Jawaforum

Frågor, diskussioner mm
Aktuellt datum och tid: mån nov 20, 2017 7:23 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tack för all hjälp och ett par funderingar.
InläggPostat: ons maj 31, 2017 7:26 pm 
Offline

Blev medlem: tis jan 28, 2014 3:15 pm
Inlägg: 16
Ort: Skoghall
Hej!
Efter ett långt uppehåll utanför landets gränser och borta från min jawa 250 perak så har jag nu återupptagit mitt arbete på den och under veckan fick jag igång den för första gången sedan 1958 (så vitt någon vet) och idag lyckades jag få i alla 4 växlarna. Jag ville bara tacka för den värdefulla hjälp jag har fått här på forumet! Jag hade inte klarat det utan er! Tack!

De finns dock ett par grejer jag behöver fixa, ett pyttelitet hål i tanken och varvtalet på nya mätaren. Är det någon som har en enkel lösning på ett litet hål? Jag har hört talas om en vätska man häller i tanken som sedan får stelna och bildar en hinna på insidan. Är detta något att ha?

Problem nummer två. Mätarställningen på den gamla mätaren va 24458 km och jag skulle gärna vilja få det på den nya också. Kan man öppna upp och på något sätt skruva fram kilometerna utan att nånting går sönder?

Än en gång tack för all hjälp!

Mvh
Pontus


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tack för all hjälp och ett par funderingar.
InläggPostat: fre jun 09, 2017 12:37 am 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Inlägg: 886
Ort: Märsta
Det finns en produkt som heter KREEM Fuel Tank Sealer, och flera andra liknande av andra fabrikat. De bildar en tålig yta på insidan.
Följ instruktionerna noga, för gott resultat.
Det är en lite omständlig process, du måste rengöra noga, först mekaniskt med en handfull skruvar och muttrar -skaka skaka vända och skaka.. skölj ur med varmt vatten och diskmedel.
Sedan skall man fräta ytan med en syra, stoppa syran med aceton och så till slut i med själva gukkan.. Läs och följ instruktionerna noga!
Alla kemikalier brukar finnas med i kitet.

Att öppna hastighetsmätaren för att pilla med hjulen är inget att rekommendera, du kan lätt ställa till det ordentligt.
Att snurra fram den med en borrmaskin tar en evighet, då det sker i realtid - får du upp mätaren i 50 kmh tar det alltså drygt 489 timmar att snurra fram den till 24458...
Jag har själv bett en instrumentmakare att vid renoveringen ställa kilometerräknaren där den dog, men fick tillbaka den nollställd..
Inte mycket att göra åt.

Andercz

_________________
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tank Sealer
InläggPostat: tis jun 27, 2017 4:26 am 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Inlägg: 65
Ort: Tavelsjö
Här är ett medel som fungerar bra i tanken om man inte lyckas löda eller svetsa igen hålet.
http://hortlund.se/farg/buick/gas-tank- ... me=classic

_________________
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2008