Cz 125 cc typ 476/1

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: Cz 125 cc typ 476/1

Inlägg av Kent »

För att krångla till det lite ska jag kasta in några nya frågetecken när det gäller 476.

De 476 som finns registrerade i Sverige idag har ramnummer av två typer. 4761xxxxxx och 4763xxxxxx.

De första cyklarna med ramnummer som börjar på 4761 registrerades 1969 och de första med 4763 i början registrerades 1975.

Nu till mina funderationer.
När man talar om typ 476/1 är det då inte cyklar som har 4761 i början av ramnumret man menar?
Det lustiga är att första gången som den svenske importören använder beteckningen 476/1 i en broschyr är 1975 när man ska sälja de cyklar som har blivit registrerade med ett ramnummer som börjar på 4763.
Finns det en typ 476/3 också?
Jag skulle tro att det såldes ca 30 st 476/3 1975 till 1977 och sedan var det över med 476-importen. Tror ni ja men så hittar jag en 75:a registrerad 1977 som har ett ramnummer som börjar på 4765. Själv tror jag att förklaringen är den att man sålde slut på sina 476:or och fick sedan 1977 beställning på ytterligare en cykel som man tog hem tillsammans med någon annan leverans och då blev det den senaste modellen.
Med lite tur kanske vi får se lite bilder snart av denna sista variant och även får en ny medlem i klubben med Sveriges enda CZ 476/5.

Jag har en tysk "flower power" broschyr utan tryckdatum eller år som har en 476 avbildad som ser ut som den i den svenska broschyren med bland annat den mer profilerade framlyktan och där benämns modellen som enbart 476.
Kan det helt enkelt vara så att Motor-Fleron tyckte att den tidigare modellen såg lite häftgare ut och använde den bilden 1970 och 1971?

Som vi vet dog mc-intresset nästan ut i Sverige i slutet av 50-talet och det var inte förrän i slutet av 60-talet som 125:orna började bli populära igen och då främst japanska märken.
Kan det ha varit så att den rena typ 476 aldrig importerades till Sverige pga av den tidigare låga efterfrågan på dessa modeller?

Nu har jag gissat och spekulerat nog och hoppas att någon kan bekräfta eller avfärda mina teorier.
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Cz 125 cc typ 476/1

Inlägg av Andercz »

Kent, nu börjar vi komma en bra bit ifrån det ursprungliga målet med just den här tråden - att komma på vad för slags MC Jan-Inge hade fått fatt i. Vi har konstaterat att det är en CZ 476 125cc tidigt 70-tal. Sen tillkom en till likadan. Bra.

En enkel Google-sökning ger vid handen att CZ´s 470-serie började redan tidigt 60-tal, och fanns med till en bit in på 80-talet. 470 = 175cc singel,471 = 250cc twin, 472 - 350cc twin(JAWA-motor), 473 = 125cc Trail, 475 = 250 Trail, 476 = 125cc, 477 = 175cc. Det är inte så svårt att tänka sig att modellen utvecklades både designmässigt vad gäller ram, plåtdetaljer och färgsättning, samt att motorerna blev löpande uppdaterade. De tidigaste hade motorer från 450-serien.
http://www.cezetmania.info/ finns under "Modely" en ganska fullständig förteckning av CZ´s modeller, och där framgår att CZ 476 fanns i varianter från 476, 476.1, 476.3 och ända till 476.7, men alla var CZ 476 på 125cc. Den sista varianten lancerades 1977.
De första 47x hade samma ram, tank, plåsidor och motor som tidiga 60-talsmodeller, 1968 - 69 kom en ny variant, den som vi sett exempel på i den här tråden, i mitten av 70-talet återigen en rundad tank och tvåtonslack i grönt eller brunt(!), mot slutet av 70-talet har de en kantig tank igen, men en annan design, och andra färger. Liknande exempel finns många i t.ex. bilvärlden, en VW POLO 1975 har mycket lite mer än namnet gemensamt med årets modell, men båda är en Polo.

Det vore kanske intressant att fördjupa sig i CZ´s modellprogram 1965 - ? men det tar för mycket plats, och tid och jag tycker det inte är riktigt rätt plats i forumet. Vi borde kanske ha ett Historiehörn. Vem skall stå för det? Vem står för faktariktigheten där?
Som jag berättat tidigare pågår det forskning på CZ´s modellprogram, men då 1950 - cirka 1965. Jag återkommer med rapport när det finns något att rapportera. Det blir nog som en artikel i Jawabladet då, förstås.
MVH
Andercz
Bilagor
CZ 471 -80
CZ 471 -80
Tidigt 80-tal
Tidigt 80-tal
CZ 470 1962
CZ 470 1962
CZ 477 1975
CZ 477 1975
CZ 477 Sport -71
CZ 477 Sport -71
CZ 470 Sport 1965
CZ 470 Sport 1965
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ralle
Inlägg: 1
Blev medlem: sön mar 01, 2009 9:07 am

cz 125 delar!

Inlägg av ralle »

Hej, jag har en cz 125 gul som den i tråden som någon fått!

Den saknar motor o ute ur registret men har gamla reg skylten kvar! alla delar finns förutom motorn

Jag säljer delar eller hela mc!

Roul

021-60153
Granada73
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jan 14, 2009 11:10 pm
Ort: Tommarp Österlen

Re: Cz 125 cc typ 476/1

Inlägg av Granada73 »

Hej
Har varit utomlands
så jag har inte varit inne på ett tag :D
Jag behöver bara delar,tex tanken,batterikåpan på höger sida,
fotpinnar,samt det lilla locket under oljekåpan,på vänstersida. :D
Bara och bara men ändå......

Mvh Jan-Inge
Låst