monark jawa bakhjul

ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

monark jawa bakhjul

Inlägg av ronnyandersson »

ska det vara några gummibussningar mellan nav och drev på bakhjulet ,
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: monark jawa bakhjul

Inlägg av Andercz »

Om det är de lite tårtformade gummiklossarna i baknavet, så ja, det behövs sådana där. Det är ryckutjämnare, och utan dem blir färden ryckig och inbromsningar kan börja med ett ryck.
Dessutom kan navet slås sönder. Det är stora krafter koncentrerade just här.

De finns inte att hitta som reservdelar någonstans. De var tillverkade i något slags konstgummi, och de som man hittar är antingen stenhårda eller upplösta till en smet.

Men de är ganska lätta att tillverka själv. Se beskrivning i länken nedan.
När du håller på och slöjdar, försök få dem att passa så tight i facken som det går, ju mindre de kan röra sig desto längre håller de och blir effektivare.
Mina hockey-pucks-klossar har hållt i drygt 4500 mil, men det börjar kanske kännas ett litet begynnande glapp.. men inget akut. Hockeypuckar är ett utmärkt material!

Frågan har varit uppe tidigare, titta här:
viewtopic.php?f=14&t=157

Hör av dig igen om jag pratar om fel delar.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: monark jawa bakhjul

Inlägg av ronnyandersson »

du talar helt om rätt saker .jag har gummimatta från krossverk liggandes tror de kan funka o tillverka nya bussningar ,som du skrev så original är det nån seg smet de satt kvar lite av de .så nya bussningar och ett nytt orginaldäck på så blir det susen ,hade ett nytt däck hemma
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: monark jawa bakhjul

Inlägg av Andercz »

Kul att träffa rätt på första skottet! :D
Jag tror du har rätt material. Det skall inte vara för mjukt, då blir det som gummiband, är det liknande hockey-puck i "mjukhet" är det OK.
För att vara godkända som "Match-puckar" måste hockeypuckar hålla en mycket precis hårdhet och styrka. De finns ofta i närmaste ICA eller varuhus och kostar inte skjortan och femtio.

Runda av kanterna lite så går de lättare i sina fack med bra passform.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar