Jawa enduro

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
lasse
Inlägg: 1
Blev medlem: tis jun 05, 2012 6:17 pm
Ort: Tibro

Jawa enduro

Inlägg av lasse »

Jag har en Jawa 72-402 Sixdays cykel tänkte kolla om det finns någon som har koll på dessa cyklar.
Köpte denna bike för en månad sedan. Har kollat på lite tjeckiska sidor och tror att den kallas Trubka.
Har träffat en som var fabriksförare på Jawa 71-72 och han trodde att det fanns två såna här bikar i Sverige. Det verkar som att det inte finns så många utav dessa cycklar överhuvudtaget, men jag är inte säker. Så jag vore väldigt glad om någon har koll på dessa sixdays bikar. Den är helt orginal i skick och den har stått still sedan 1980.
Jag körde Tångarallyt på den i år och den gick jättebra.

Mvh lasse
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa enduro

Inlägg av Andercz »

ISDT-maskiner är inte vanliga någonstans. Förutom då våra militärmaskiner.., som ju fortfarande är ganska vanligt förekommande, men alls inte i det enorma antal som folk i allmänhet tror.
ISDT-maskiner beställdes från fabriken, de såldes aldrig över disk hos den lokale handlarn. Detta innebär att bara ett visst antal tillverkades av varje modell, så många som var beställda och kanske några till.
Jag har en kompis i Tjeckien som samlar just fabriks-mc, ofta tillverkade bara i 5 - 6 exemplar, exklusivt för ett ISDT-lag just det året. Jag skall fråga honom om vad han kan berätta om din 402´a, som egentligen bör benämnas JAWA 654. Är det verkligen en -72 års modell? Eller är den registrerad/ importerad 1972?

Att den är en av väldigt få i Sverige är inget tvivel om..
Kan vi få se lite bilder?
Du kan få lite mer info här : http://66.84.0.143/~ahrmanwc/ISDT.htm
Ser den ut som denna?
JAWA 654 -69.jpg
JAWA 654 -69.jpg (18.58 KiB) Visad 7923 gånger
Om du skickar mig ramnummer och motornummer kan jag ta fram mer fakta om just din maskin.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa enduro

Inlägg av Andercz »

Lasse,
nu vet jag lite mer.
JAWA TRUBKA tillverkades mellan 1969 - 1973. Varje år skruvade de ihop c:a 20 stycken för fabriksförare, och ytterligare c:a 100 för klubbförare. Detta antal anger alla volymklasser sammanräknade, d.v.s. de tillverkades i 175, 250, 350 and 500cc.
Det totala antalet tillverkade var alltså omkring 80 fabriksmaskiner och ungefär 400 klubbmaskiner, totalt av alla motorstorlekar. Hur många av varje storlek har jag ännu inte fått fram.


Om du uppger ramnummer och motornummer kan jag få fram exakta tillverkningsdata, och kanske lite mer.
Du kan gärna skicka dem till mig direkt, per e-post. Klicka på knappen i nederkanten, märkt "e-post".
Riktigt spännande!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar