Cz 125 cc typ 476/1

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Granada73
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jan 14, 2009 11:10 pm
Ort: Tommarp Österlen

Cz 125 cc typ 476/1

Inlägg av Granada73 »

Hej! Har fått en Mc, enligt mina efterforskningar
borde det vara en Jawa Cz-70-tal,(har kollat bilder)
175cc,skickade ramnummret till Vv,men den har
tydligen aldrig varit reggad i Sverige.Hur gör man då?

Mvh Jan-Inge
Senast redigerad av Granada73 den ons jan 21, 2009 1:44 am, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa?

Inlägg av Andercz »

Jan-Inge,
Jag tror att du kan få en del bra tips genom att läsa tråden från "Flykt". Kent gav en ganska grundlig genomgång av hur man registrerar ett "okänt" fordon.
Vägverket har väl inte alla gamla arkiv? Det finns ett annat arkiv, Kent vet säkert... ;)

Ett bra steg är att bevisa att det finns likadana fordon redan registrerade. Är du med i någon veteranklubb, MCHK, Motorveteranerna eller liknande kan du ju hitta en märkesbroder i matrikeln.
Har din maskin kvar sin ID-plåt på styrhuvudet? Skriv av vad som står på den, så kan vi konstatera vad det är för en du har fått. Annars visar de tre första siffrorna i motornummret vilken motortyp det är. Det är alltid en bra början att veta vilken maskin vi pratar om.

Vi hörs

Andercz
Bilagor
JAWA typskylt tjeckiska.JPG
JAWA typskylt tjeckiska.JPG (23.38 KiB) Visad 18742 gånger
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Granada73
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jan 14, 2009 11:10 pm
Ort: Tommarp Österlen

Re: Jawa?

Inlägg av Granada73 »

Hej! Jag provar igen..
Jag hittar ingen typskylt,men ramnummer
är instansat:476-1-008734,motornr:
476-1-008380(Jawa).Eftersom jag inte
vet något om Jawa skulle jag bli glad
för tips om litteratur,handbok etc.
Vissa smådelar saknas+ elen är inte
kopplad.
Mvh Jan-Inge
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa?

Inlägg av Andercz »

AHA!
Nu vet vi äntligen vad det är för maskin du har fått hem. Det är en CZ 476 på 125cc, tidigt 70-tal, jag gissar 1971. Den har inget med JAWA att göra, det är en 100% CZ. Både ram och motor är tillverkade i CZ´s fabriker i Strakonice. Eller menar du att det står JAWA instansat vid motornummret?
motornr:476-1-008380(Jawa).
Enligt bilden du skickade och som jag bifogar här, är det ingen tvekan om att det är en CZ-motor.

Hur som helst, handböcker hittar du hos Rudolf Saxegaard i Norge: g-shums@online.no ,
tel:0047 63858114.

Har han dem inte kan du hitta dem hos http://www.jawa.nl , klicka på "CZ BOEKENMARKT" och leta upp din modell. De flesta finns på engelska. Du kan beställa i ett vanligt e-mail, på engelska.

Har du läst Kent´s senaste inlägg om hur man kan fortsätta leta efter tidigare registrering? Låter ju hoppfullt!

Vi hörs

Andercz



http://www.jawa.nl/jawa_cz_boekenmarkt.htm
Bilagor
GRANADA73.jpg
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: Jawa?

Inlägg av Kent »

Ja då ska vi se vad vi kan komma fram till.
Anders gissade nog ganska bra när han trodde på årsmodell 1971. 70 och 71 är de årsmodeller som de flesta av CZ 476-1 fått i bilregistret. Från 1971 gav man alla 476-1, som såldes fram till 1974, årsmodell 1971.

Det tidigaste som jag hittat, att en 476-1 med ramnummer i närheten av din blivit registrerad i Sverige, är i mars 1972.

Nästa uppgradering 476-3 som började säljas 1975 i Sverige fick nästan alla årsmodell 1975 i tre år framöver. Det kanske handlade om att det kostade pengar för importören att typa in en ny årsmodell och lät därför alla cyklar få första årets årsmodell.

I Motor-Flerons prislista från 1971 listades modellen som JAWA/CZ 125 cc Sport och kostade 3.397 Kr med leveransjustering.
Motorns slagvolym var 123,2 cc och den utvecklade fantastiska 11 hkr vid 5750 varv per minut.

Jag är ganska övertygad om att din mc har varit registrerad i Sverige. Mc:n med ramnumret före din cykel blev registrerad i Sverige 1974-04-16 och finns i Norberg.
Detta måste ändå vara det enklaste för dig att ta reda på. Du får ringa runt lite och fråga var tidigare ägare har fått din cykel ifrån. Kör du fast får du gärna höra av dig igen så ska vi se vad vi kan göra.
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Granada73
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jan 14, 2009 11:10 pm
Ort: Tommarp Österlen

Re: Jawa?

Inlägg av Granada73 »

Tack för hjälpen!
Jag trodde att det var en Jawa eftersom Jawaloggan
sitter på motorkåpan. Jag trodde också att cz var
en modell(Jawa cz).Ack så lite man vet...Skulle vilja
läsa mer om cz,har aldrig hört talas om det.Är Jawa och Cz
två olika tillverkare?Detta börjar bli intressant.
Mvh Jan-Inge
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: Jawa?

Inlägg av Kent »

Jag har en hel del brochyrer för den här modellen men det är några slående detaljer som inte ser ut som på din cykel.
Din framlykta ser annars ut. I broschyrerna visas en som är större och har mätartavla på ovansidan.
Din tank ser helt annorlunda ut. I broschyrerna är tanken högre i bakkant och tanklocket sitter också på den bakre halvan.
Jag gissar att någon bytt ut dessa detaljer efter en vurpa någon gång.

Det skulle hjälpa om du ville ta några närbilder på Jawaloggan som du säger att finns på motorkåpan och emblemet på oljetanken och den motsatta kåpan på andra sidan.
Om du går in på tråden som jag lagt in under rubriken Forumet ser du hur du gör för att lägga in bilderna här i tråden.

Det är lite knepigt med utseendet på 476:orna i och med att broschyrerna visar en del olikheter. Med all sannolikhet ändrades utseendet efterhand och det är kanske en 72:a du har.
En broschyr på tyska som jag har visar samma placering på emblemet som du har på oljetanken men den har inte samma mönster på tankens knäskydd och utformning på framlycktan som visas på de svenska broschyrerna.
Den tyska broschyren som inte har något tryckdatum visar knäskydd med vågräta ränder och alla ramar och framgafflarnas övre del är svarta.
De svenska bryoschyrerna använde samma bilder och text både 1970 och 1971 och visar en modell som är hellackad i samma färg.
Bild
Bild
Bild
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Granada73
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jan 14, 2009 11:10 pm
Ort: Tommarp Österlen

Re: CZ125cctyp476/1

Inlägg av Granada73 »

Jag provar........
Mvh Jan-Inge
Bilagor
th_cz476004.jpg
th_cz476004.jpg (4.1 KiB) Visad 18630 gånger
th_cz476003.jpg
th_cz476003.jpg (4.37 KiB) Visad 18630 gånger
th_cz476002.jpg
th_cz476002.jpg (4.55 KiB) Visad 18629 gånger
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Cz 125 cc typ 476/1

Inlägg av Andercz »

Ja, då är det ju konstaterat att det är CZ loggor på båda sidor av motorn, en ring med ett C och ett Z inuti. En renrasig CZ 476 alltså.
Nu gäller det bara att hitta en riktig tank i första hand, kanske en lykta också. Tills vidare skulle jag i ditt ställe måla tanken i en liknande färg och skaffa en CZ-dekal att sätta på vardera sidan.
Det svarta fältet med loggan på originaltanken är ett par stora och blaffiga dekaler. Jag hittade sådana för ett tag sedan, jag skall leta...

Det ser ut som om Posilube-pumpen på vänster sida i alla fall har fått sina slangar borttagna. Det är en omvittnat opålitlig konstruktion, de flesta låter den bara pumpa runt lite olja, internt, genom att sätta en kort slangstump mellan in- och utloppen. det är de som sticker upp på sidokåpan på vänster sida. Posilube var tänkt att pytsa ut exakt så mycket olja i bensinen som behövdes. De flesta har numera övergått till att blanda olja i tanken, så vet man att det i alla fall inte blir för lite, och man slipper oroa sig för att motorn skall skära.
Man kan plocka bort den helt och hållet också, men då får man hitta på ett sätt att försegla hålen efter pumpen.

En intressant sida är http://www.motomagazin.cz Tyvärr är vartenda ord på tjeckiska, men bildmaterialet är enastående, och faktiskt lärorikt. Jiri Bartus, som driver siten, svarar oftast på mail, om man skriver på engelska, eller tyska.

Vi hörs

Andercz
Bilagor
cz-logo.gif
cz-logo.gif (4.38 KiB) Visad 18618 gånger
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Granada73
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jan 14, 2009 11:10 pm
Ort: Tommarp Österlen

Re: Cz 125 cc typ 476/1

Inlägg av Granada73 »

Tack för hjälpen! :D
Låst