UPPROP till att delta i ett historiskt forskningsprojekt.

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

UPPROP till att delta i ett historiskt forskningsprojekt.

Inlägg av Andercz »

Hej alla.
Detta är ett upprop till att stödja och delta i ett historiskt forskningsprojekt. Vänligen svara gärna om ni kan, även om ni ser den här förfrågan långt efter att den skrevs och skickades. Sprid detta vidare till vänner och bekanta som har en JAWA / CZ tillverkad mellan 1954 och 1974, och antingen ge dem min e-postadress och bed dem skicka mig informationen, eller skicka mig den å deras vägnar.
Är du medlem av en klubb vore jag väldigt tacksam om du skickar denna förfrågan vidare, så att så många som möjligt kan nås. Detta projekt kan producera användbara resultat endast om jag kan få in information om ett stort antal fordon, ju fler desto bättre.

Syftet med forskningen är att för perioden 1954 - 1974 försöka befästa med någon sånär noggrannhet, under vilka perioder och för vilka modeller de tre olika tankmärkena användes. Det vill säga ”CZ” – för sig självt, ”JAWA” – för sig självt; JAWA-märket med strecken, men med en tom cirkel under JAWA-namnet, och ”JAWA-CZ” – Jawamärket med ett CZ inskrivet i cirkeln under JAWA-namnet.
jawa logo vit.gif
jawa logo vit.gif (4.96 KiB) Visad 5959 gånger
jawa-cz badge.jpg
jawa-cz badge.jpg (4.18 KiB) Visad 5960 gånger
czlogo.gif
czlogo.gif (4.87 KiB) Visad 5960 gånger

Forskningsprojektet gäller alla modeller som på engelska kallas “Swingers”, men som vi i Sverige oftast nämner vid deras tjeckiska smeknamn, KYVACKA och PANELKA, det vill säga modellerna 351, 352, 353, 354, 355, 356, 450, 453, 455, 470, 473, 475, 559, 590, 360, 361 and 362.
Om du har en av dessa modellerna, tag en noggrann titt på den och skicka mig följande data:
1. Modellnummer, helst det som uppges på ID-plåten på styrhuvudet.
2. Tillverkningsår, om det uppges med alla siffrorna på plåten. Om inte, uppge första registreringsdatum. Om inte heller detta finns, uppge det tillverkningsår du tro är det riktiga
3. Uppge om du tror motorcykeln fortfarande har sin originaltank, eller om den har blivit utbytt
4. Vänligen uppge om du tycker att det verkar som om tankens bakre ramfästen passar mot fästena i ramen, eller om de kan ha modifierats för att passa.
5. Vilken märkning har tanken? Alltså står det JAWA, JAWA-CZ eller CZ på tanken?

Jag kommer att höra av mig med en rapport, när så småningom tillräckligt data har kommit in. Se nu till att skicka in alla uppgifter på din cykel, och få alla dina vänner att göra detsamma. Observera att det bara gäller de ovan nämnda modellerna tillverkade mellan 1954 och 1974

Tack så mycket.
Bob Clark
Scotland

Skicka dina uppgifter till:
R.Clark@culturalprojects.co.uk

Förslag till Svarsmall
(Kopiera och klistra in i ert svars-mail)
1. MODELLNUMMER The Model Number, if possible taken from the plate on the headstock.
2. TILLVERKNINGSDATUM The date of manufacture, if stated in full on the plate. If not, the date of first registration if known. If not, the year in which you believe the bike was built.
3. ORIGINALTANK? Please say if you think the bike has its original petrol tank, or not.
4. MODIFIERADE TANKFÄSTEN? Please say if it looks as though the rear mounting brackets on the tank, where the tank bolts to the frame in front of the seat, match up with the hole on the frame or have been altered to make them do so.
5. VILKET TANKMÄRKE? What is the badge on the tank? If it is Jawa, does it also have CZ in the circle, or is the circle empty?

Originalmeddelandet kan läsas här:
http://autos.groups.yahoo.com/group/Jaw ... sage/17660
Vänligen
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...