Ljuddämpning Monark Jawa 356A

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Olof
Inlägg: 2
Blev medlem: lör jun 22, 2013 12:52 pm
Ort: Nyhamnsläge, Skåneland

Ljuddämpning Monark Jawa 356A

Inlägg av Olof »

Hej

Jag har under ”KÖPES” efterlyst ändrören till ljuddämparna på min Monark Jawa 356A 1963 och fått svar att:

"……….vad jag vet har de där ändrören "bortrationaliserats". De ställde bara till besvär. Insatserna fäst direkt i bakkant med en skruv + mutter………"

Det är så ljuddämparna är på min MC. Anledningen till att jag vill ändra är att jag tycker den bullrar och smäller för mycket, inte att jag tvunget skall ha original och jag vill inte göra MC-ägandet besvärligare.

Jag tycker inte om bullriga MC och det är lite pinsamt nu när jag några gånger fått vända eller stanna för att jag skrämt hästar….

Brukar Monark Jawa 356A 1963 upplevas som bullrigare och med mer smällande ljud än normala MC?

Jag trodde att ändrören har stor betydelse för ljuddämpningen ……… har de det?

Är det någon som har tips om hur jag kan få MC´n tystare på ett enkelt och bra sätt?

Mvh
Olof Weister
Bilagor
Bild ljuddämpare
Bild ljuddämpare
Användarvisningsbild
Magnus
Inlägg: 25
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:39 pm
Ort: Borås

Re: Ljuddämpning Monark Jawa 356A

Inlägg av Magnus »

Hej,
Ändrören togs bort i mitten på 60-talet på grund av problem med igensotnig. Ljudnivån kommer säkert att sänkas något om du får tag på några ändrör.
Mvh
Magnus
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Ljuddämpning Monark Jawa 356A

Inlägg av Andercz »

Hör med Rudolf Saxegaard i Norge, han är väl den ende som skulle kunna ha ändrör på lager..
Annars har ju motorn, JAWA 554-02 en lite annorlunda karaktär än de flesta andra tvåtakts twinnar. De tänder ju på båda cylindrarna samtidigt, och fungerar egentligen som en tvåcylindrig singel..
Tonen, eller bullret blir lite vassare, jämfört med liknande motorer där cylindrarna går upp och ner och tänder växelvis.

Däremot skiljer det ibland på tonläget mellan många JAWA 554-02, vare sig de sitter i en MONARK-JAWA eller i en JAWA-ram.

Innanmätet i ljuddämparna kan ha blivit utrensat eller förstört i en missriktad iver att "trimma". Sitter insatserna i tomma intet, eller utan anslutning till bafflarna/"mellanskotten" i ljuddämparna blir dämpningen sämre.
Även motorns skick i övrigt spelar in. Tändninginställningen påverkar motorns gång, liksom val av tändstift.
Jag har fått höra att min motor är ovanligt tyst..
Just MONARK-JAWA har ju den egenheten att man får insugsljudet rakt upp i ansiktet, eller nästan, med insuget placerat under sadeln. Står man vid sidan av, ett litet stycke, är ljudet inte alls så besvärande.
Med en tystare hjälm, kommer man en bit på väg..
MC 356A  Ljuddämparen i genomskärning.JPG
Jag medger att jag aldrig i levande livet sett ett Ändrör, och bilderna i handböckerna ger inte mycket ledning om hur de skal sitta, och vilken effekt de kan ha. Min erfarenhet är att insatserna bottnar mot bafflarna även utan ändröret, annars skulle det bli ett otroligt skrammel. Insatserna bottnar väldigt distinkt, i alla fall i mina ljuddämpare, och behöver bara skruven + muttern för att den inte skall trilla ut ur ljuddämparen under drift.

Sitter det rätt insatser i dina ljuddämpare? Jag har sett många hemmabyggen, rör med några uppborrade hål här och var..
När jag nyligen tappade en insats, fick även jag lite ångest för oljudet jag spred.. Men ordningen återställdes med en ny(-lagad) insats jag hade liggande på hyllan.

Jag tror de där hästarna hade sprungit iväg även för en mer måttligt knattrande liten moped..
Jag är kanske lite partisk, jag gillar ljudet på JAWA 554, det är ganska unikt, kanske lite brutalare..

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Ljuddämpning Monark Jawa 356A

Inlägg av Andercz »

Nu har jag kanske svamlat igen.. eller pratat innan jag tänkt ( vilket ju enligt Arne Anka är som att torka sig i r***n innan man har s***it)..
Hur som helst, jag fyndade för en tid sedan en sprillans ny, aldrig monterad, höger ljuddämpare till Militära JAWA, alltså även till Monark-JAWA. Den har inte en sotflaga på insidan, helt ren.
Den var inte försedd med något Ändrör, men väl en annan liten detalj som jag är osäker på om jag har sett tidigare på någon annan ljuddämpare..?
En liten "kopp" inpressad i insatsen. Den skulle kunna påverka ljudnivån, och även genomströmningen och därmed motorns gång och prestanda.
Nu har jag bara en, och kan inte testa om det gör någon effekt, jag vill ha lika på båda sidorna. Jag skall kolla med Rudolf om han har en lastpall full av sådanahär koppar.
De står inte med i reservdelslistan, så de kan ha tillkommit som en ersättning för Ändröret..?

Är det någon i läsarkretsen som har dessa koppar kvar?
Jag kan livligt föreställa mig att de lätt kommer bort, i fältmässig hantering är de bara i vägen, och eftersom maskinen funkar alldeles utmärkt utan, var det nog ingen som saknade dem om de försvann..?
I odjurets hals.. Bafflar i ljuddämparna..JPG
Ändkopp i Militära JAWA ljuddämpare.JPG
Ändkopp i Militära JAWA ljuddämpare, detalj.JPG
lJUDDÄMPARENS INSATS + ÄNDKOPP.JPG
Svamlet jag pratade om tidigare, kan ha bestått i att jag ansåg att insatsen skulle bottna fint i ljuddämparen. När jag monterade tillbaka den nya insatsen i den nya fina dämparen, tappade jag ner den, in i dämparen, och fick skaka och ruska den för att få ut insatsen igen. Ett par väl valda kraftord hjälpte till på slutet..

Från hängmattan,
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Ljuddämpning Monark Jawa 356A

Inlägg av Andercz »

Nu har jag pratat med Rudolf, han har inte ändrören, men väl dessa "koppar" på lager.

Han menar att de förvisso dämpar ljudet, tar udden av det vassa, men också att de på samma gång kostar någon eller några hästkrafter, då flödet på avgaserna genom ljuddämparen självklart blir sämre.
Att de saknas på så många cyklar, kan vara en blandning av milt trim och slarv.

Där har du svaret, skaffa ett par koppar och testa om resultatet av ekvationen Ljud/ Prestanda passar dig. De var ju en gång menade att ha denna koppen inmonterad, så det borde ju funka tillfredställande.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Olof
Inlägg: 2
Blev medlem: lör jun 22, 2013 12:52 pm
Ort: Nyhamnsläge, Skåneland

Re: Ljuddämpning Monark Jawa 356A

Inlägg av Olof »

Tack för hjälpen.

Jag köpte 2 ändkoppar av Rudolf Saxegaard och fick dem hemskickade för totalt 78 SEK

Har nu monterat ändkopparna och det hjälper, inte så att MC’n är tyst men det verkar efter första provturen vara acceptabel ljudnivå och kraftminskningen märks inte så mycket.

Jag gjorde lite ljudmätningar med en enkel utrustning och fick följande resultat:
MC’n stod precis innanför de öppna portarna i garaget med bakändan utåt.


Mätvärde utan insatser:

Tomgång snett framifrån ca 93 db
Tomgång ute ca 2 meter bakom MC’n 87 db
Förhöjd tomgång sittande på MC 103 db


Mätvärde med insatser:

Tomgång snett framifrån ca 91 db
Tomgång ute ca 2 meter bakom MC’n 84 db
Förhöjd tomgång sittande på MC 98 db


Mätvärde med insatser och ändkopp

Tomgång snett framifrån ca 89 db
Tomgång ute ca 2 meter bakom MC’n 82 db
Förhöjd tomgång sittande på MC 95 db


Med vänlig hälsning
Olof W
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Ljuddämpning Monark Jawa 356A

Inlägg av Andercz »

Utmärkt att du delar med dig av dina rön. Intressant.
Jag hoppas jag får höra skillnaden någon gång.

I sammanhanget kan det vara intressant att veta vad lagen säger om avgasbuller från motorcyklar.
Nedan ett citat från Stockholms miljöförvaltning:

"Ljudnivåer från motorcyklar
Olika motorcyklar har olika gränsvärden för hur mycket de får låta.
För motorcyklar som om omfattas av EG-direktiven 92/61/EEG eller 2002/24/EG framgår det i register-uppgifterna en ljudnivå. Till denna ljudnivå ska 5 dB (A) läggas för att erhålla motorcykelns gränsvärde. För övriga motorcyklar gäller maximal ljudnivå 103 dB(A).

Motorcyklars ljudnivå kontrolleras vid kontroll-besiktning. Mätning ska ske när avgasljudet uppfattas som påtagligt högre än vad som är normalt, efter speciella regler där mikrofonen placeras 0,5 meter från avgasrörets mynning. Detta regleras i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning, TSFS 2010:84.

Miljöförvaltningen har inte lyckats hitta någon statistik över ljudnivåer från motorcyklar.
Enligt Bilprovningens kundtjänst har de ingen statistik över motorcyklars ljudnivå.
Inte heller Trafikanalys(myndighet som bl.a. ansvarar för att samla in, sammanställa och sprida statistik på transportområdet) har någon sådan statistik."


När man beaktar att enligt "inverse square law" ökar ljudnivån med 6 dB om avståndet till ljudkällan minskar till hälften. Därmed ökar ljudtrycket tvåfalt. Därför fick du de högsta värdena när du satt på motorcykeln.
När du gjorde dina mätningar, använde du något dB(A) - filter? Det är skillnad på skalorna , dB(A), dB(C) o.s.v. I detta sammanhanget är det dB(A) som gäller.
Kanske våra kära JAWA bryter, eller ligger väldigt nära nivån för vad som är lagligt, om man mäter en halvmeter från ljuddämparen :shock: Nej, jag vill inte veta.. det är nog fler regler än bara avståndet till ljuddämparen..
Sedan finns det andra faktorer som påverkar hur ljudet uppfattas.

När jag börjar jobba snart, om ett par veckor, skall jag snacka med en ljud-nisse, han kanske kan bidra med mera detaljer.

Bra att du blev nöjd. Jag har också skickat efter ett par "koppar", men har ännu inte monterat dem. Fåren och hästarna häromkring verkar ha ett lugnare kynne, de springer inte undan när jag kommer knattrade..
Däremot har jag vid flera tillfällen sett att rådjur, som varit i begrepp att korsa vägen, har vänt på klacken och sprungit till skogs igen..;-)


Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
kkj
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 01, 2015 4:46 pm
Ort: Stockholm

Re: Ljuddämpning Monark Jawa 356A

Inlägg av kkj »

Det är inte alldeles säkert att ett hinder i form av en kopp i detta fall ger sämre effekt. Det beror nog på om motorn är avstämd för ett visst motstånd som gör att bränsleblandningen inte går för långt ut i avgasröret. Vet vi från moppetiden. De flesta ljuddämparmanipulationer gjorde att effekten sjönk en aning.
Skriv svar