Tvärstopp i motorn Jawa 175cc

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
pelle65
Inlägg: 9
Blev medlem: fre jan 15, 2010 2:13 pm
Ort: Grycksbo (Dalarna)

Tvärstopp i motorn Jawa 175cc

Inlägg av pelle65 »

Hej på er!
Jag tänkte höra om någon i klubben kan förklara vad som hände min Jawa 175cc i morse när jag var på väg till besiktningen.
Resan till Falun började bra men när jag närmade mig Bilprovningen så tvärstannade motorn som en blixt från klar himmel, jag hade en hastighet av cirka 70 km på 4:ans växel och drog snabbt in kopplingen, för att inte åka ikull då bakhjulet låste sig :o .
Jag rullade in på en parkeringsficka och kickade en gång och Jawan hoppade igång direkt.
Jag har varit med om att min 257 FMCK Jawa har värmenypt men då tog det cirka en halvtimme innan det gick att röra kicken.
Jawan körs på 4% oljeblandning så den bör ju få bra smörjning, trottelnålen är ställd på näst översta hacket.
Hoppas någon har bra förklaring på detta.
Jawan (CZ) har gått 753 mil sedan 1966 så den bör ju inte vara slut :)
//Pelle
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Tvärstopp i motorn Jawa 175cc

Inlägg av Andercz »

Hur gick besiktningen? Eller vände du om? Fungerade den klanderfritt hela vägen hem?

Hmmm, mysko stopp.
Det låter, så här på avstånd, mest som ett elektriskt problem. Skulle det vara skräp i förgasaren, brukar den dö lite långsamt. Jag har dock varit med om att en färgflaga har täppt till slangen ganska plötsligt.
Gå igenom tändningssystemet, och resten av det elektriska. Kolla efter glappande anslutningar och lösa tåtar som kan orsaka kortslutning.

Det är ju på sitt sätt irriterande att den startade genast igen, då är ju felet ofta mycket svårare att hitta eller provocera fram igen...

Kanske skulle jag ta en extra titt på tändningslåsets anslutningar och kanske låsets funktion. Glappar nyckeln?

Att cykeln bara gått drygt 700 mil är ingen garanti för att den mår 100% bra i alla system. Jag har sett cyklar som gått under 100 mil som haft långa listor av fel..de flesta orsakade av tidigare ägares oförstånd.

Vore jag du, skulle jag nog banta ner på oljeinblandningen. Använder du syntetisk olja räcker det med 2 - 2,5%, och även med moderna mineraloljor kan du med förtröstan ha 3% oljeblandning. Delsyntet är bara att slänga pengarna i sjön, man får inte veta hur mycket som är syntet och mineral, men betalar ett högre pris. Jag är en stor förespråkare av syntetoljor, både i bensinen och i växellådan.

Du kan ha råkat ut för "loppa på tändstiftet". Det beror på sot. Sot kommer av oljeavlagringar och oförbrännt bränsle. Har du sotat cylindern på sistone?

Förgasaren bör normalt ha nålen på mellersta hacket. Jag kommer inte ihåg hur många lägen din trottelnål har, men det brukar vara fler än tre. Ställ in förgasaren efter handbokens instruktioner. Näst översta läget ger mindre bensin i gasblandningen. Är det rätt munstycke i förgasaren?

En bra länk om tändstift..
http://www.soe.se/mek/stift/stift.htm

Lycka till!
Hör gärna av dig med en rapport om vad felet var, om du hittar det...


Andercz
CZ-450 wireing diagram.JPG
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
pelle65
Inlägg: 9
Blev medlem: fre jan 15, 2010 2:13 pm
Ort: Grycksbo (Dalarna)

Re: Tvärstopp i motorn Jawa 175cc

Inlägg av pelle65 »

Hej Andercz!
Besiktningen gick lysande blankt papper :D
Ja jag får forska lite i denna problematik, jag tyckte cykeln fick lite mindre ork efter stoppet skall kolla förgasaren samt tändningen i första steget.
//P
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: Tvärstopp i motorn Jawa 175cc

Inlägg av Kent »

En liten fundering av en amatör.
Pelle säger att han åkte i 70 km/h på fyrans växel och det blev tvärstopp. Bakhjulet låste sig.
Trots möjligheten till flera orsaker kan jag inte få det till annat än att motorn nöp. Vid alla andra
förklaringar jag kan komma på skulle en motorcykel med en förare rulla vidare om den "dog" i 70 km/h.
Skulle motorn låsa sig i 70 utan att nypa skulle det vara sådana skador inombords att den aldrig skulle gå normalt igen.
Slutligen tycker Pelle sig också uppleva en paradindikation efter ett kolvnyp; Motorn blev svagare.
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Tvärstopp i motorn Jawa 175cc

Inlägg av Andercz »

Du kan ha en poäng där, Kent..

Jo, för att vara lugn, skulle jag nog ta en titt i cylindern..

I alla händelser, det kan vara klokt att lyfta på topplocket och cylindern för att se hur kolv och ringar mår. Och för att kolla tjockleken på sotlagret.
En sotflaga är ju rent kol, och kan kilas fast mellan kolv och cylinder, kanske, och orsaka ett nyp..? Var alltid noga med att göra rent efter en sotning, sot/ kol är ett utmärkt slipmedel, som man inte vill ha in i motorn.

När du lyfter av cylindern, och just har lyft upp den en bit, täck först öppningen ner i motorn med en ren trasa, så att eventuella rester av en brusten kolvring, eller sotflagor, inte trillar ner i vevhuset. Täck för innan du helt drar upp cylindern från kolven.

Vägmätarens 753 mil kan ju vara betydligt mer, t.ex. om en tidigare ägare kört med en brusten hastighetsmätarwire ett tag.

Kolvringarna kan vara slitna?
Ringarna skall maximalt ha ett glapp mellan ändarna på 0.8mm. Detta mäts på en lös kolvring, cirka 20mm ner i loppet, från toppen räknat. Jag har en gång hittat ringar med hela 3,5mm glapp! Den motorn startade bara på startgas...

Om du lyfter på locket får du också veta vilken borrning cylindern har, det är alltid bra att veta. Har den blivit omborrad kan kolv och/ eller ringar blivit utbytta till aningens för små( eller stora?), och alltså glappa ganska tidigt, kanske nypa till.
För att gå vidare på "Nyp-teorin", kan det ju vara ett vevlager som har tillfälligt nypt till. Har motorn stått i törnrosasömn länge, kan de små kanaler som skall leda lite olja till vevlagren blivit igenbeckade, och ge mindre smörjning till lagren än det är tänkt.

Kolvbult?

Bussning på biaxeln i växellådan? Du har kollat oljenivån i växellådan? Inget onormalt skrammel någonstans?

Det är ju irriterande att felet så fort försvann igen, förutom den där effektförlusten du märkte.

Har du ingen verkstadshandbok tillhands, ladda ner arméns handbok , under "MEKTIPS" här på hemsidan, de duger gott i för dessa grundläggande servicearbetena. Procedurerna är desamma på de flesta äldre JAWA och CZ.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
pelle65
Inlägg: 9
Blev medlem: fre jan 15, 2010 2:13 pm
Ort: Grycksbo (Dalarna)

Re: Tvärstopp i motorn Jawa 175cc

Inlägg av pelle65 »

Hej kära vänner!
Jag har nu lyft av toppen och kollat cylindern ser helt normalt ut ingen vändkant inga repor i cylinderloppet och inte allt för sotigt, jag har kollat tändningen, gjort ren förgasaren igen men cykeln går inte bra alls.
Den rusar fast trotteln är fullständigt i botten och inte påverkad av gaswiren, kan ju vara ett tecken på att förgasaren levererar för lite bensin eller drar tjuvluft. Tjuvluftsteorin testade jag med lite startgas runt förgasaren men den ökade inte i varv, så då justerade jag förgasaren enligt försvarets handbok för MC 257 (grundinställning) men inget bättre resultat visade sig.
Nu till det roliga jag hittade en ny Mikuni förgasare (26mm) långt inne i mitt garage, som jag gjorde om bultdelningen på så den passade Jawan.
Monterade insugsgummit soppaslangen vred på bensinkranen och kickade 2 ggr och Jawan spann som en katt på ett fint tomgångsvarv.
På med hjälm och handskar för en provtur och Jawan har åter fått kraft i maskin och går jättebra.
Så nu får jag åka med en Bastardförgasare i sommar så får jag väl köpa en ny Jikow till hösten ;)
Mvh
//Pelle
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Tvärstopp i motorn Jawa 175cc

Inlägg av Andercz »

Grattis!

Det förvånar mig en smula att det verkligen var förgasaren som så plötsligt ströp din motor.
Men den lyckade Mikuni-transplantationen talar ju för sig själv, antar jag.

Kanske har förgasaren fått en spricka? Skadad packning mot cylindern..?Uppstod en spricka plötsligt, kan det ju tänkas att motorn slås ut. Men skadan borde ju vara kvar, så att säga, även efter att man fått igång den igen. Att överhuvud få fart på motorn med en gång vore ju förvånande..
Ett litet mysterium. Vill man ha full kunskap, får man ge sig in och fingranska alla beståndsdelar.
Men med den fungerande förgasaren som antagligen gör jobbet bättere än den gamla Jikov-en, verkar ju problemet lite mindre akut. Varför inte behålla Mikuni´n?


En annan klassiker är ju annars en torr och läckande packbox på höger vevaxelända, bakom generatorn. Den sitter torrt och varmt och får bara smörjning av gasblandningen. När den ger upp brukar det vanligen ge som resultat att det blir svårt att starta maskinen, då den fiser ut gasblandnng och in luft - blandningen blir utspädd. Men det brukar ju vara permanent när det en gång börjat...
Jag vet flera som bytt både elsystem och förgasare innan de till slut kom på att byta packboxen.

Men, som sagt, detta stämmer inte riktigt in på dina symptom - plötsligt totalstopp och omedelbart tillfrisknande, om än med effektförlust.
Svårt med fjärrskådandet idag..


Vi hörs igen,
kör så det ryyyker!
Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Tvärstopp i motorn Jawa 175cc

Inlägg av Andercz »

Hur gick det sedan?
Såhär som idag, med nordanvind, 10 minusgrader och snöfall, kan man ju sitta vid brasan och tänka tillbaka på sommaren som varit...

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar