En presentation. CZ 125b,t

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Användarvisningsbild
Krille
Inlägg: 8
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:51 pm
Ort: Stockholm

En presentation. CZ 125b,t

Inlägg av Krille »

Hej!
Som ny här så tänkte jag presentera mig lite kort.
Kristoffer heter jag, och är en nybliven Cz ägare.
Jag köpte i onsdags en 125cc -48 (den som låg på blocket, papperslös) som jag håller på att försöka få in i registret igen.
Det sitter fel benisntank på hojen, annars så verkar den vara hyfsat komplett, det verkar vara fel förgasare på den också, men där är jag lite osäker.
Jag hade igång den igårkväll för första gången, och den gick som en klocka, förutom att kicken inte vill hålla sig uppe. Den trillar ner och rasslar som fasen.
Lite andra småprojekt jag har igång är en 1939 hudson six och en -72 vespa Gtr (skall bli en present till min far).

Jag kommer nog att fylla på med en massa frågor här i fortumet inom en snar framtid.

M.v.h
// Kristoffer
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: En presentation. CZ 125b,t

Inlägg av Andercz »

Grattis till en mycket trevlig hoj!
Just de här tidiga små CZ ligger mig mycket varmt om hjärtat. Jag har massor av dokumentation och en hel del reservdelar, bland annat returfjädern till kicken.. Jag skall samla ihop lite handböcker och annat godis, så kolla mailboxen de närmaste dagarna.

Bor du i närheten av huvudstaden kan vi kanske ses? Jag bor på vischan utanför Arlanda..

Din cykel såldes även som en INDIAN i staterna, de målade bara på loggan på tanken, och vips var den en fullblods-INDIAN..
$(KGrHqYOKp0E1rEgt(D(BNi5VPkNtg~~_12.jpg
Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Krille
Inlägg: 8
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:51 pm
Ort: Stockholm

Re: En presentation. CZ 125b,t

Inlägg av Krille »

Spännande! Då kommer jag kolla min mail ofta nu då! :)

Jag är lite klyven just nu hurvida jag skall renovera upp den till nyskick, eller bara fixa det som behövs och behålla patineringen som är nu.

Då jag har rätt mycket övrigt administrativt om denna hojen framför mig nu med ursprungskontroll och allt så lutar det åt en helrenovering till nyskick, då den annars bara skulle bli stående att sukta efter tills allt är klart.
Det enda som jag vet fattas är originaltanken, men det är säkert andra smådetaljer också. Problemet där är tidsåtgången samt platsen när jag även har bilen att återställa till originalskick (Den är nästan färdigställd nu dock)

Min stora huvudvärk nu är kicken på hojen, den vill ju trilla ner i bott när motorn är igång. Jag har en känsla att klackar (borde väl vara något slags frighjul med klackar där bakom? Detta är första hojen jag börjar skruva rejält med, förutom någon enstaka moppe, men då var man ju aldrig på växellådan och micklade) och annat i lådan inte mår så bra av att kicken är i bott.

Sen var det en fin sallad på gängorna på bakaxeln, men där borde det gå att gänga om till en något mindre dimension (Gå över till mm gänga om det inte redan är det, men det ser ut att vara 1/2" UNF gänga där)

Yesbox, jag bor mitt i den kungliga huvudstaden. Gullmarsplan mer exakt. Dock står hojen i garaget i västberga.

M.v.h.
/ Kristoffer
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: En presentation. CZ 125b,t

Inlägg av Andercz »

Då måste vi ses!
Kicken är antagligen bara returfjädern som gått av, eller en annan fjäder. Det är en riktigt klurig konstruktion för kicken. Inga klackar dock och inga frihjul. Studera Reservdelsboken jag skickade.

Jag skulle råda dig att göra så lite som möjligt, men det är ju andra sidan en ruskigt vacker cykel, när den vita randningen kommer på och tanken skiner fint med sitt krom.
0901271134.jpg
foto01.jpg
Man kan ju lägga på en ny och fin tank, och rubba och polera upp resten av lacken. Så tänker jag göra med min CZ 150C jag har på operationsbordet, efterföljaren till din, med i stort sett samma ram, men med plungerfjädring bak.. Så lite som möjligt. Den har blivit ommålad med pensel och är ganska matt, men det får den vara, i alla fall tills jag har tröttnat på det..

Om du lackar om den, så fuska inte med randningen, den är så läcker i svart och vitt!

Vi hörs

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Krille
Inlägg: 8
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:51 pm
Ort: Stockholm

Re: En presentation. CZ 125b,t

Inlägg av Krille »

Ja det får vi göra!

Ja, jag får se hur jag gör. Jag skall nog börja med att jaga rätt på en tank, sen ta beslutet efter tankens skick. Är den som ny så får resten av hojen fräshas upp, men om patinan är lika fin som resten av cyklen så får den stanna

Sen kommer ju å andra sidan den sidan av en renovering som jag lärt mig den hårda vägen genom andra objekt, att när man börjar riva för att laga en sak, så dyker det upp andra saker som

Jag skall ta och lusläsa allting du skickat över nu, tackar så mycket för allt! Det Kommer att komma till stor användning.

/ Kristoffer
Skriv svar