Framhjulslager och framgaffel.

Jawaanders
Inlägg: 11
Blev medlem: sön jun 12, 2011 8:08 pm
Ort: Falun

Framhjulslager och framgaffel.

Inlägg av Jawaanders »

Jag har nu efter 4år plockat ihop kopplingen på min JAWA 257a 579 -62 och funderar lite löst om jag ska få den genom besiktningen. MEN gaffeln går som en jojo å framhjulslager glappar (bland annat)

FRÅGA 1: Vad i framgaffeln bör jag byta när jag renoverar den och vart får jag tag i grejjor (packboxar etc)

FRÅGA 2: Vad sitter det för lager i framhjul? Är det standard eller Jawa special? Och vad mer i framhjulslagerregionen bör bytas när jag ändå gör jobbet.

FRÅGA 3: Finns det någon i närheten av Falun som kan tänka sig bistå med lite hjälp om jag behöver hjälp?

Bild
fel styre å ett ilsket rött luftfilter, men den fungerar :)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Framhjulslager och framgaffel.

Inlägg av Andercz »

Om du laddar ner Verkstadshandbok och Reservdelsboken, finns under MEKTIPS/ HANDBÖCKER här på hemsidan, så får du en bra handledning till hur du gör och i vilken ordning det görs.
För framgaffeln behöver du ett par specialverktyg för att det skall gå enklare. Man kan klara det utan eller med hemmagjorda verktyg. Den långa gängstaven kan man lätt ordna, men hylsan för att ta av och på bussningarna är värre..

Har du kollat oljan i gaffelbenen? Tillräcklig mängd och rätt viskositet? Det kanske hjälper att bara byta olja? En lite styvare olja?

I Verkstadshandboken, kapitlet om hjul, visas och berättas om hjullagerbyte. Det har även diskuterats många gånger här på Forum, det går att söka på.
T. ex: viewtopic.php?f=14&t=578

Alla lager och packboxar på en JAWA är standard metriska lager, köps rakt över disk hos närmaste maskinvaruaffär, Tools-Momentum eller helst och billigast hos Jacking AB i Kungsör. Skaffa dubbelsidigt gummitäckta lager, 2RS, så slipper du tänka på dem på lääänge.
Peter Hällström
JACKING AB
Kungsringen 16
736 35 KUNGSÖR
Tel: +46 (0)227-133 22
Fax: +46 (0)227-133 99
http://www.jacking.se


Byta hjullager gör du på en eftermiddag. Renovera en framgaffel kräver lite mer, både vad gäller verktyg och kunnande...
Delar till framgaffeln, packningar och bussningar, skaffar du lämpligen av Rudolf Saxegaard i Norge.
Rudolf Saxegaard
g-shums@online.no
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Mobiltelefon: 0047 93 01 10 87


Någon som kan hjälpa Jawaanders i Falun-trakten?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Jawaanders
Inlägg: 11
Blev medlem: sön jun 12, 2011 8:08 pm
Ort: Falun

Re: Framhjulslager och framgaffel.

Inlägg av Jawaanders »

Tack så mycket. gissar att även min har två st 6302 2rs i framhjulet alltså.

Framgaffeln är sannolikt helt tom på olja och jag gissar att det rinner ur om jag fyller nytt. Men visst kan jag prova med lite tjockare viskositet. Har du tips på kvalitet?

mvh Anders
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Framhjulslager och framgaffel.

Inlägg av Andercz »

Njaä, du behöver inte gissa vilka lager du skall ha om du läser i reservdelsboken.
FRamhjul MC 257A, Kullager + packbox.jpg
Kolla att fiberbrickan, eller är det en O-ring?, som tätar avtappningsbulten verkligen finns där och att den är hel... Byt ut den mot en ny när du har tömt ut den gamla oljan.. Pumpa ur den gamla genom att trycka ihop gaffeln upprepade gånger med bottenpluggarna ur..

Tjocklek efter smak, säger de i handboken, mellan SAE20 - SAE50. Kolla vad du tycker om SAE 30. Det finns numera bra gaffeloljor, de skummar mindre än motoroljan och passar bättre för ändamålet. Man kan blanda olika gaffeloljor, för att få fram den fasthet man tycker passar. Skaffa en liten flaska SAE 20, en SAE30.. det finns flera...
FRAMGAFFEL MC 257A, SMÖRJNING.jpg
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Jawaanders
Inlägg: 11
Blev medlem: sön jun 12, 2011 8:08 pm
Ort: Falun

Re: Framhjulslager och framgaffel.

Inlägg av Jawaanders »

Ja du ser. Jag läste inte handboken tillräckligt bra. Tog nog förgivet att det skulle stå ett mystiskt M-nummer.

Jag kollar lite helt enkelt. Å återkommer på forumet om jag har problem, dessvärre så är den ganska "sullig" runt gaffelbenen i de övre regionerna och även i de undre. Man det sitter alltså en skruv "bakom" hjulaxeln oxå såg jag. :)

En till snabb fråga som du sannolikt kan svara på. Den främre mörkerlyktan (har inte den bakre än). VART sitter ska den sitta fästad orginal?? I fästet för styret? Det verkar lite olika vart dom är fästade.

Mvh Anders Strömstedt/ Falun
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Framhjulslager och framgaffel.

Inlägg av Andercz »

Jag har inen Militär-JAWA att kolla eller plåta just nu, men kolla runt på bilder i handböckerna och på nätet. Här på hemsidan finns en liten MILITÄR-avdelning.

Mörkläggningslampan brukar sitta på ett litet ledat vinlkelbeslag, somliga monterar det på skruven som sticker ut på vardera sida av lykthuven.
c6653a7af1-Holgers2_355A.jpg
faa689e81a-Jawa_255.JPG
Mörkläggningslykta placering.jpg
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar