Hur och Varför?

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
herrK
Inlägg: 4
Blev medlem: mån apr 26, 2010 7:17 pm
Ort: Falkenberg

Hur och Varför?

Inlägg av herrK »

Vad skall jag vara uppmärksam på? Jag sökte en twin men har funnit en singel! Till vad tycks vara ett bra pris, en CZ-250 -81. mod.485 "lågmilare" som så många CZ-Jawa. Vad beror det på? Är de inte roliga att köra? Kan man och bör man trimma en sådan? Vill gärna åka 130-150 km/tim, är det möjligt? Håller jag på att sätta foten i fel potta så att säga, när jag byter från 1100cc Guzzi... p.g.a ålderskäl och vikt, förarens ålder och Guzzins vikt alltså -inte tvärt om! Jag vill minnas att Jawa, CZ och MZ hade anseende och gick fort i 250, 350 klasserna. Kan nån av er som har erfarenhet, ge mig råd? Vad ska jag se upp med, kan jag få fart på denna singel, ska jag istället fortsätta att söka en twin?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Hur och Varför?

Inlägg av Andercz »

I handboken till CZ 485 står det om hastighet:
maxhastighet med föraren ihopkrupen lutande framåt - 104 kmh, med föraren sittande upprätt 97 kmh.
Möjligen går det att pressa ur den lite till, men då till priset att du experimenterar själv, på snart antika delar. Att det växer reservdelar i varannan buske är en missuppfattning, man får leta i Tjeckien hos näthandlarna. Reservdelsläget är bättre för JAWA än för CZ.

Marschfart på 130 - 150kmh, finns inte på kartan när det gäller 2-takts-JAWA, de toppar 120 - 130 Kmh, möjligen om du skaffar en modern 650cc JAWA.

Apropå de lågmiliga CZ 485 som ibland dyker upp på marknaden, de har ofta inte gått ens hundra mil, några verkar aldrig ha kommit ut på vägarna. Det är med dem som med alla andra fordon, bilar, motorcyklar, gräsklippare och röjsågar som stått och vilat sig i flera decennier - de kommer att kräva en massa jobb för att kunna användas.
Gummidelar torkar, tankar rostar, krom rostar... en maskin mår bäst av att hållas vid liv. Jag har flera gånger stött på ivriga försäljare som framhållit det "unika" i att hitta en oanvänd motorcykel. Det är oftast en nackdel och en besvikelse att skaffa en sådan. Hur kommer det sig att någon köper en sprillans ny ganska halvtrött CZ motorcykel 1981, misslyckas med att starta den och ställer in den i garaget för att skämmas i trettio år? Varför kontaktade man inte en verkstad? Varför lät man den bara stå?
I England hittades ett par CZ i sina träburar, inte ens försäljningsmonterade. De bjöds ut till fantasipriser, men blev så småningom sålda till mycket ordinära priser, långt under de kalaspriser säljaren förväntat sig.

Om just CZ 485 finns en rolig historia, som skall vara sann. Big Bengt, på High Chaparral, skulle 1981 sätta upp en MC-show, hörde sig runt, och fick ett bra pris hos JAWA-CZ handlarn och köpte in ett tjugotal CZ 485.
Sedan de levererats ändrades planerna och showen blev aldrig av, och så småningom såldes hojarna till mycket förmånliga priser.
Det är dessa vi nu ser segla upp här och var framför allt i mellansverige. Många oanvända, många knappt inkörda. De köptes ofta av folk som trodde de var "tunga mopeder" och inte krävde vare sig körkort eller kunskap...
Jag har haft händerna inne i en som gått 60 mil på tre ägare, och på den tiden hade de lyckats slita ut kickdrevet(!), och mycket annat märkligt. Någon hade varit händig och bytt ut bensinkranarna mot gasolkranar.

Leta upp en hyggligt modern 350 eller en modern 650. Alla JAWA har karaktär, men kanske inte den prestanda du är van vid från Guzzin.

Själv njuter jag av att knattra fram i max 75 knyck på min 1949 års Monark-CZ 125cc - det är väldigt kontemplativt, det går inte att stressa. Allt rinner av en... Men oftast blir det Stora Monark som gör tjänst, en 1962 års f.d. militärhoj med 350cc motor. Det tuffar på som bäst i 90 - 100 Kmh, men går att skrämma upp i 120, enligt mätaren.

Lycka till
Anders
liiten.JPG
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
herrK
Inlägg: 4
Blev medlem: mån apr 26, 2010 7:17 pm
Ort: Falkenberg

Re: Hur och Varför?

Inlägg av herrK »

Tack Andercz och Cay för tips och info, bilden klarnar, förvisso har jag lockats av priset på "nyskick" och "lågmilare" men framför allt vikten, storleken och kvaliteten på klubbens hemsida. Kanske jag har åkt fort så det räcker och bör skaffa en veteran, då ha-begäret har väckts för en landsvägs 2-takt! vad heter 50-60 tals twin modellerna, de snygga med nacelle? -Vilken djungel av modellnamn! känner någon till logiken in nummereringen? Är 650 en modell såsom 640 eller menar man de nya 4-takt med rotax motor? Jag vill inte ha en chopper. Hade hoppats på att kunna varit med i Blekinge träffen...ps. den som dök upp efter 30år och 400mil är röd. En blå Monark med Jawa 350cc blir lokalpatriotiskt och bra på flera sätt, min första mc var Monark blue fighter och året -67. Det är aldrig försent att ändra sig. Kanske börjar jag förstå din signatur nu...a slow surprise.
Kenneth.
Skriv svar