Frågor om JAWA 350

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
ovej350
Inlägg: 1
Blev medlem: ons maj 11, 2011 2:42 pm

Frågor om JAWA 350

Inlägg av ovej350 »

Tjena.
Hur får jag tag i tändstift till min Jawa 1963 350cc och vad skall jag ha för vxl olja i den? MP 90 ??
Och hur jag får tag i luftfilter...

Tacksam för svar, Ove :)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Frågor om JAWA 350

Inlägg av Andercz »

Hej Ove, och välkommen.

Tändstift hittar du förmodligen på macken, NGK B7 HS eller NGK BP 7HS till exempel. Har de dem inte får du söka hos närmsta bildelsfirma eller moppeverkstad.
http://www.ngk.se/templates/ngkCross.aspx?id=131

Olja i växellådan, många använder ATF olja, alltså olja för automatisk växellåda. Det funkar alldeles utmärkt. En bra motorolja för våtkoppling funkar bra, t.ex.Motul 3000 eller någon annan bra 15/40 olja. Det viktigaste är att den uttryckligen är gjord för våtkoppling, sedan kan det stå 4-takt eller 2-takt på flaskan..

I tanken skall du helst ha en helsyntetisk olja, den dyraste du har råd med, eller Biltemas, med 2 - 3% inblandning.

Luftfilter beror på vilken maskin du har, JAWA 350 är ju inte någon modell, utan säger bara hur stor motorn är. 1963 fanns minst 4 olika modeller i produktion. Är det en militär är det ett helt annat filter än till de andra..
Sedan kan man ju kanske sätta på ett K&N-filter som passar, men det beror som sagt på vilken modell du har.

Hör av dig

Andercz
NGK CODE KEY.gif
MONTERA TÄNDSTIFT.JPG
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar