Hej, jag tillbringar ganska mycket tid i Tjeckien (min fru är Tjeckiska) och har blivit väldigt förtjust i Jawa 250 typ 559, helst med vidhängande Pav 40 och funderar på att importera ett dylikt ekipage.
Jag är ingen fullständig MC-novis, har tidigare kört HD och riskokare, men vill ändå fråga ifall ni kan tipsa om eventuella svagheter man bör se upp med hos denna maskin.
Mvh, Sverker Sjödin
Jawaimport
Re: Jawaimport
Hej,
559-250 är en utmärkt motor, går som ett spjut och har inga kända fel (som jag har hört talas om). Kolla innan ev köp att motorn inte är utbytt till den äldre typen av 250 (färre hk). Förgasaren skall vara bultad i cylindern och inte i blocket samt att motornummret börjar med 559, 590 etc. Försvarets 250 är av samma motortyp men med aluminiumcylinder och annan topp etc.(typ 579) passar fö rakt av i 559 ramen.
Modeller med den "modernare" 250 motorn var t ex "Panelka" och "California". Kywacka 250 har oftast den äldre motorn. Jag har kört med min California-250 till vardags i några år och du hänger lätt med i trafikrytmen, men långa pass på motorvägen i motvind är inte idealiska förhållanden för en 250 men det går. Sen är ju inte bränsleförbrukningen fy skam, den brukar nöja sig med ca 0,3/mil.
Mvh / Magnus
559-250 är en utmärkt motor, går som ett spjut och har inga kända fel (som jag har hört talas om). Kolla innan ev köp att motorn inte är utbytt till den äldre typen av 250 (färre hk). Förgasaren skall vara bultad i cylindern och inte i blocket samt att motornummret börjar med 559, 590 etc. Försvarets 250 är av samma motortyp men med aluminiumcylinder och annan topp etc.(typ 579) passar fö rakt av i 559 ramen.
Modeller med den "modernare" 250 motorn var t ex "Panelka" och "California". Kywacka 250 har oftast den äldre motorn. Jag har kört med min California-250 till vardags i några år och du hänger lätt med i trafikrytmen, men långa pass på motorvägen i motvind är inte idealiska förhållanden för en 250 men det går. Sen är ju inte bränsleförbrukningen fy skam, den brukar nöja sig med ca 0,3/mil.
Mvh / Magnus
Re: Jawaimport
Sverker,
just 559/ 590-serien brukar allmänt anses som en av de bästa 250cc motorer som JAWA skruvat ihop. Stoppar du i en cylinder/kolv/topp/förgasare från försvarets 579 har du den bästa varianten. Om du inte helt enkelt byter mot en komplett 579:a. Dock har den ju en annan drevning i växellådan, mer tänkt för styrka än för snabbhet, men visst orkar den hålla 110 - 120kmh kortare stäckor.
Det tillverkades faktiskt en liten civil serie med 579-motor, alltså vanliga landsvägsmaskiner, men dessa är väldigt rara ärtor.
Reservdelar är relativt lätt att få tag i, slitdelar och växellådans delar finns alla att tillgå från flera källor i Tjeckien.
Eftersom du nu har familjeband i landet kanske du har en fördel där, men annars är tjeckerna numera vana att handla främst med penningstarka tyskar, och den tyska prisnivån är en helt annan än den vi ser här i Svedala. En renoverad maskin kostar ofta omkring 35 - 40.000SEK.
Lycka till!
Hör gärna av dig om hur det går.
Andercz
just 559/ 590-serien brukar allmänt anses som en av de bästa 250cc motorer som JAWA skruvat ihop. Stoppar du i en cylinder/kolv/topp/förgasare från försvarets 579 har du den bästa varianten. Om du inte helt enkelt byter mot en komplett 579:a. Dock har den ju en annan drevning i växellådan, mer tänkt för styrka än för snabbhet, men visst orkar den hålla 110 - 120kmh kortare stäckor.
Det tillverkades faktiskt en liten civil serie med 579-motor, alltså vanliga landsvägsmaskiner, men dessa är väldigt rara ärtor.
Reservdelar är relativt lätt att få tag i, slitdelar och växellådans delar finns alla att tillgå från flera källor i Tjeckien.
Eftersom du nu har familjeband i landet kanske du har en fördel där, men annars är tjeckerna numera vana att handla främst med penningstarka tyskar, och den tyska prisnivån är en helt annan än den vi ser här i Svedala. En renoverad maskin kostar ofta omkring 35 - 40.000SEK.
Lycka till!
Hör gärna av dig om hur det går.
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...