Strul med grafitpackningara på avgasrören

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Strul med grafitpackningara på avgasrören

Inlägg av JawaMax »

När jag försökte sätta ihop avgasrören med ljuddämparna, gick det inte så smidigt, dvs det gick inte alls. Röränden hakar sig hast i tätningsringen och kommer därmed inte in i ljuddämparen. Röränden är avfasad, men det tycks inte hjälpa. Det är svårt att hålla röret i rätt riktning, vilket gör att det fastnar i tätningsringen. Innan jag förstör en tätning till, tar jag gärna emot tips på hur man kan lyckas med detta. Finns det eventuellt något annat material, tex värmetålig tätningsmassa, som inte limmar ihop röret och dämparen? Man vill ju kunna ta isär systemet för sotning tex.

MVH

JawaMax
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Strul med grafitpackningara på avgasrören

Inlägg av Andercz »

När man köper ljuddämpare numera, i nyproduktion, brukar man få med en O-ring som tätning. Så rosenrasande hett blir det inte i skarven mellan rör och ljuddämpare, så en O-ring duger alldeles utmärkt. Fetta in den så glider det ihop enklare. Det skall vara ganska kraftiga ringar, 45 x 5mm.
Dock kommer ju gummit att torka med tiden och börja läcka, men då byter man bara ut den.

Vill du använda den gamla typen av tätning, stoppa in den i muttermuffen och ge dig till att slipa lite försiktigt med sandpapper inuti ringen, lite i taget, kolla ofta, tills du har en tajt passning mellan röret och packningen, tillräckligt för att skjuta packning + muttermuff på röret.
När det passar fint ihop, skjut muttermuff med packning inuti en bit upp på röret, passa röret i ljuddämparen och fäst röret mot cylindern lite lätt och som avslutning, hasa muffen med packningen mot ljuddämparen och skruva på den.
Det är väldigt fin gänga i skarven, var försiktig så att du inte kommer snett.
Se till att röret ligger bra mot cylindern, innan du drar åt i skarven.
HAKNYCKLAR, C-nycklar.JPG
HAKNYCKLAR, C-nycklar.JPG (6.89 KiB) Visad 6550 gånger
När du skall dra åt på slutet, rekommenderar jag att du skaffar en C-nyckel i rätt storlek, det sparar muttermuffen, alla andra verktyg kommer att förstöra den, speciellt polygrip eller andra verktyg som klämmer åt. C-nyckeln till avgasrörets cylindermuttrar är dessvärre för stor.
Själv har jag slipat till och modifierat en C-nyckel som man kan hitta hos cykelhandlarn, ett sånt där universalverktyg till cyklar.

Även när du använder en O-ring, är proceduren densamma - skjut in muttermuff + O-ring en bit in på röret, sätt röret i ljuddämparen och i cylindern innan du gängar på muttermuffen.

Som tredje alternativ finns det även asbestsnören att köpa. Dessa viras runt röret och ersätter O-ring eller grafitring. Jag brukar komplettera asbestsnörena med ett värmetåligt silikon..

Självklart kan du utföra det mesta av operationen på bänken, och montera ljuddämpare och rör som en enhet. Vänta i så fall med att dra åt muttermuffen så hårt innan du har monterat alla fästen på ljuddämparen och även har fäst röret mot cylindern lite lätt.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar