Jag hade hoppats att du skulle upprepa din info från Gästboken så att folk lättare skulle förstå hela problemet men eftersom du inte gjorde det lägger jag in det här.
Namn: Sten-Olof Flykt
Ort: Gråbo
Datum: 2009-01-01 (12:41)
Hejsan, ska försöka få en Jawa reg.besiktad, är nu bara förreggad, finns det någon som kan tyda alla siffror som finns på hojen? och vad kräver dom för papper på besikningen?
På styrhuvud: 338572
299892
På lättmetallbricka: modell 360-0
197?
cc3 344
18/5000
139
motornr, 360-0-338572 (rättat)
På sidovagn: 0467693 1973 i en liten fyrkant står det 70.
Hoppas på svar och tackar på förhand. Sten
Jag ska börja med att tala om att din Jawa är tillverkad i mars 1972 enligt ram- och motornummer så jag tycker vi kan fastslå att det är en 72:a du har.
Sidovagnen sattes väl antagligen på något år efteråt och den har ju också årtalet 1973 på sin typplåt.
I alla fall när det gäller typplåtar och dyligt underlättar det om ni lägger in en bild.
I de flesta fall jag sett blir bilderna bättre om ni lägger in dem som "Img" och inte som en länk.
När det gäller registreringsbesiktning verkar det som att både personalen på Svensk Bilprovning och den nya Transportstyrelsen ofta inte kan sina egna regler. Det kan också bero på att de inte förstår vad man menar om man använder fel benämning på saker.
Om fordonet är förregistrerat med nya skyltar anses den myndighet som godkände registreringsansökan ha genomfört och godkännt en ursprungskontroll. Du behöver då bara åka till Svensk Bilprovning och de har inte att göra med "gamla papper".
MEN det finns alltid ett par men.
Det är du som är skyldig att ta fram tekniska data för fordonet om de inte redan finns hos Svensk Bilprovning.
När det gäller en Jawa finns i regel motoreffekten, som i ditt fall, på en typplåt.
Har du en kopia på det gamla svenska registreringsbeviset med tekniska data är det heller inga problem.
En instruktionsbok eller försäljningsbroschyr brukar innehålla nödvändiga data.
Sedan brukar det också gå bra om man bara hänvisar till ett identiskt fordon som redan är godkännt.
Sedan 4 februari 2008 har det blivit mycket krångligare med ursprungskontrollerna.
Ska man köpa ett förregistrerat fordon måste man alltid kontrollera om fordonet är importerat för "Eget bruk" eller "Annat bruk". Skillnaden är att om det är importerat för eget bruk gäller inte ursprungskontrollen och den nye ägaren måste börja om från början och då måste du veta var det tidigare registreringsbeviset finns.
En regel jag brukar framhålla är att alltid försöka genomföra en registreringsbesiktning så fort som möjligt för man vet aldrig hur reglerna ändras och när de ändras är det sällan till det bättre. Dyrare blir det också.
Ta som ett exempel att under 2007 kunde du ta vilket fordon som helst till Bilprovningen och få det registreringsbesiktigat bara det var någorlunda komplett. Rost och rasad motor hade ingen betydelse. Det gäller ju bara att fastställa tekniska data och väga. Numera måste det vara körbart med bromsar för att det ska gå.
Om någon nu inte vet det så separerade man den vanliga kontrollbesiktningen från registreringsbesiktningen för några år sedan. Tidigare var det ju så att ett fordon var tvunget att gå igenom prickfritt för att bli godkännt vid en registreringsbesiktning. Här tycker jag att det blev bättre och enklare för en gång skull.