Hjälp jag har blivit med jawa! Tror det är en 553 1960.

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Mattsvart
Inlägg: 5
Blev medlem: fre maj 06, 2011 8:32 pm

Hjälp jag har blivit med jawa! Tror det är en 553 1960.

Inlägg av Mattsvart »

Hej är så att jag fick tag på en jawa utan papper eller skylt. Jag har massor med frågor till proffsen här på forumet. Så snälla stå ut med mig lite alla fall. Vill verkligen rädda denna hoj. Siffrorna som står på gaffeln är följande.

001580
553-03
1960
248 1/5
15,5/4750
140/F553/0058

Och vart får jag tag i delar tex generator med tillhörande brytare?

Den verkar vara komplett men har stått i många år.

Mvh Simon
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Hjälp jag har blivit med jawa! Tror det är en 553 1960.

Inlägg av Andercz »

Grattis Simon! Och välkommen.
Av din beskrivning antar jag att du har i ditt garage en av de cyklar som Svenska Armén benämnde MC 255. För övriga världen är det en JAWA 553 ISDT.
Skulle den vara en "äkta" ISDT-maskin, alltså om den aldrig varit grönmålad ( och arméns maskiner var faktiskt lika äkta..) så är det en liten fining..
Du kan ladda ner reservdelslista och verkstadshandbok här från hemsidan, under MEKTIPS/ HANDBÖCKER.

Reservdelar hittar du främst hos Rudolf Saxegaard i Norge, om det är delar som är specifika för JAWA 553/ MC 255. Annars finns de hos alla reservdelshandlare i Tjeckien och Slovakien.
Brytare är ju en sådan sak som dessutom ofta finns på t.ex www.tradera.se , jag tror det finns två ute just nu, och jag tror det även det finns en komplett generator där.

Rudolfs adress hittar du nästan i varje tråd under "RESERVDELAR" här på Forumet.

Om du ändå har generatorn ute, är det en god idé att byta packboxen där bakom, på vevaxeln. Den är ofta stel och hård som bakelit, och därmed läcker den in luft och ut gasblandning, vilket leder till startsvårigheter.
Storleken är 25x62x8, det är en standardstorlek som du kan hitta hos din lokale kullagerhandlare.
VARNING! när du skall ta ur den gamla packboxen, använd ett låsringsverktyg för låsringen, inget annat. Du riskerar att bryta sönder sätet för låsringen om du börjar bryta med skruvmejslar eller liknande.
När du skall ta ur den gamla packboxen, borra två 2,3 - 3mm hål, skruva i ett par långa träskruvar, försiktigt, och drag ut packboxen med en hovtång. Om du har rätt längd på skruvarna, kan du använda ändan på vevaxeln som mothåll för tången.
Igen, använd aldrig skruvmejslar för att bända ut packboxen! Flera här på forumet ångrar det tilltaget, eller står med skadade motorer efter tidigare ägares framfart..

Välkommen, och låt oss ta del av din genomgång av din "nya" MC. Inga frågor är dumma frågor.
Har du några bilder?

Mvh
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Mattsvart
Inlägg: 5
Blev medlem: fre maj 06, 2011 8:32 pm

Re: Hjälp jag har blivit med jawa! Tror det är en 553 1960.

Inlägg av Mattsvart »

Hej tack för ett otroligt fint svar. som jag kan se är jawan inte grönmålad någon gång utan orginal målad i blått. Ska försöka fixa lite bilder. Och när jag ändå är i gång, hur gör jag för att registrera in den så den blir laglig?
Som jag sett nu saknar den pakethållare och bakljus och även orginal hastighetsmätare. Håller er upptaterade mvh Simon
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Hjälp jag har blivit med jawa! Tror det är en 553 1960.

Inlägg av Andercz »

Nu börjar det bli lite intressant, eller underligt.
Är det verkligen en 553? Det är inte en 353?
JAWA 553-03 är nämligen off-roadvarianten av den vanliga landsvägsmaskinen 353.
553 har 21" hjul fram och 19" bak, medan 353 har 16" hjul både fram och bak, om det inte är en Sport, då kunde de ha 18".
Alla 553-maskiner var specialbeställda, tillverkades på en särskild avdelning och kunde inte köpas över disk, och var alla JAWA-röda, så vitt jag vet. Det kan förvisso ha beställts en i blått.. men rött var annars JAWA´s "officiella" tävlingsfärg.
Eller så har den blivit ommålad. Under 60-talet fanns en ganska mörk blå färg på vissa JAWA, men en blå 553 vore ytterst unik.
Nu blir jag väldigt nyfiken, och hoppas på bilder snart.
Tag gärna en närbild på ID-plåten och på motornummret.
En ISDT-maskin hade ingen pakethållare..
Ser din cykel ut som på dehär bilderna? Fast blå..?!
553.jpg
Jawa_553.jpg
För registrering bör du kontakta Transportstyrelsen.
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo ... esiktning/
Har du otur har den bara använts som tävlingsfordon, och aldrig varit registrerad för att framföras på allmän väg..? Men det finns ju flera inregistrerade, så det skall inte vara något problem, och kostnaden blir ungefär densamma varesig du har papper eller inte.


Mycket spännande..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Hjälp jag har blivit med jawa! Tror det är en 553 1960.

Inlägg av Andercz »

Simon, nu har det snart varit ett år av tystnad, hur har det gått med din blåa JAWA 553-03? Får vi se bilder snart?

Hör av dig! :D

Anderscz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar