Generalimportör

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Type 15_01
Inlägg: 12
Blev medlem: lör jul 07, 2012 7:28 am
Ort: Hyvinge, Finland

Generalimportör

Inlägg av Type 15_01 »

Hej,

Vem var Jawa generalimportör år 1952?
Finns arkiv tillgänglig över importerade Jawa 500?

Tack!
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: Generalimportör

Inlägg av Kent »

Läs tidigare tråd för generalimportör.
http://www.jawaklubben.se/jawaforum/vie ... ?f=4&t=263
Det är knappast troligt att det finns något arkiv kvar men man vet aldrig....
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Type 15_01
Inlägg: 12
Blev medlem: lör jul 07, 2012 7:28 am
Ort: Hyvinge, Finland

Re: Generalimportör

Inlägg av Type 15_01 »

Tack, det var snabbt svarat! Bilaktiebolaget Imperia!

Fick också information av en bekant som jobbade i mc branschen på 50-talet att Aktiebolaget Gradur på Storgatan 30 i Sthlm sålde Jawa, EMW och AWO.

Si eller så, undrar vart arkiven tagit vägen? Saknar instrument samt registernummer på 1952 Jawan (Typ 15/00)!

Tacksam om tips för inregistrering av fordon (mc) utan instrument och gammal registernummer! :?:
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Generalimportör

Inlägg av Andercz »

Om du hade angett vart du bor i din profil, hade jag kunnat berätta för dig vilket landsarkiv du skall kontakta.
Möjligheten att hitta en kopia på ditt registreringsinstrument är stor, även om du bara har ramnumret att utgå från, plus att du vet tillverkaren, JAWA, modell, motorstorlek och ungefärligt tillverkningsår.. Det kostar inte mycket.
Du har alls ingen aning om tidigare registreringsnummer? Inget gammalt foto där numret syns?
Landsarkiven sitter på fordonsregistren före 1972 (-73?)
Kopian av instrumentet är viktig, men inte absolut livsviktig, för att du skall enkelt kunna genomföra ursprungskontrollen, som numera är obligatorisk. Kostar 700 kronor..

http://www.riksarkivet.se/


Sätt gärna ut hemort i profilen, det är både trevligt att se spridningen på medlemmarna här, och kan även underlätta när man skall svara ibland.
Skriver folk dessutom ut sitt namn i sina inlägg, är det ännu trevligare att svara. Att tilltala någon med "hörrdudu Typ15-01, skall vi ta och ses på en fika?" känns lite konstigt. Även om internet är anonymitetens högborg, med all rätt, är det inte nödvändigt att vara helt opersonlig..


:o OJOJDÅ nu ser jag att jag skällt lite i onödan och på alldeles fel person.. Sorry. :oops:
Du bor i Hyvinge, i Finland. Men är JAWA´n förut registrerad i Sverige? Är det en finsk cykel, eller skall den registreras i Finland, vet jag inte vilka regler som gäller i Finland, eller vart arkiven finns. Hör med http://www.jawasakki.fi/
Är cykeln köpt från Sverige, bör du ta reda på vart den kördes sist, för att kunna luska ut vilket Landsarkiv du skall börja med...


Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Generalimportör

Inlägg av Andercz »

När jag läser ditt gamla inlägg om tanken, ser jag att den, tanken, var inlämnad hos Combimotor, där den senare försvann spårlöst.. Kan det ha varit Hildor som strulade bort den? Nää?
Det betyder, kanske, att du skall vända dig till Landsarkivet i Uppsala, om vi antar att cykelns dåvarande ägare var bosatt i närheten av Stockholm..? Förhoppningsvis var den då även registrerad i samma område innan dess.
Det är dock samma formulär för hela riket..
http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=17472

Lycka till

Anders
PS
Det vore kul att få veta vem man pratar med... i alla fall ett förnamn..?
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: Generalimportör

Inlägg av Kent »

Hej Jari
Din bekant minns nog fel. Återförsäljaren efter Imperia hette Aktiebolaget Svedur och hade mycket riktigt adressen Storgatan 30.
De var nog generalagent endast ett tag under 1954 innan AB E. Fleron tog över.
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Type 15_01
Inlägg: 12
Blev medlem: lör jul 07, 2012 7:28 am
Ort: Hyvinge, Finland

Re: Generalimportör

Inlägg av Type 15_01 »

Hej,

Stort Tack för svaren! Jawan har varit såvitt jag vet registrerad i Sthlms län. Tyvärr finns inte reg nummer skylten kvar. Fotografier har sökts men utan framgång (tillsvidare). Om reg nummer finns tillgänglig kan riksarkivet hjälpa. Ingen skylt ingen framgång!
Tyvärr finns inte Nisse Jönsson kvar för att berätta om Jawans historia.

Positivt är att Jawan nu blivit målad, ekrarna anlänt och div delar (bla nav) har kommit från förkromning!

mvh,

Jari
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Generalimportör

Inlägg av Andercz »

Type 15_01 skrev: Om reg nummer finns tillgänglig kan riksarkivet hjälpa. Ingen skylt ingen framgång!
Jari
Enligt ansökningspappret behöver du inte veta registreringsnumret, bara du har ramnummer och andra uppgifter, såsom (ungefärligt) årtal, Märke, modell, och dessutom vet du ett troligt län där den varit registrerad. Det fanns väldigt få av dessa i Sverige, precis som i resten av världen.
Så fyll i blanketten och skicka in den!Ramnumret brukar sitta instansat på höger ben av bakramen, på väg ner mot fjädringen.
RIKSARKIVETS BLANKETT.JPG
Lycka till
Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Type 15_01
Inlägg: 12
Blev medlem: lör jul 07, 2012 7:28 am
Ort: Hyvinge, Finland

Re: Generalimportör

Inlägg av Type 15_01 »

Hej,
Tack, har provat med dåligt resultat. Det kommer fram texten:
" Landsarkiven har inte de uppgifter du söker. Det har däremot Länsstyrelsen Stockholms län (http://www.ab.lst.se). Kontakta dem för hjälp med ditt ärende."

Länsstyrelsen kan ej heller hjälpa då dom ej har uppgifter på data pga att mcn varit registrerad på slutet 50 eller tidigt 60-tal. Resultatet blev lika magert som då jag för några år sen försökte få instrument till en 47a AJS.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Generalimportör

Inlägg av Andercz »

Det var väldigt underligt, det är ju landsarkivens uppgift att arkivera data ur fordonsregistren före 1974...? Länstyrelsen har data efter samma datum.

Vet du namnet på någon tidigare registrerad ägare? Kan man googla efter hans barn, och på det sättet hitta ett foto?

Jag lider med dig..

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar