Cz 125 cc typ 476/1

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Rosen
Inlägg: 6
Blev medlem: fre jan 30, 2009 12:09 am
Ort: Huddinge
Kontakt:

Re: Cz 125 cc typ 476/1

Inlägg av Rosen »

Vad härligt det är med internet!!
Kunskapen flödar och man får svar på sina frågor direkt.

Jag hade samma fråga som Jan-Inge hade:
Vad är det för cykel jag har fått tag på?
Efter att följt denna tråd ser jag att jag har samma typ av hoj
i garaget.

Mitt motornr är 476-1-001466 &ramnr 476-1-001670 med första
registrering 1970-05-29.

Tyvärr saknas det lite delar på förgasaren, gashandtag, gasvajer
och nycklar, men det blir lättare när man nu vet vad man ska söka efter.

Micke
Bilagor
Slangen från oljeburken är snyggt pluggad med en skruv och frågan är vad de två slangarna i fram kant ska någonstans?
Slangen från oljeburken är snyggt pluggad med en skruv och frågan är vad de två slangarna i fram kant ska någonstans?
IMGP0219 mini.JPG
IMGP0211 mini.JPG
Hälsningar

Micke
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Cz 125 cc typ 476/1

Inlägg av Andercz »

frågan är vad de två slangarna i fram kant ska någonstans?
Som jag påpekade tidigare, är Posilube-pumpen omvittnat opålitlig. Den kräver antagligen mer tillsyn än man tror för att fungera. En tidigare ägare har gjort det enda kloka: pluggat oljetanken och gjort en "by-pass-operation" på pumpen. Han har (förhoppningsvis) låtit lite olja vara kvar i pumpen och förbundit utlopp med inlopp med hjälp av en slangstump. På så sätt skär inte pumpen, men ställer heller inte till några problem.
Därefter är det till att blanda olja direkt i tanken, och man vet att det blir rätt från början.

MVH
Andercz
Posilube har fått en "bypass-slang" monterad, och oljetanken pluggad.
Posilube har fått en "bypass-slang" monterad, och oljetanken pluggad.
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rosen
Inlägg: 6
Blev medlem: fre jan 30, 2009 12:09 am
Ort: Huddinge
Kontakt:

Re: Cz 125 cc typ 476/1

Inlägg av Rosen »

Är det 2% oljeblandat man kör på eller vill hojen ha fetare blandning?

Micke
Hälsningar

Micke
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Cz 125 cc typ 476/1

Inlägg av Andercz »

Oljeinblandning 2 - 3% beroende på om du använder mineralolja eller syntetisk. Jag rekommenderar syntetisk, den dyraste du tycker du har råd med. Delsyntet är bara ett sätt att berika fabrikanterna i onödan, de behöver bara gå förbi mineraloljan med en burk syntetolja och vips är det deldyntet... De behöver inte uppge hur stor del som är syntetisk, det kan vara homeopatiska doser.

Lite rolig läsning om oljor, framför allt syntetiska, i The Motor Oil Bible.
http://www.trustmymechanic.com/wethankyou1.html

Tänk på att bensin, framför allt oljeblandad bensin, är en färskvara. Den bensin som blir stående i tanken över vintern kan vara "svårtuggad" för motorn fram på vårkanten. Vill den inte starta, späd ut med ny frisk oljeblandning till 50/50 - ny/gammal, så brukar det gå bättre.

Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rosen
Inlägg: 6
Blev medlem: fre jan 30, 2009 12:09 am
Ort: Huddinge
Kontakt:

Re: Cz 125 cc typ 476/1

Inlägg av Rosen »

Visst är det en helsyntetisk två taktsolja som du menar?
Blottar min okunskap fullt ut....
Hälsningar

Micke
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Cz 125 cc typ 476/1

Inlägg av Andercz »

Jovisst, självklart, eftersom vi ju pratar om tvåtaktare här, menar jag inget annat än olja som är tänkt för att blandas i bensinen, s.k. 2-taktolja. Använd inte 2-taktolja för båtmotorer. Motorolja innehåller en massa tillsatser som bara bildar avlagringar mm om de förbränns i cylindrarna. Allt på rätt plats..

I växellådan däremot kan du ha en bra motorolja 20W50, syntetisk eller mineral efter tro och övertygelse. Se bara till att den är till för MC med våtkoppling, om det står 2-takt eller 4-takt spelar mindre roll.
Somliga rekommenderar att använda ATF-olja i växellådan, men jag har ännu inte prövat.
Du fyller på tills det rinner ut ur nivåhålet, märkt >OLEJ< (olja på Tjeckiska) på vänster motorkåpa. Låt cykeln stå på marken, på plan mark, när du kollar oljenivån i växellådan. Det går i cirka 8 - 9 dl. Kolla i handboken, när du skaffat en. Se tidigare i denna tråd för inköpsställen.

Handböcker är dina absolut viktigaste verktyg. Jag stoppar ogärna fingrarna i en okänd, eller för den delen välkänd, motor utan att först skaffa handböcker, verkstadshandbok, reservdelslista. Man kan inte ha allt i huvet, ju...

Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: Cz 125 cc typ 476/1

Inlägg av Kent »

Ja då fick vi se en ny kombination av färger och delar.
Det första som jag fastnade för var framlyktan som är av rund typ med en smal lyktsarg. Den påminner om den som finns på broschyrbilden med den gula cykeln.
Tittar man på den svenska broschyren från 1970 och 1971 är framlyktan mer profilerad och kantig med en bred lyktsarg och har även en skålad pressning på varje sida i överkant.

Knäskyddet på tanken har diagonala ränder som inte finns på den svenska broschyren.

Något som jag inte kan är att se skillnaden på en 125:a och en 175:a på bild så kanske de visar en 175:a på den svenska broschyren och kanske den ser lite annorlunda ut??

Det måste ändå någonstans finnas reservdelskataloger som talar om skillnaderna för jag kan inte tänka mig att man inte skulle kunna beställa ett knäskydd till sin mc och inte få lika på båda sidor.

Eftersom du är den 15:de ägaren av din mc kan vad som helst ha hänt under årens gång och många ägare kan ha satt sin personliga prägel på åket.

Även om det nu skulle vara så att Jawa och CZ är två olika och separata märken envisas ändå Transportstyrelsen med att kalla CZ för Jawa.
I ditt fall innebär det bara att det står JAWA CZ och att modellkoden är JV istället för CZ i ditt registreringsbevis.

Slutligen skulle det vara trevigt om du fyllde i din profil så att vi åtminstonde kunde se vart du kommer ifrån.
Jag har en känsla av att du och Anders inte bor så långt ifrån varandra och då har du nära till mera handgripliga konsultationer.
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Cz 125 cc typ 476/1

Inlägg av Andercz »

Även om det nu skulle vara så att Jawa och CZ är två olika och separata märken envisas ändå Transportstyrelsen med att kalla CZ för Jawa.
I ditt fall innebär det bara att det står JAWA CZ och att modellkoden är JV istället för CZ i ditt registreringsbevis.
JAWA och CZ är två olika fabrikat. Men, de har sammanförts av politiska skäl, och samarbetat i olika tidsperioder, CZ har i olika omgångar skyltats som JAWA eller JAWA CZ, dock har JAWA aldrig sålts som CZ... Det är en veritabel djungel det där. Att de som regel har haft samma generalagent och samma exportör har ju ytterligare rört till begreppen. Fram till och med 70-talet kan man skilja på dem genom att titta på ramen, är den gjord av fyrkantsrör är det en JAWA, är det runda rör är det en CZ. I övrigt är de ibland till förväxling lika, men trots det i de flesta detaljer olika.

Det pågår ett litet foskningsarbete med att försöka bena ut förhållandena under 50 - 60talen, jag återkommer med en rapport när det har kommit till en mer entydig sammanhållen bild. Just nu är det rörigt. CZ´s arkiv har varit spårlöst borta sedan länge...

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Granada73
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jan 14, 2009 11:10 pm
Ort: Tommarp Österlen

Re: Cz 125 cc typ 476/1

Inlägg av Granada73 »

Hej!
Jag har en fundering ang tvåtaktsoljor,vad använde man på
70-talet när dom var nya? hade moped då men jag har glömt.. :?
Inte var väl syntetoljor uppfunna då? :)

[b]Förlåt Jan-Inge att jag bryter in här, men kan vi inte ta oljediskussionen i en ny tråd? Jag har startat en under "MOTOR", så kan vi fortsätta detektivhistorian här, utan att splittra upp oss i flera riktningar. OK?
MVH
Andercz, moderator[/b]
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: Cz 125 cc typ 476/1

Inlägg av Kent »

Eftersom båda de cyklar som vi har avbildade i denna tråd saknar bland annat batterikåpan på höger sida ska jag här beskriva hur ni gör för att komma i kontakt med tidigare ägarna där med stor säkerhet flera av de saknade delarna ligger.
Ni vet väl hur svårt det är att kasta en gammal mc-del.

Om ni har det nya regnumret, det med tre bokstäver och tre siffror, börjar med att ringa till Transportstyrelsen 0771-14 15 16 val 9 och beställer kopior på alla tidigare ägarbyten och eftersom det inte kostar något kan ni passa på att begära kopior på alla andra handlingar de har också bara för att kolla upp cykelns historia.

Efter detta ringer ni till SVAR, Svensk Arkivsamling, i Ramsele 0623-726 14 och beställer kopior på vad de har. De tar en liten avgift men det är väl använda pengar. Där finns kopior på alla handlingar mellan 1972 och 1994. På den äldsta handlingen brukar det gamla regnumret med länsbokstav finnas. När ni har det gamla regnumret ringer ni till respektive arkiv som kan finnas kvar på länstyrelsen eller i närmaste landsarkiv och beställer kopior.

Om ni får problem med ert detektivarbete är det bara att ni hör av er så ska vi se vad som går att göra.
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Låst