En liten presentation

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Vaskinton
Inlägg: 15
Blev medlem: ons aug 14, 2013 12:20 am
Ort: Halmstad

En liten presentation

Inlägg av Vaskinton »

Hej!

Erik heter jag och är snart ny ägare till en CZ 175cc från 1962 som ska bli en gåva till min far, efter restaurering givetvis.

Bilder kommer upp inom ett par dagar.

Kände att det var en väldigt bra idé att bli medlem här för att få tips och även få svar på möjliga frågor som sannerligen kommer dyka upp.

Har en hel del erfarenhet av tvåhjulingar men aldrig något äldre än 1980 så detta ska bli intressant.

Väl mött!
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: En liten presentation

Inlägg av Andercz »

Din far kommer att bli glad!
Är det en CZ 450 eller en CZ 470 Sport? Sportmaskinen har större hjul 19" i stället för 16" och sportstyre med fågelpinne, så den ser lite bättre ut, men annars är det inga större skillnader mellan modellerna, samma motor..


http://www.cezetmania.info/modely/index.html?item=170

http://www.cezetmania.info/modely/index.html?item=172

Vi hörs!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Vaskinton
Inlägg: 15
Blev medlem: ons aug 14, 2013 12:20 am
Ort: Halmstad

Re: En liten presentation

Inlägg av Vaskinton »

Tyvärr vet jag inte vilken modell det är, det är en djungel.
Frågade säljaren men även han var osäker.
Har ett par bilder som jag fått skickade till mig av säljaren, ingen jättebra bilder dock.
Kommer posta bilderna lite senare idag så kanske du kan avgöra vad det är för modell?

Det största bekymret är att få tag på höger motorkåpa som dessvärre saknas.

Ska hämta hojen nästa vecka för transport hem till garaget.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: En liten presentation

Inlägg av Andercz »

Finns ID-plåten kvar på styrhuvudet står alla data där. Möjligen fattas sista siffran i årtalet, men modell, ramnummer och motornummer brukar vara med. Då vet du vilken modell det är.
Vi får ge oss till tåls tills den har kommit hem..

En ny/beg motorkåpa skall inte vara svår att hitta.

Andercz

PS.
Skriv gärna in hemort i profilen, du kanske bor granne eller nästgårds med en märkesbroder..?
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Vaskinton
Inlägg: 15
Blev medlem: ons aug 14, 2013 12:20 am
Ort: Halmstad

Re: En liten presentation

Inlägg av Vaskinton »

Får hoppas den gör det! Låter bra det där med kåpan, hoppas det finns en att hitta.
Lagt till hemort nu, tack för tipset.

Slänger upp ett par bilder.
Bilagor
IMG_1826.JPG
IMG_1825.JPG
IMG_1821.JPG
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: En liten presentation

Inlägg av Andercz »

OK, min första gissning är att det är en CZ 450, grundat på att den inte har ett sportstyre med fågelpinne, och kanske även den djupa framskärmen är mest lik en CZ 450...
Men jag kan ha fel. Är det 16" hjul på den, det syns dåligt på bilderna, är det definitivt en CZ 450. Sitter det däremot ett par 19" hjul på, så är det en CZ 470 Sport.
Den verkar vara tämligen komplett, om än lite sliten.
Du verkar i alla händelser ha en händelserik vinter framför dig..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Vaskinton
Inlägg: 15
Blev medlem: ons aug 14, 2013 12:20 am
Ort: Halmstad

Re: En liten presentation

Inlägg av Vaskinton »

Hej igen! Efter lång tid är jag nu tillbaka.
Det har varit lite platsbekymmer men äntligen har jag lyckats ställa ner hojen i en god väns källare.

Eftersom jag inte har skönheten hemma blir det inte skruvande varje dag, men försöker få lite gjort varje vecka.
Det jag håller på med för fullt är att plocka ner hojen i molekyler inför blästring och lack samt byte av el och diverse andra delar.

Motorn vet jag inte skicket på ännu, kolven sitter som tusan.
Det jag vet redan nu att jag behöver nytt är generatorkåpan, generator, elsystem, delar till förgasare alt. en ny.

Här kommer lite bilder från källarn (ursäkta de felvända exemplaren), håll till godo och kom gärna med tips och förslag!

Klicka på länken nedan så kommer ni till ett album.

Mvh /Erik

http://imgur.com/a/Yr4CV
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: En liten presentation

Inlägg av Andercz »

Erik, jag tror du står inför en total motorrenovering. Om vevlagret bakom generatorn, det som är synligt på högersidan, är så rostigt, måste det bytas. Du vill nog även veta hur resten innanför ser ut.. Men först måste du få loss kolven. Det är antagligen kolvringarna som rostat fast, eller så är det veven som rostat , eller båda.. Det visar sig när du får öppnat motorn.
Har du "aluminiumkoppen" som skall hålla packboxen på vevaxelns högra sida?
Den är viktig, går knappast att ersätta med något annat än en likadan.

Har du sett efter vilken modell det är ännu? Om du begär fram nya papper, du har ju nummerskylten kvar, får du veta alla data. Det får du även om ID-plåten sitter kvar på styrhuvet. Motortypen står instansad på motorn - de tre första siffrorna i motornumret är motortypen, t.ex. *450 - 123456* visar att det är en CZ 450.

Har du handböcker? En verkstadshandbok och en reservdelsbok är dina viktigaste verktyg.
För att dela på motorn behöver du tillverka ett par enkla specialverktyg. En mutterdragare och en slagmejsel är bra att ha. Annars klarar du dig långt med vanliga verktyg, och handböcker...

Hör av dig när du har en lite mer fullständig lista över vad som saknas.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Vaskinton
Inlägg: 15
Blev medlem: ons aug 14, 2013 12:20 am
Ort: Halmstad

Re: En liten presentation

Inlägg av Vaskinton »

Jag har på känn att en total motorrenovering kommer vara nödvändig.
Tyvärr saknar jag nog alukoppen du pratar om men kommer veta mer imorgon då jag kommer skruva bort motor från ramen.
Vad jag förstått så är delar inte så svårt att få tag på, samt att det tillverkas en hel del nya delar i England.
Generator, förgasare, elsystem och höger motorkåpa är, vad jag känner, det viktigaste att få tag på i nuläget.

När väl motorn är bortmonterad kommer jag ägna ganska mycket tid åt ramen för att förbereda för lack. Bläster har jag tillgång till ett par veckor till innan den ska flytta till annat län.

Vad jag kunnat läsa mig till är det en 450, men instruktionsböcker har jag inga men har lyckats hitta några pdf-filer på nätet som nog kommer vara till stor hjälp, och givetvis allt kunnande på detta forum.

Tack för tips och info Anders!

Kommer fler bilder och uppdatering imorgon.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: En liten presentation

Inlägg av Andercz »

Det tillverkas inga delar i England, vad jag vet, men just dessa CZ 450-470 är ganska vanliga där och mycket populära.
Delar tillvekas, och säljs i Tjeckien, och Slovakien, somligt även i Turkiet och Indien.
Kolla säljare under "Länkar" i listan till vänster. http://www.jawashop.com och http://www.motoren.cz är enkla och pålitliga att ha att göra med. Även http://www.etovar.cz är toppen, för just CZ kan http://www.motomechanik.cz ha lite mer än andra, man kan alltid fråga i ett mail om man inte hittar det man söker i listan.
Hos de tjeckiska handlarna får man räkna med att portokostnaden kan bli kännbar.

Generatorkåpan får vi nog leta på http://www.aukro.cz, den tjeckiska motsvarigheten till Tradera, eller be Mototechnik leta efter en bra beg åt dig...

Vill du handla hemmavid, är det Rudolf Saxegaard som gäller, Norra Europas mest fullständiga reservdelslager för JAWA och CZ. Snabb och enkel, skickar med svenska posten då han bor nära gränsen.
Rudolf Saxegaard
g-shums@online.no
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Mobiltelefon: 0047 93 01 10 87


När du beställer från Rudolf, är det bra att ha delnummer, så jag skall se om jag inte kan skicka dig de handböcker du behöver.

Vi hörs

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar