Re: Cz 125 cc typ 476/1
Postat: tis feb 03, 2009 6:14 pm
För att krångla till det lite ska jag kasta in några nya frågetecken när det gäller 476.
De 476 som finns registrerade i Sverige idag har ramnummer av två typer. 4761xxxxxx och 4763xxxxxx.
De första cyklarna med ramnummer som börjar på 4761 registrerades 1969 och de första med 4763 i början registrerades 1975.
Nu till mina funderationer.
När man talar om typ 476/1 är det då inte cyklar som har 4761 i början av ramnumret man menar?
Det lustiga är att första gången som den svenske importören använder beteckningen 476/1 i en broschyr är 1975 när man ska sälja de cyklar som har blivit registrerade med ett ramnummer som börjar på 4763.
Finns det en typ 476/3 också?
Jag skulle tro att det såldes ca 30 st 476/3 1975 till 1977 och sedan var det över med 476-importen. Tror ni ja men så hittar jag en 75:a registrerad 1977 som har ett ramnummer som börjar på 4765. Själv tror jag att förklaringen är den att man sålde slut på sina 476:or och fick sedan 1977 beställning på ytterligare en cykel som man tog hem tillsammans med någon annan leverans och då blev det den senaste modellen.
Med lite tur kanske vi får se lite bilder snart av denna sista variant och även får en ny medlem i klubben med Sveriges enda CZ 476/5.
Jag har en tysk "flower power" broschyr utan tryckdatum eller år som har en 476 avbildad som ser ut som den i den svenska broschyren med bland annat den mer profilerade framlyktan och där benämns modellen som enbart 476.
Kan det helt enkelt vara så att Motor-Fleron tyckte att den tidigare modellen såg lite häftgare ut och använde den bilden 1970 och 1971?
Som vi vet dog mc-intresset nästan ut i Sverige i slutet av 50-talet och det var inte förrän i slutet av 60-talet som 125:orna började bli populära igen och då främst japanska märken.
Kan det ha varit så att den rena typ 476 aldrig importerades till Sverige pga av den tidigare låga efterfrågan på dessa modeller?
Nu har jag gissat och spekulerat nog och hoppas att någon kan bekräfta eller avfärda mina teorier.
De 476 som finns registrerade i Sverige idag har ramnummer av två typer. 4761xxxxxx och 4763xxxxxx.
De första cyklarna med ramnummer som börjar på 4761 registrerades 1969 och de första med 4763 i början registrerades 1975.
Nu till mina funderationer.
När man talar om typ 476/1 är det då inte cyklar som har 4761 i början av ramnumret man menar?
Det lustiga är att första gången som den svenske importören använder beteckningen 476/1 i en broschyr är 1975 när man ska sälja de cyklar som har blivit registrerade med ett ramnummer som börjar på 4763.
Finns det en typ 476/3 också?
Jag skulle tro att det såldes ca 30 st 476/3 1975 till 1977 och sedan var det över med 476-importen. Tror ni ja men så hittar jag en 75:a registrerad 1977 som har ett ramnummer som börjar på 4765. Själv tror jag att förklaringen är den att man sålde slut på sina 476:or och fick sedan 1977 beställning på ytterligare en cykel som man tog hem tillsammans med någon annan leverans och då blev det den senaste modellen.
Med lite tur kanske vi får se lite bilder snart av denna sista variant och även får en ny medlem i klubben med Sveriges enda CZ 476/5.
Jag har en tysk "flower power" broschyr utan tryckdatum eller år som har en 476 avbildad som ser ut som den i den svenska broschyren med bland annat den mer profilerade framlyktan och där benämns modellen som enbart 476.
Kan det helt enkelt vara så att Motor-Fleron tyckte att den tidigare modellen såg lite häftgare ut och använde den bilden 1970 och 1971?
Som vi vet dog mc-intresset nästan ut i Sverige i slutet av 50-talet och det var inte förrän i slutet av 60-talet som 125:orna började bli populära igen och då främst japanska märken.
Kan det ha varit så att den rena typ 476 aldrig importerades till Sverige pga av den tidigare låga efterfrågan på dessa modeller?
Nu har jag gissat och spekulerat nog och hoppas att någon kan bekräfta eller avfärda mina teorier.