hjälp med information. JAWA Perak 250cc 1948

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: hjälp med information.

Inlägg av Andercz »

Jag antar att det fortfarande handlar om din typ 11 PERAK 250cc? Då skall batteriet, i original, sitta anslutet med PLUS till RAMEN/ jord. Batteriet som sitter i nu sitter alltså felvänt.
Du skall därmed ha ett laddrelä med "positive pole to the mass".

Men, om du vill ha negativ jord, för att det kanske är lättare att komma ihåg - de flesta moderna fordon har ju MINUS-jord, är detta lätt att göra, följ bara instruktionerna på "MEKTIPS/ ÄNDRA POLARITET".
Ändrar du polariteten på generatorn, kan/ skall du sedan ansluta en regulator med "negative pole to the mass".
Om du har en Amperemätare i tändningslåset, kommer denna att visa negativa värden när du byter polaritet, den går ju då "baklänges". Det finns även numera nytillverkade Amperemätare som passar, och som visar rätt värden vid Minus-jord. Man måste inte byta Amperemätaren, om den fungerar visar den bara t.ex minus 8 ampere när den laddar som mest, och plus 8 Ampere om man sätter på allt lyse med motorns avstängd.

Att ändra polaritet på generatorn påverkar inte hur den fungerar eller hur bra den fungerar. Strömmen går bara åt andra hållet. Du behöver heller inte göra några andra förändringar i elsystemet, mer än kanske notera någonstans, t.ex. vid batteriet, att det numera är NEGATIV Jord.
Det viktiga är att hela elsystemet har samma riktning, att både batteri och generator har samma pol till ramen/ jord/ massa.

Mvh

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
jossy_s
Inlägg: 7
Blev medlem: ons aug 14, 2013 9:46 am
Ort: våmhus

Re: hjälp med information.

Inlägg av jossy_s »

Okej tackar för hjälpen. Har beställt nu. Så nu är det bara att vänta
och hoppas att de blir bra. Vet ni om det är samma bromsbakar alltså mått fram och bak? Mvh
Mvh
Användarvisningsbild
toj
Inlägg: 8
Blev medlem: ons apr 27, 2011 1:17 pm
Ort: LAXÅ

Re: hjälp med information.

Inlägg av toj »

Har du konstaterat att det är fel på laddningsreläet?
Den typen av MC du har, hade positiv jordning i ramen från början och har då någon bara polvänt batteriet kommer den inte att kunna börja att ladda.
Mer troligt är när den har stått så länge har antagligen generatorn tappat sin magnetism.
Då måste du punscha igång generatorn med en hjälp extra spänning.
Läs här på hemsidan under Mektips/Ändra polaritet, så kommer du få hjälp både med en pol-vändning eller bara få igång generatorn.
På en mordernare hoj med laddar lampa, så ser den lilla spänningen genom lampan till att generator alltid startar.

Har du kvar det gamla mekaniska reläet, så behöver man eventuell putsa bort oxiden på de små silverkontakterna, använd en liten bit fint våtslippapper.

MVH//Tomas
Användarvisningsbild
toj
Inlägg: 8
Blev medlem: ons apr 27, 2011 1:17 pm
Ort: LAXÅ

Re: hjälp med information.

Inlägg av toj »

Förlåt att jag repeterade lite om laddning och generator. men jag missade att de två sista inläggen fans.

Bromsarna skall vara lika stora fram och bak, men de var från början på Prerak av en diameter på 150mm
och senar en diameter på 160mm , så kolla för säkerhets skull.

MVH//Tomas
Skriv svar