Hjälp med pris???

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Roadrunnervbg
Inlägg: 3
Blev medlem: tor dec 13, 2012 12:11 pm
Ort: Varberg

Hjälp med pris???

Inlägg av Roadrunnervbg »

Hej på er!
Jag har ett litet problem?
Jag har blivit erbjuden att köpa en CZ 250 1975.
Men har ingen aning vad en sådan skulle kosta, ska lämna ett bud.
Den har varit i trafik för några år sedan, ser ut att ha en bra kondition.
Detta kan vara väldigt svårt o svara på, det förstår jag men mellan tummen o pekfingret en liten riktning om priset.

Mvh Johan
Svara i forumet eller maila mig. Tack på förhand


Ps skickar med en bild på en likadan modell.
Bilagor
JAWA CZ 250.jpg
Senast redigerad av Roadrunnervbg den fre dec 14, 2012 9:38 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Hjälp med pris???

Inlägg av Andercz »

Johan kul att du hör av dig hit.
Som du själv påpekar, är det väldigt svårt att råda när det gäller pris. En bild säger ju bara hur den ser ut på ytan. Hur långt har den gått? Hur mycket förväntar sig säljaren? Hur länge har den stått stilla? Startar den över huvud taget nu? Hur känns den mekaniskt? Låter den sund?

Ett motorfordon som stått stilla länge, kräver ofta en hel del service, kanske rent av renovering, även om fordonet kanske i princip är "nytt", d.v.s. nästan oanvänt. Motorer mår bäst av regelbundet användande och service. Står de stilla torkar packningar och de kan till och med rosta inombords.
En vän köpte en CZ 250 1981, en CZ 485, som bara gått knappt 60 mil(!), men som krävde en hel massa renovering och fix, för åtskilliga tusenlappar, innan den gick att använda igen. Där hade tre tidigare ägare alla på sina sätt, "förbättrat" och förstört motorcyklen, men ingen hade lyckats hantera den, verkade det som. Den hade stått sedan 1983...

Ofta har undanställda motorcyklar och mopeder ställts undan just för att de har ett problem som dess ägare inte kan laga eller inte har lust att betala för att få lagat. Så ställs de undan, längst in i garaget...

Något med bilden får mig att tro att cyklen inte är till salu i Sverige? I så fall får du väga in alla kostnader med att importera och registrera den. Numera krävs ursprungskontroll, det kan bli svårt med utländska fordon.
Är den svenskregistrerad, men har fallit ur systemet, tillkommer även här kostnader vid registrering.
Kolla med Trafikverket, innan du slår till.
Aha, nu ser jag att det inte är "din" cykel som är på bilden.. :? Då är det ju helt omöjligt att bedöma skicket..

På Blocket har under det senaste året funnits ett par liknande cyklar till salu, de har legat ute i månader, halvår, innan de sålts eller möjligen inte blivit sålda och tagits bort från marknaden. Marknadsvärdet är inte så stort för en CZ 471, 250cc twin, men det är en trevlig och pigg maskin. Mellan 5 - 10 000, beroende på skick, skulle kunna vara ett lämpligt spann kanske, 11 - 14 000 för ett välservat absolut toppexemplar. Närmare än så är svårt att träffa utan mer uppgifter och utan att ha sett eller startat maskinen.

Inte mycket till hjälp, till syvende og sidst är det du som bestämmer dig för hur mycket du är beredd att betala, och så skall säljaren överväga och kanske acceptera ditt bud..

Reservdelar till motor och hjul är lätta att hitta, till övriga ramen kan det ibland vara svårare.

http://www.youtube.com/watch?v=ZWAwzd4Cxig

Under SÄLJES här till vänster finns/fanns ett par likadana till försäljning, 7 - 8000 begärt pris, men uppenbarligen förhandlingsbart...

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Roadrunnervbg
Inlägg: 3
Blev medlem: tor dec 13, 2012 12:11 pm
Ort: Varberg

Re: Hjälp med pris???

Inlägg av Roadrunnervbg »

Tack för hjälpen.
Det kommer bli ett bud från mig, sen får jag se om han tar det. 8-)
Dom e ju rätt coola. :lol:
Med vänliga hälsningar Johan
Skriv svar