registreringsbesiktning

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
flykt
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jan 03, 2009 10:08 am
Ort: Gråbo

registreringsbesiktning

Inlägg av flykt »

hej, har försökt att skriva här förut men det lyckades tydligen inte,(sitter en liten :evil: här i datorn.
Nåja here we go again; försöker att registrera en jawa 360 med sidovagn, orginal 71:a men efter att ha kontaktat suporten på bilprovningen ett antal gånger börjar jag bli :twisted: Om någon här kan hjälpa mej så blir jag helt sanslöst tacksam.
Har fått svar från en kent som tydligen hade en lösning så om det här kommer fram så kanske du kan ge mej ett uppslag.
Tacksam för alla tips gällande hojen också naturligtvis.
Gott nytt hojår 09
Sten
Bilagor
Detta är så den ser ut( hittad på nätet)
Detta är så den ser ut( hittad på nätet)
jawa-04.jpg (18.86 KiB) Visad 18537 gånger
Cay
Inlägg: 8
Blev medlem: lör dec 20, 2008 12:29 am
Ort: Lilla Edet

Re: registreringsbesiktning

Inlägg av Cay »

Vad är problemet? Förmodligen att ekipaget kommer från Tjeckien eller Polen e.dyl. och att du inte har några papper? Annars borde det ju gå bra. Har dock liten erfarenhet av att ta in utländska hojar.
Kontakta med fördel Åke Willander i Asarum (slå upp honom på eniro) som tagit in flera hojar från Tjecko.
Cay
flykt
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jan 03, 2009 10:08 am
Ort: Gråbo

Re: registreringsbesiktning

Inlägg av flykt »

Goder afton, den ska ju gå att få igenom tycker jag med,( den är förregistrerad med svensk nummerplåt) men när man pratar med olika personer inklusive besiktningen så verkar det som det är värre än att ta sig till månen. Det måste ju nånstans finnas ett regelsystem som avgör frågan, men det har jag inte lyckats få fram från varken svensk bilprovning eller transportstyrelsen.
Därför får jag försöka med någon som har varit med om samma sak.
Mvh. Sten
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: registreringsbesiktning

Inlägg av Kent »

Jag hade hoppats att du skulle upprepa din info från Gästboken så att folk lättare skulle förstå hela problemet men eftersom du inte gjorde det lägger jag in det här.
Namn: Sten-Olof Flykt
Ort: Gråbo
Datum: 2009-01-01 (12:41)

Hejsan, ska försöka få en Jawa reg.besiktad, är nu bara förreggad, finns det någon som kan tyda alla siffror som finns på hojen? och vad kräver dom för papper på besikningen?
På styrhuvud: 338572
299892
På lättmetallbricka: modell 360-0
197?
cc3 344
18/5000
139
motornr, 360-0-338572 (rättat)
På sidovagn: 0467693 1973 i en liten fyrkant står det 70.
Hoppas på svar och tackar på förhand. Sten
Jag ska börja med att tala om att din Jawa är tillverkad i mars 1972 enligt ram- och motornummer så jag tycker vi kan fastslå att det är en 72:a du har.
Sidovagnen sattes väl antagligen på något år efteråt och den har ju också årtalet 1973 på sin typplåt.
I alla fall när det gäller typplåtar och dyligt underlättar det om ni lägger in en bild.
I de flesta fall jag sett blir bilderna bättre om ni lägger in dem som "Img" och inte som en länk.

När det gäller registreringsbesiktning verkar det som att både personalen på Svensk Bilprovning och den nya Transportstyrelsen ofta inte kan sina egna regler. Det kan också bero på att de inte förstår vad man menar om man använder fel benämning på saker.

Om fordonet är förregistrerat med nya skyltar anses den myndighet som godkände registreringsansökan ha genomfört och godkännt en ursprungskontroll. Du behöver då bara åka till Svensk Bilprovning och de har inte att göra med "gamla papper".
MEN det finns alltid ett par men.

Det är du som är skyldig att ta fram tekniska data för fordonet om de inte redan finns hos Svensk Bilprovning.

När det gäller en Jawa finns i regel motoreffekten, som i ditt fall, på en typplåt.

Har du en kopia på det gamla svenska registreringsbeviset med tekniska data är det heller inga problem.

En instruktionsbok eller försäljningsbroschyr brukar innehålla nödvändiga data.

Sedan brukar det också gå bra om man bara hänvisar till ett identiskt fordon som redan är godkännt.

Sedan 4 februari 2008 har det blivit mycket krångligare med ursprungskontrollerna.
Ska man köpa ett förregistrerat fordon måste man alltid kontrollera om fordonet är importerat för "Eget bruk" eller "Annat bruk". Skillnaden är att om det är importerat för eget bruk gäller inte ursprungskontrollen och den nye ägaren måste börja om från början och då måste du veta var det tidigare registreringsbeviset finns.

En regel jag brukar framhålla är att alltid försöka genomföra en registreringsbesiktning så fort som möjligt för man vet aldrig hur reglerna ändras och när de ändras är det sällan till det bättre. Dyrare blir det också.
Ta som ett exempel att under 2007 kunde du ta vilket fordon som helst till Bilprovningen och få det registreringsbesiktigat bara det var någorlunda komplett. Rost och rasad motor hade ingen betydelse. Det gäller ju bara att fastställa tekniska data och väga. Numera måste det vara körbart med bromsar för att det ska gå.

Om någon nu inte vet det så separerade man den vanliga kontrollbesiktningen från registreringsbesiktningen för några år sedan. Tidigare var det ju så att ett fordon var tvunget att gå igenom prickfritt för att bli godkännt vid en registreringsbesiktning. Här tycker jag att det blev bättre och enklare för en gång skull.
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
flykt
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jan 03, 2009 10:08 am
Ort: Gråbo

Re: registreringsbesiktning

Inlägg av flykt »

Hej igen.
Tackar så hemskt mycket för all hjälp som jag har fått av framför allt kent och som det verkar så ska vi nog göra så att vi reggar den innan vi för över den på mej, det verkar vara det bästa med tanke på ursprungskontrollen.
Än en gång tack och skulle vi hamna på samma träff så är jag helt klart skyldig dej (kent) en öl eller två.
Mvh Sten
flykt
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jan 03, 2009 10:08 am
Ort: Gråbo

reggbesiktning

Inlägg av flykt »

Goder afton, ja nu har man varit och reggbesiktat och det
gick sådär, fick en anmärkning på att det inte gick att utläsa vad det var för årsmodell, i mitt reggbevis (den är förreggad) så står det 1971, på mitt styrhuvud så står det 338572 och om jag har förstått det riktigt så är 72 årsmodellen.
Så min fråga är om det går att få fram ett intyg eller nån slags förklaring på sifferkombinationen så att dom blir övertygade på besiktningen.
Annars så gick det alldeles utmärkt.
m.v.h. Flykt
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: reggbesiktning

Inlägg av Andercz »

Man skall nog inte berätta mer än de vill veta på besiktningen, står det 1971 i pappren kan den lika gärna få vara det i fortsättningen också, även om du vet att det antagligen är en 1972 års modell. Det betyder ju inget i praktiken, det sätter bara myror i huvet på besiktningsmannen.
Att ramnummret slutar med just 72 är en ren tillfällighet.

MVH

Anderscz
Bilagor
JAWA typskylt tjeckiska.JPG
JAWA typskylt tjeckiska.JPG (23.38 KiB) Visad 18424 gånger
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: Registreringsbesiktning

Inlägg av Kent »

Anders har helt rätt i att man aldrig ska dra upp mer än man behöver hos Bilprovningen.

När det gäller uppgifter som hamnar i registreringsbevisen är jag dock av den åsikten att man alltid ska försöka att få allt rätt så att ingen i framtiden får problem pga av att de tror att det som står där är en sanning.

Årsmodellen i ditt fall kanske inte spelar någon roll men det kommer att undvika problem vid framtida beställningar och försäljningar om det är rätt.
Det är alltid lättare att sälja ett fordon om alla data och uppgifter stämmer.

När det gäller ramnumret tycker jag också att du ska stå på dig och få det kompletta ramnumret inskrivet som också innehåller typnumret i början.
De sex siffror som står på skylten är bara ett löpande nummer som förekommer i alla modellers serie om bara tillräckligt många är gjorda.
Ett komplett och riktigt ramnummer i registreringsbeviset underlättar också i framtiden på olika sätt.

Ett exempel på vad ett okomplett ramnummer kan medföra är följande.
Din motorcykel blir stulen och någon ärlig person hittar den i skogen och lämnar in den till polisen som omgående tittar på ramen och hittar ett långt ramnummer som man registrerar med stor noggrannhet. Därefter söker man i sin databas över stulna fordon men eftersom din cykel hade ett okomplett ramnummer i registreringsbeviset och man får ingen träff så får den lycklige upphittaren ditt fordon efter ett par månader och är då också laglig ägare.
Det skulle bara vara en lyckträff om den person som sökte på ramnumret skulle börja laborera med olika kombinationer så det ska ni absolut inte räkna med.

Om det är så att du får problem med ramnumret ska jag återkomma till det senare.

Intyg kan vem som hels skriva men det är mottagaren som bestämmer vem som godkänns som intygare. I just sådana här fall har jag hjälpt folk tidigare eftersom jag är godkänd som besiktningsman av Handelskammaren. Handelskammaren är en instans som försäkringsbolag och statliga inrättningar brukar vända sig till när man bland annat ska värdera eller besiktiga gamla fordon och fastställa identiteter.

Är ditt problem nu bara ett intyg får du höra av dig så ska vi se om jag klarar av det.
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
flykt
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jan 03, 2009 10:08 am
Ort: Gråbo

Re: registreringsbesiktning

Inlägg av flykt »

Hej igen. Nu har jag fått ett erbjudande som jag har svårt att säga nej till,
Kommer att få ett intyg på årsmodellen direkt från fabriken i Chekoslovakien, om nu inte det övertygar min högst noggranna besiktningsman så får vi ta upp denna fråga igen senare. Jag tackar alla inblandade och kommer med ett meddelande när jag har varit på besiktningen igen.
M.V.H. Flykt
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: registreringsbesiktning

Inlägg av Kent »

Vi väntar med spänning på när du ska redogöra för hur du gått till väga för att komma i kontakt med fabriken och vem där.
Det här är information som många kommer att ha nytta av.
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Skriv svar