Komplett koppling till 634

yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Komplett koppling till 634

Inlägg av yamazuki »

Har någon en komplett koppling till 634 liggandes? Funderar på att pensionera min 638 koppling.
Bor en bit utanför Falkenberg.

/Jimmy
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Komplett koppling till 634

Inlägg av Andercz »

Det kostar omkring 1000 SEK att skaffa en komplett, helt ny 634 koppling från Tjeckien. Du behöver även byta primärkedjan och ibland lagerhylsan i kopplingscentrum.
http://www.motoren.sk/shop/Jawa/95/20

På närmare håll finns den hos Rudolf Saxegaard i Norge:
Rudolf Saxegaard
g-shums@online.no
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Mobiltelefon: 0047 93 01 10 87

Kolla även med vårt östra broderland:https://www.jawatalli.fi/

Annars brukar det vanligaste felet på en 638-koppling vara en utsliten O-ring Den sitter längst in under den innersta stållamellen. Det bästa är att köpa den som reservdel, då gummikvaliteten är avgörande för hur bra den fungerar. Det går att hitta samma storlek i en maskinvaruaffär.
O-ringen har måtten 120 x 3 mm, och bör vara i något bra silikongummi.

Lycka till
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Komplett koppling till 634

Inlägg av yamazuki »

Och jag trodde ju att hubben(?) var samma på 634 och 638. Så man bara behövde ersätta det invändiga liksom.
O-ringen bytte jag förra säsongen och det blev bra men mitt problem nu är att jag knäckt en av fjäderhållarna så jag kör bara med 4 av 5 fjädrar nu. Tänkte passa på att byta till 634 då du tipsat om att den var pålitligare.
Så annat antal kugg på 634 hubben därför man måste byta primärkedja?

/Jimmy
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Komplett koppling till 634

Inlägg av Andercz »

Det är lite mindre i diameter, och har alltså färre kuggar, och drar en kortare kedja. Den kanske går att kapa, men då får man skaffa ett kedjelås. Är den sliten bör den ändå bytas.
Jag tror jag har en 638 koppling som jag fick behålla när jag bytte ut den mot en 634 på en kompis hoj.. om det är någon del du kan ha användning av?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Komplett koppling till 634

Inlägg av yamazuki »

Tackar o bugar för erbjudandet men jag vill lägga 638 kopplingen i papperskorgen. :D

På jawashop står det att kopplingshubben är samma på 634 o 638? När jag bytte primärkedja köpte jag en 66 länkars och den passade perfekt. 66 länkars ska det tydligen vara till 634 med.

http://www.jawashop.com/Detail/11452

http://www.jawashop.com/Detail/10832
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Komplett koppling till 634

Inlägg av yamazuki »

Då spammar jag vidare..........

På motoren.sk syntes en tydlig skillnad på bilderna mellan 634 och 638.

Bild 634


Bild 638
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Komplett koppling till 634

Inlägg av Andercz »

"På jawashop står det att kopplingshubben är samma på 634 o 638? "
"This spare part can be used on following motorcycles." I översättning säger de att "Denna reservdel kan användas i följande motorcyklar", vilket stämmer för både 634 och 638. Men 638 hade från början en egen kopplingskonstruktion, i aluminium etc.. som senare erasattes med 634:ans mer robusta koppling.

JAWA 634 har en kopplingskorg i stål, med 8 slitsar för kopplingens friktionsskivor.
JAWA 638 har en kopplingskorg i aluminium, med 10 slitsar för kopplingsskivorna.
Det finns flera skillnader, men kontentan är att en 634-koppling helt rakt av kan ersätta en 638-koppling. Men man kan inte blanda delar lite från de ena och lite från den andra, utan de måste monteras som kompletta enheter

Om Jawashop skriver att de båda modellerna hade samma koppling(-skorg) menar de möjligen att 638 efter ett tag monterades från fabrik med kopplingen från 634, efter alldeles för många klagomål från kunderna. Detta betyder att 638 kan ha båda typerna av koppling, och om Jawashop skriver att deras kopplingskorg passar för båda modellerna har de alltså rätt.

Att båda varianterna har lika stort kedjehjul hade jag glömt. Sorry. Men kopplingsskivorna är mindre i diameter på´634 än på 638...

Men jag vill minnas att jag fick byta lagerbussningen i kopplingens centrum till en med andra mått, eller så fick jag fel bussning från början. Kopplingen jag använde hade plockats ihop av lösa delar hos någon som hade "allt" hemma. Jag tror det var något mer som inte stämde, men köper du en komplett koppling t.ex från Jawashop, får du med alla delar och rätta delarna.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Komplett koppling till 634

Inlägg av yamazuki »

Tack för infon. Nu har jag beställt en förhoppningsvis komplett koppling och lite annat bra o ha. Håller tummarna för att det blir rätt.
Ska bli kul o se hur en 634 koppling uppför sig. :P

/Jimmy
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Komplett koppling till 634

Inlägg av Andercz »

Den är mjuk som smööör..;-) kanske inte, men den är som den skall vara och den håller sig likadan hela tiden.

Lämna gärna rapport hur det går

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar