Dessutom förekommer det förfalskade SKF-lager, så man bör köpa genom någon som har en "äkta" ankytning till tillverkaren.
Hade det varit så att omärkta, anonyma lager från Asien skulle vara likvärdiga med "äkta" kvalitertslager, skulle fordonsindustrin sedan länge använt dessa. De är ju billigare än märkesvarorna, och priset är en viktig parameter i industrin. Men kvalitet och pålitlighet är minst lika viktigt, så de erkänt högkvalitativa tillverkarna, som vågar sätta ut sina namn och är rädda sina rykten får nog fortsatt förtroende.

Det lönar sig att skaffa märkeslager, och handlar man av JACKING AB, får man kalaspriser OCH kvalitet.

Peter Hällström
JACKING AB
Kungsringen 16
736 35 KUNGSÖR
Tel: +46 (0)227-133 22
Fax: +46 (0)227-133 99
http://www.jacking.se



Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar