Byte packbox HVA 118cc

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Albin
Inlägg: 18
Blev medlem: tis mar 30, 2010 8:10 pm
Ort: Ringarum

Byte packbox HVA 118cc

Inlägg av Albin »

Hoppas inte jag blir bannlyst som frågar om mekhjälp med en Husqvarnamotor på Jawaforumet.

Saken är den att bredvid min trotjänare Jawan har jag en Apollo med en Husqvarnamotor 118 cc. Jag har en plan att sätta mina arméskidor på den eftersom min Jawa Perak är för fin för vinterkörning och någon Armejawa 250 har jag inte fått tag på än.

Jag undrar om någon har erfarenhet av att byta packboxen på axeln till magneten. Det sitter ett plåtskydd utanpå, utan direkt möjlighet att demontera varken skyddet eller packboxen. Frågan är om jag kan borra ett par grunda hål och skruva in ett par självgängande skruvar och dra i dem? Eller finns det andra sätt?

Tacksam för svar!
/Albin
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Byte packbox HVA 118cc

Inlägg av Andercz »

Jag skulle gärna hjälpa, men jag har aldrig tittat under locket på en Husqvarna 118cc.
Nu gissar jag bara med ledning av din beskrivning, men det låter som om packboxen ligger fasthållen med en plåtbricka och dessutom kanske ett par tre körnslag runt kanten? Stämmer detta?
I så fall får du försiktigt försöka slipa bort deformeringen i kanten efter körnslagen, och sen lirka upp plåtbrickan. När packboxen är blottad, borra två små hål i den och skruva i ett par skruvar. Sedan kan du dra ur packboxen med en hovtång, och dra i skruvskallarna.

Före montering av en ny packbox, kolla att kanten är jämn vid de gamla körnslagen, och knacka in packboxen med ett passande rör, muttethylsa eller liknande så att du kan driva den på hela ytan eller runt hela kanten, annars är det lätt att den fastnar på tvären.
Lägg på plåtbrickan igen och slå ett par nya körnslag.

Tänk på att smörja in läpparna på packboxen innan den monteras, så att den är välsmord när axeln börjar snurra.

Igen, jag vill påpeka att jag gissar, med bakgrund av vad jag vet från andra motorer. Vissa motorer skall man byta packboxarna inifrån, d.v.s. man måste dela på botorn för att komma åt. Detta TROR jag inte är fallet med Husqvarna 118cc..

Om du köper Jim Lundbergs "Stora 2-taktsboken" får du en bra handledning i detta och mycket mer. Den behandlar 21 olika motorer, bland andra HVA 118cc.
Den skall jag förresten köpa till mig själv...
http://classicmotor.jetshop.se/

Det är ofta handböcker till salu på Tradera.
http://www.tradera.com/Rep-handbok-Husq ... _123411262

Verkstadshandbok och reservdelslista är dina absolut viktigaste verktyg!

Kan du skicka ett par bilder så kan det hjälpa.
Jag har letat på nätet efter en nedladdningsbar reservdelsbok eller verkstadshandbok till HVA 118cc, men hittills har jag kammat noll. Någon som har ett tips?

Om du skall köra med skidor, bör du även ordna med ett länkage till en handväxelannordning, samt helst ett handbromshandtag + wire till bakbromsen.
Du står med båda fötterna på skidorna, lyfter du en fot för att växla eller bromsa kommer du antagligen att trilla omkull..
Kolla i armens handböcker.

Lycka till och hör gärna av dig igen

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Albin
Inlägg: 18
Blev medlem: tis mar 30, 2010 8:10 pm
Ort: Ringarum

Re: Byte packbox HVA 118cc

Inlägg av Albin »

Tack för snabbt svar, som alltid!

Tyvärr kan jag inte se några märken från körnslag, men bifogar en bild. Har beställt Stora 2-taktsboken.

/Albin
IMG_4569.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Byte packbox HVA 118cc

Inlägg av Andercz »

AHA! En bild säger mer än tusen ord.
Såhär tolkar jag bilden:
Plåten du ser är med största sannolikhet baksidan av packboxen, den är av gammal plåtkapslad typ, troligen originaldel från leveransen från fabriken i Huskvarna. Det går fortfarande att få tag på plåtkapslade packboxar, om det skulle vara någon fördel med det, fråga där du köper det.
Mycket troligt är packboxen tillverkad av STEFA.
Hur som helst, borra ett par hål, 3 - 4 mm, var försiktig så att du inte skadar kullagret bakom, skruva i ett par långa skruvar och använd ändan på vevaxeln som mothåll för en hovtång. Du kan nu dra ut packboxen.

Se till att sätet där den nya packboxen skall sitta är jämnt och fint, det är någon som försökt bända med en skruvmejsel och i stället åstadkommit en nitning. Det kanske blir lite problem där..?
Rensa ur alla borrspån och annat skräp innan du stoppar dit den nya packboxen. Glöm inte smörja in läpparna med fett innan monteringen (på packboxen alltså ;) ).
Om du använder en plåtkapslad packbox, kanske det kan underlätta vid monteringen om du värmer upp sätet med en värmepistol, lite försiktigt, samtidigt som du låter packboxen ligga i kylskåpet ett tag. Att frysa det kanske gör gummit lite hårt och sårbart?
HUSQVARNA PACKBOX.JPG
Verkar detta rimligt? Jag vill igen påpeka att jag aldrig gjort detta eller ens tittat under locken på en Husqvarna, så jag gissar egentligen.
Om du tvekar det minsta, skulle jag i dina skor vänta tills "Stora 2-taktsboken" dimper ner i brevlådan. Där kommer du att få klara och enkla besked.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Byte packbox HVA 118cc

Inlägg av Andercz »

Nu har jag hittat en reservdelskatalog för HVA 118cc.
http://husqvarna.infosajt.se/index.php? ... skataloger Det är tyvärr den gamla stilen, där delarna bara radas upp utan indikation om hur de sitter in monterade. Dessutom ser man inte vänster motorhalva från utsidan, där packboxen vi snackar om sitter. Jag kan inte heller hitta den pressade plåtdel som packboxen sitter monterad i som reservdel. Den är uppenbart löstagbar, man ser några av fästskruvarna på din bild.
Till yttermera visso har alla delar, utom kullagren, HVA´s egna reservdelsnummer, och ingen övrig beskrivning av t.ex. mått och typ för packboxarna. Bilderna slutligen är mer representativa än detaljerade. Man kan inte avgöra av bilderna vilken typ av packbox det skall vara.
HVA Packboxar.JPG
Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Albin
Inlägg: 18
Blev medlem: tis mar 30, 2010 8:10 pm
Ort: Ringarum

Re: Byte packbox HVA 118cc

Inlägg av Albin »

Hej!

Det låter fullt rimligt det du skriver. Jag avvaktar ändå tills boken anländer. Jag har också pratat med en bakant som bytt samma packbox på sin Hva drömbåge, där konstruktionen är ganska lik.

Angående åkning med skidor så har jag ett ex av Försvarets handbok från 1967 med utförlig beskrivning över körteknik. Motorn har redan uttag för handväxel så det får bli att bygga om bakbromsen något. Ser fram emot att få provköra med skidor, iställer för att köra med stövlarna i marken.

Men förhoppningen är att komma över en Arme-Jawa 250, då jag ju redan har min Perak samt ett par reservmotorer. Min Jawa är förresten med på baksidan av nya medlemsförteckningen.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Byte packbox HVA 118cc

Inlägg av Andercz »

Fin Perak!
Tills 2-taktboken kommer kan du ju studera vilka typer av Packboxar det finns.
Nedan visas Tools Momentum´s utbud.
Packboxar olika typer.JPG
B1, B1SL, B2, och B2SL har ren metallkapsling, liknande den som sitter i din motor, övriga har gummiöverdrag på kapslingen.

Hör gärna av dig med hur det går till slut.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Albin
Inlägg: 18
Blev medlem: tis mar 30, 2010 8:10 pm
Ort: Ringarum

Re: Byte packbox HVA 118cc

Inlägg av Albin »

Nu sitter en B2-packbox, den gamla var troligen original från 1950-talet. Jag fick bort den på det vis du föreslog, med hjälp av två skruvar. Nu startar motorn snällare än någonsin tidigare i min ägo.

Stora 2-taktsboken gav inte mycket hjälp, men är väldigt kul att läsa ändå.

Tack för hjälp Andercz!

Nu återstår bara att konstruera fästen till skidor, handväxel och bakbroms.

God Jul önskar Albin
Skriv svar