VIT JAWA-CZ 125 Sport 1965 EFTERLYSES!

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

VIT JAWA-CZ 125 Sport 1965 EFTERLYSES!

Inlägg av Andercz »

En EFTERLYSNING!
Under hösten har en VIT JAWA-CZ 125 SPORT 1965, bördig från Björnstorps Slott i Genarp, Skåne, bytt ägare.
Om någon känner igen sig som den nye ägaren, elle känner till den nye ägaren, skulle jag bli glad om vi kunde få kontakt.

Din VITA JAWA är ganska ovanlig, och det är just färgen som gör den ovanlig. Det finns en kille I Engelska JAWAklubben som just nu, för det museum som nyligen hittat en samling unika bilder från CZ´s fabrik i Strakonice, försöker sammanställa en artikel om dessa vita JAWA och CZ, tillverkade på CZ´s fabriker under tidigt 60-tal.
För att få artikeln så korrekt och allomfattande som det bara går, behöver han samla in så mycket fakta som möjligt, till exempel IDENTITETSUPPGIFTER på kända kvarvarande cyklar, ramnummer, motornummer mm.

Se vidare http://sechtl-vosecek.ucw.cz/en/cml/dir ... onice.html

Vintriga hälsningar

Andercz
Bilagor
aug08_009[1].JPG
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: VIT JAWA-CZ 125 Sport 1965 EFTERLYSES!

Inlägg av Kent »

Den här modellen såldes nog ganska bra i Sverige och det finns minst 10 st kvar i registret idag.
Talade med en bekant som har en stående och jag kommer att fota lite senare och skicka in ett bidrag till vår klubbtidning.
Broschyren hittade jag i min egen samling men den verkar visa CZ-versionen.
Den enda skillnad jag kan se är emblemet på tanken.
Bild
Bild
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: VIT JAWA-CZ 125 Sport 1965 EFTERLYSES!

Inlägg av Andercz »

Tack Kent, för broschyren.

Jag har faktiskt hittat den efterlysta mannen som köpte CZ´n i Skåne. Han bor nästan nästgårds visar det sig.

Hur som helst, Kent om du kan be din bekanting att bidra med ID-data för hans vita CZ skulle jag bli väldigt tacksam. Motornummer, ramnummer, JAWA eller CZ tank, gärna ett foto av ID-plåten på styrhuvudet, och gärna ett på hela cykeln.

De två saker som verkar skilja en "ren" CZ 473 från en JAWA 473 verkar vara tankens emblem och sadeln. De som går under namnet JAWA har en typisk JAWA-sadel, men en "kjolkant" utmed nederkanten. De som går som CZ har en sadel i två färger, men utan denna kant.

Om någon annan har ytterligare information om dessa vita CZ, hör av er till mig. Ni gör en insats för att försöka bringa en smula ordning i CZ´s djungel av modeller och typer.

MVH
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: VIT JAWA-CZ 125 Sport 1965 EFTERLYSES!

Inlägg av Kent »

Den här bilden har Arve Hoel i Alvdal, Norge, skickat till klubben tidigare och han skriver att det är en 1963 CZ Sport typ 473.
Motorcykeln ser renoverad ut och kanske har han lackerat om den i fel färg.
Om någon har kontakt med honom kunde vi kanske få hans ramnummer och veta mera om hur det förhåller sig med färgen?
Bild
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Låst