Har funderat några år på att starta den här renoveringstråden men kunde inte hitta några bilder. Tappade min gamla kamera och med den alla foton jag tagit under några år.
Hittade äntligen igen några bilder som jag tagit för cirka åtta år sedan.
Detta är min 1946 Jawa 175 som jag tidigare köpt utanför Karlstad. Den är i stort sett komplett och orörd. Tidigare ägaren tog lös motorn och tänkte bara ha den som en prydnad i garaget efter en kosmetisk rengöring och målning.
Efter att ha frågat Anders Österberg om det skulle vara möjligt att renovera upp den mekaniskt fullt fungerande skick så att den skulle gå att besiktiga och använda på träffar, lovade han att hjälpa mig efter bästa förmåga.
Ett litet problem är att vi hittar ingen litteratur som reparationsböcker och reservdelskataloger till den. Jag har endast hittat en broschyr som ANA gav ut. Har ni tips på en reservdelscykel får ni gärna ringa mig direkt på 070-573 90 31 eller skicka PM.
Ni som var på klubbens 20-årsjubileum här i Tavelsjö minns kanske att den stod lutad i skogen mot ett träd vid infarten till träffplatsen.
Vi kommer allt eftersom det uppstår frågor eller händer något uppdatera tråden i framtiden fram till registreringsbesiktningen när den nu blir.
1946 Jawa 175
Re: 1946 Jawa 175
Hej, jag skall försöka komma med några små rapporter, nu när äntligen Törnrosa har vaknat, efter att ha stått och sovit i mitt garage ett tag.
Jag har plockat isär motor och växellåda, och hittat en del intressanta och överraskande saker.
Det är den skitigaste motor jag har haft att göra med. Olja och fin sand blandat, överallt.. man verkar ha kört utan luftfilter på dammiga grusvägar.. Idag skall jag träffa min lokale trollkarl, med sin magiska svets kan han laga allt..
Här får han en utmaning, i din växellåda.
Den var mer sliten än jag trodde. Den stora skadan är orsakad av att man kört länge med en allt för slapp kedja! Kedjan har ätit sig in i baksidan av växellådan, djupt in, så att den till slut slet upp ett hål i bussningen för biaxeln. Hålet sitter ganska högt, och det "tätas" till en del av axeln som roterar i den, men oljan måste ha försvunnit ut.. Botten av bussningen är någon tiondel tjock.. och det är ett hål.
Laga aluminium, tillverka en ny bussning i lagerbrons, och sätta ihop allt igen.. Precisionsreparation.
Det finns väldigt lite reservdelar att hitta till dessa, men jag har hittat ett kedjedrev i alla fall, och kopplingskorkar, och lite annat smått.
En lustig detalj, av de 60 lagerrullarna var 11 av en annan dimension, tunnare, och av annat material. De verkar vara tillkapade i mässing, eller bronsstavar.. De är inte magnetiska som resten.. en riktig vedbodsreparation..När jag tog upp vevhusdelarna ut dieselbadet, samlade jag upp lagerrullarna med en magnet. när jag räknade dem kunde jag inte förstå hur jag kunde ha tappat 11 stycken..Men när jag senare kände efter med fingrarna i det brunsvarta badet, hittade jag de resterande 11, de var inte magnetiska och är gula..
Nästan rätt är också ett slags rätt..
Det är verkligen på tiden att veven får behandling av en expert.
Med dessa två grundläggande delarna omhändertagna, skall jag kolla igenom hjulen, bromsarna och andra viktiga komponenter.
Fortsättning följer
Andecz
Jag har plockat isär motor och växellåda, och hittat en del intressanta och överraskande saker.
Det är den skitigaste motor jag har haft att göra med. Olja och fin sand blandat, överallt.. man verkar ha kört utan luftfilter på dammiga grusvägar.. Idag skall jag träffa min lokale trollkarl, med sin magiska svets kan han laga allt..
Här får han en utmaning, i din växellåda.
Den var mer sliten än jag trodde. Den stora skadan är orsakad av att man kört länge med en allt för slapp kedja! Kedjan har ätit sig in i baksidan av växellådan, djupt in, så att den till slut slet upp ett hål i bussningen för biaxeln. Hålet sitter ganska högt, och det "tätas" till en del av axeln som roterar i den, men oljan måste ha försvunnit ut.. Botten av bussningen är någon tiondel tjock.. och det är ett hål.
Laga aluminium, tillverka en ny bussning i lagerbrons, och sätta ihop allt igen.. Precisionsreparation.
Det finns väldigt lite reservdelar att hitta till dessa, men jag har hittat ett kedjedrev i alla fall, och kopplingskorkar, och lite annat smått.
En lustig detalj, av de 60 lagerrullarna var 11 av en annan dimension, tunnare, och av annat material. De verkar vara tillkapade i mässing, eller bronsstavar.. De är inte magnetiska som resten.. en riktig vedbodsreparation..När jag tog upp vevhusdelarna ut dieselbadet, samlade jag upp lagerrullarna med en magnet. när jag räknade dem kunde jag inte förstå hur jag kunde ha tappat 11 stycken..Men när jag senare kände efter med fingrarna i det brunsvarta badet, hittade jag de resterande 11, de var inte magnetiska och är gula..
Nästan rätt är också ett slags rätt..
Det är verkligen på tiden att veven får behandling av en expert.
Med dessa två grundläggande delarna omhändertagna, skall jag kolla igenom hjulen, bromsarna och andra viktiga komponenter.
Fortsättning följer
Andecz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...