bakre motorfäste

Användarvisningsbild
airanton
Inlägg: 8
Blev medlem: sön maj 31, 2009 5:46 pm
Ort: Tierp

bakre motorfäste

Inlägg av airanton »

Jag håller på att montera en gammal 250 motor(typ 553) i en modernare mc257 militärjawa. Problemet är att det bakre motorfästet inte stämmer alls. Antingen så fattas det någon del eller så är motorn olik den senare versionen (1969/70 enl typskylten) Tittade på ramens fäste i reservdelslistan för mc 257a men det var inte likt det på min (typ579/05). Någon som har en förklaring?
Hälsn
Anton 0293-53101
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: bakre motorfäste

Inlägg av Andercz »

Anton, det var ju ett märkligt problem du har hamnat i. Jag har inte hört talas om det förut, men det faktum att ramarna har olika reservdelsnummer kan ju peka på att de faktiskt är olika. Att illustrationerna i reservdelsboken inte stämmer överens med verkligheten är inte så ovanligt, försvaret återanvänder de gamla bilderna, det viktiga är ändå numreringen; De tidigare modellerna MC 255(med 250cc 553-motor) och MC 355 (med 350cc 554-motor) hade båda en ram med beteckningen 554-31-100, och den senare MC 257A (med 250cc 579-motor) har en ram med beteckningen 579-31-101.

Lite märkligt är det ju att motorerna inte passar i båda ramarna, men någon skillnad är det uppenbarligen på ramarna eftersom JAWA älskade att återanvända befintliga konstruktioner.
Ändå var det en hel del av 350cc MC 355 som blev omgjorda till MC 257A bara genom att de fick en ny 579-motor inmonterad, så det fungerar åt andra hållet i alla fall - en 579-motor passar i en 553-ram. Jag vet flera som har satt in en 579-motor i en MONARK-ram, alltså en MC 356-ram, och uppenbarligen inte haft några problem med att den inte skulle passa.

Kan du beskriva lite närmare vad det är som inte stämmer överens mellan de båda motor-modellernas bakre fästen? Kan du skicka bilder? Rita av mallar på kartong?

Varför vill du sätta en 553 i ramen? Du kommer att uppleva den något tröttare än 579-an, inte alls samma punch. Varför inte renovera 579-motorn i stället?

Jag skall forska lite i det här och återkommer så fort jag får fatt i nåt. Förresten, jag tror jag har en motor av vardera i förrådet, jag skall kolla...

MVH
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
airanton
Inlägg: 8
Blev medlem: sön maj 31, 2009 5:46 pm
Ort: Tierp

Re: bakre motorfäste

Inlägg av airanton »

Hej Andercz, tack för svaret!
Nu börjar jag förstå vad det handlar om. Jag köpte alltså cykeln utan motor men fick en äldre motor med på köpet som egentligen var till en annan cykel. Det jag inte visste var att ursprungsmotorn var en 350cc(kollade i reg.beviset). Alltså har 250-motorn och 350-motorn olika fästen? Jag ska gå ner i garaget och ta några bilder och anteckna typ, serie och tillverkningsår så återkommer jag strax. Kan jag skicka bilderna direkt till dig?
Hälsningar
Anton
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: bakre motorfäste

Inlägg av Andercz »

Enligt reservdelsboken skall 553-motorn och 554-motorn passa i samma ram - 554-31-100.(OBS, detta är inte ramnumret utan reservdelsnumret). Vad jag har förstått passar även 579-motorn i samma ram, men det kan vara troligt att 553/554-motorerna inte passar i en senare ram gjord för en 579-motor. Står det 1969/70 på ID-plattan är det troligt att ramen är en 579-ram. Jag antar att hålen för bultarna sitter likadant på alla ramarna, men i 579-ramen kanske man inte tagit hänsyn till att andra delar av de tidigare motorerna skal få plats.
Jag har inte stött på det här problemet tidigare, så jag har inte noterat om det är skillnader på ramarna. För att ytterligare öka förvirringen är ju, som påpekats förut, många MC257A ombyggda MC355, och har alltså den tidigare ramen. Ofta har dessa kvar den tidigare, runda tanken, men det är ingen säker indikation. Även f.d. MC355 utrustade med en 579-motor, alltså en ombyggd MC 257A, kan ha den senare kantiga tanken. Om olyckan var framme tog man vad som fanns till hands i reservdelslagren.

Är din ram ursprungligen en 350cc MC355, borde din 553-motor passa rakt av. Enda skillnaden är att en ram för en 350cc motor behöver en längre axel på bromspedalen, eftersom ju motorn är bredare.

Kanske har någon varit där och idkat lite hemslöjd?

Kanske har det suttit en helt annan än en JAWA-motor i ramen, eller en mycket senare JAWA-motor?

När du har tagit lite bilder, skicka dem till mig direkt, det är nog lite smidigare. Klicka bara på knappen "e-post" här nedan.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: bakre motorfäste

Inlägg av Andercz »

Nu när jag har sett bilderna är det lätt att konstatera att det med största sannolikhet rör sig om ett fall av Hemslöjd. Någon tidigare ägare har velat använda en annan motor och därför ändrat motorfästena. Så vitt jag kan se stämmer de inte med någon JAWA-motor, fästena är för vida och för vitt isär. Antagligen var det en tvåcylindrig motor. Båda ljuddämparna sitter ju kvar, och det hänger ner två tändkablar under tanken.
579-motorn hade 12-Volts magnettändning, och därmed inget batteri eller batterilåda. Den regulator och batterihyllan som är monterad på bakskärmen hör till den okända "Alien"-motorn. För övrigt sitter de precis ivägen för luftrenaren, om det varit en 579 som suttit i ramen... Det skulle vara intressant att få reda på vad det var för motor...

Terräng-Axel i Göteborg har nog fortfarande kvar några 579-motorer, men de behöver antagligen renoveras..

Lycka till
Andercz
Bilagor
BAKRE MOTORFÄSTE 554&553.JPG
Jawa ram 002.jpg
Jawa ram 001.jpg
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: bakre motorfäste

Inlägg av Andercz »

Hur har det gått? Kan vi få en uppdatering?

Det är ju snart våååår!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar