Trasigt stag

fallfritt
Inlägg: 3
Blev medlem: lör nov 09, 2019 3:19 pm

Trasigt stag

Inlägg av fallfritt »

Någon som vet hur detta trasiga stag skall monteras?
Det är en Jawa CZ 175 Typ 450

Mvh Pierre
Bilagor
PSX_20191109_144918.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Trasigt stag

Inlägg av Andercz »

Hej Pierre,
Jag kan inte riktigt se vilket stag du menar? Är det den plattjärns-liknande saken som går snett ner i marken?
Jag kan inte påminna mig att det skall sitta något sådant där? Var sitter andra ändan av staget, den som inte syns på bilden? Kan du ta en bild där man ser hela "staget"?
Det kan inte vara så att ramen har varit "stelopererad", d.v.s. att man har ersatt de bakre stötdämparna med ett par plattjärn?
RAM, CZ 45X, 470.jpg
Det enda som liknar ditt "stag", som skall sitta i närheten, är väl bakbromsens mothåll? Se det inringade på bilden nedan. Eller finns den också på plats?
Det kan inte vara en "tillfällig reparation" som blev permanent?
Den inringade delen skall sitta på insidan av vänster ben på baksvingen, se bilden ovanför, för att klossen i mitten av bromsskölden skall passa i den.
Mysko stag 470.jpg
Om jag har gissat rätt, kan du ersätta delarna 49a + 55 med denna : https://www.motoren.sk/zachyt-brzdyzino ... -250-e2596 , eller https://www.jawashop.com/brake-reaction-holder_z3090/ , https://www.jawaparts.com/Capture-of-re ... -d5395.htm


Handböcker är dina allra viktigaste verktyg..
Har du handböcker? Reservdelsbok? Verkstadshandbok? Jag kan skicka digitalt, på engelska..


Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
fallfritt
Inlägg: 3
Blev medlem: lör nov 09, 2019 3:19 pm

Re: Trasigt stag

Inlägg av fallfritt »

Hej Andercz
Jag har lite böcker men tror inte jag sett en av dessa bilder tidigare. Den med inringad detalj.

Ej stelopererad då dämparna sitter kvar.
Kan vara senare lösning.
Ska kolla med den nya informationen om det kan ligga till så.

Tack så länge

Pierre
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Trasigt stag

Inlägg av Andercz »

Du har ett par handböcker på väg..
Utan att ha sett hela bilden, vart den där plattjärnsbiten sitter fästad, tror jag mer på att någon har försökt tillverka ett mothåll till bakbromsen.. , såvida inte alla delar till det också sitter på plats. Det syns inte på din bild.

Hör av dig med kanske ytterligare en bild, eller i alla fall med vad du hittar..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
fallfritt
Inlägg: 3
Blev medlem: lör nov 09, 2019 3:19 pm

Re: Trasigt stag

Inlägg av fallfritt »

Såhär ser det ut idag.
Hittade brickan som är med på din bild (55) men tror nog mer på den andra detaljen som du ringade in.

Pierre
Bilagor
PSX_20191110_101442.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Trasigt stag

Inlägg av Andercz »

Aha! Allt är uppenbarat, det är en hemmagjord variant av bromsmothållet, 49A + 55 på bilden.
Men det saknas en del, han blev inte klar. Plattjärnet måste låsas mot benet på baksvingen. Om du kollar på originaldelen, har den en tvärställd platta som greppar om baksvingens ben. Den är även bockad så att den smiter åt mot svingbenet. Du kan slutföra hemmabygget med att ordna så att plattjärnet inte kan rotera, utan hela tiden är spärrat av baksvingens ben. Det är ju samma princip som på en vanlig trampcykel, där du har en metallarm som griper om bakgaffeln, för att ge bromsen mothåll.
Det kan vara en god ide´att låsa fast armen med en slangklämma t.ex, men ordna ett par hakar också. Plattjärnet är inte lika vridstyvt som den U-profil originaldelen hade. Korta gärna av plattjärnet, då blir armen starkare. Det finns ju ett urtag på svingarmen, som är lämpligaste stället att ansluta plattjärnsarmen på.
Mothåll Bakbroms - baksving.jpg
Eller så skaffar du hem den där delen jag gav länkar till, så får du en som fungerar och som passar in i designen. Den kommer dessutom att inte skada lacken på svingen..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar